دهستان شهریاری (کوهرنگ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دهستان بیرگان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانچهارمحال و بختیاری
شهرستانکوهرنگ
بخشدوآب صمصامی
جمعیت۵۷۴۴ نفر (سرشماری ۱۳۹۰)

دهستان بیرگان به مرکزیت روستای شهریاری در بخش دوآب صمصامی از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۷۴۴ نفر بوده‌است.[۱]

دهستان بیرگان از مجموع ۳۶ روستا کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است مانند گل‌آباد، نصیرآباد، شهریاری، یاورآباد، دزک، موردل ،بید امین، حاجی جلیل و… می باشد.

ساکنان بیرگان از ایل بختیاری هستند که بیشتر آن‌ها از طایفه شهنی، مالملی، بهداروند ، نصیر، گمار، تردی و منجزی هستند که بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

بیرگان در رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته‌است و به همین دلیل آب و هوای آن سرد بوده و با بارندگی شدیدی همراه است به گونه ای که در زمستان و تا اواسط‌ فصل بهار، کل کوه های اطرف بر اثر بارش برف سپید می‌شود.

دهستان شهریاری  : همچنین منطقه ای در هزارگری یا هزارجریب تاریخی می باشد که موقعیت جغرافیایی آن محدود می شود از شمال به کوه جهان مورا از جنوب به دهستان هزارجریب و از شرق به کوهپایه های شهرستان گرگان و دامغان از غرب به دهستان های یخ کش و هزارجریبی در واقع دهستان شهریاری شرقی ترین دهستان هزارجریب چهاردانگه است.(بابا عسکری، اشرف البلاد ص 329)

دهستان شهریاری - در نقشه تاریخی هزارجریب

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.