برترند میر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برترند میر
زادهٔ۱۹۵۰
فرانسه
محل تحصیلمدرسه پلی‌تکنیک، دانشگاه استنفورد و دانشگاه نانسی
شناخته‌شده برایزبان برنامه‌نویسی ایفل
پیشینه علمی
شاخه(ها)علوم رایانه

برترند میر (به فرانسوی: Bertrand Meyer) (متولد ۱۹۵۰) یک استاد دانشگاه، نویسنده و مشاور زبان‌های کامپیوتری فرانسوی است. وی زبان برنامه‌نویسی ایفل و ایدهٔ طراحی توسط قرارداد می‌باشد.

آموزش و شغل آکادمیک[ویرایش]

برترند میر مدرکی معادل کارشناسی در رشتهٔ مهندسی از مدرسه پلی‌تکنیک پاریس، یک مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه استنفورد آمریکا و یک دکترا از دانشگاه نانسی واقع در نانسی فرانسه را دارد. وی ۹ سال شغل فنی و مدیریتی الکتریسیته دو فرانس داشته و سه سال عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا بود.

از اکتبر ۲۰۰۱ وی استاد مهندسی نرم‌افزار انستیتو تکنولوژی فدرال (ای‌تی‌اچ) زوریخ بوده و در آنجا بر روی ساخت اجزای قابل‌اعتماد (عناصر قابل بازیافت نرم‌افزار) با ضمانت کیفیتی تحقیق می‌کند.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به استادیاری در دانشگاه موناش ملبورن، استرالیا (۲۰۰۳–۱۹۹۸) و عضویت در آکادمی تکنولوژی فرانسه اشاره کرد. میر همچنین به عنوان یک مشاور (طراحی سیستم‌های شی‌گرا، بررسی‌های معماری، ارزیابی تکنولوژی)، مربی تکنولوژی شی و دیگر موضوعات نرم‌افزاری، و سخنران فعالیت می‌کند. به عنوان رئیس سابق دپارتمان علوم کامپیوتر ای‌تی‌اچ، او یکی از بنیانگذاران و رئیس فعلی انجمن انفورماتیک اروپا می‌باشد.

زبان‌های کامپیوتری[ویرایش]

میر به دنبال زبان‌های کامپیوتری ساده، زیبا و کاربرپسند بوده و یکی از اولین و بزرگترین حامیان برنامه‌نویسی شیءگرا (دابل‌اوپی) می‌باشد. کتاب اجزای نرم‌افزار شی‌گرای [۱] او به عنوان بهترین کتابی که دابل‌اوپی را معرفی می‌کند، شناخته شده‌است.[۲] او همچنین کتاب‌های دیگری را چون ایفل: زبان [۳] (توضیحی بر زبان برنامه‌نویسی ایفل)، موفقیت شی [۴] (بحثی بر تکنولوژی شی برای مدیران)، نرم‌افزار قابل بازیافت [۵] (بحثی بر استفادهٔ مجدد مسائل و راه‌کارها)، مقدمه‌ای بر تئوری زبان‌های برنامه‌نویسی [۶] و اثر کلاس [۷] را تألیف کرده‌است. میر مقالات و سخنرانی‌های بیشماری را آماده کرده‌است.

او اولین طراح روش و زبان ایفل بوده و همکاری‌اش را در طول تمام تکامل آن ادامه داده است. وی همچنین ایده‌پرداز اصلی روش توسعهٔ طراحی توسط قرارداد می‌باشد.

تجربهٔ میر در تکنولوژی شی به کمک زبان سیمولا و همینطور همکاری‌اش بر روی نوع داده انتزاعی و مشخصات رسمی (از جمله نماد زد) پیش زمینه را برای ایجاد ایفل آماده کرد. ایفل در دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی چون جاوا، سی‌شارپ و پایتون نفوذ کرده‌است.

جوایز[ویرایش]

در سال ۲۰۰۵، میر برندهٔ اولین جایزهٔ ارشد آتیو دال-نیگارد شد. این جایزه که به افتخار دو دانشمند تکنولوژی شی، اوله-یوهان دال و کریستین نیگارد، نامگذاری شده‌است، سالانه به محققان ارشد و اصغری که در رشتهٔ تکنولوژی شی فعالیت داشته‌اند، اهدا می‌شود.[۸]

در سال ۲۰۰۶، وی دکترای افتخاری دانشگاه ایالتی فناوری اطلاعات، مکانیک و اپتیک سن پترزبورگ را دریافت کرد.[۹]

در ۹ ژوئن ۲۰۰۷، میر جایزهٔ سیستم نرم‌افزاری انجمن ماشین‌های حسابگر(ای‌سی‌ام) را برای "اثرگذاری بر کیفیت نرم‌افزار" به خاطر طراحی زبان برنامه‌نویسی ایفل دریافت کرد.[۱۰] او از سال ۲۰۰۸ در ای‌سی‌ام پیرو است.

پانویس[ویرایش]

  1. Object-Oriented Software Construction
  2. "Object Oriented Software Construction, 2nd Edition" — a review of the book
  3. Eiffel: The Language
  4. Object Success
  5. Reusable Software
  6. Introduction to the Theory of Programming Languages
  7. Touch of Class
  8. "The AITO Dahl-Nygaard Prize Winners For 2005" — AITO press release
  9. Saint Petersburg State University of Information Technologies, Mechanics and Optics
  10. Scientist to receive ACM award for development Eiffel computer language: ACM Press release, 29 March 2007, at [۱] بایگانی‌شده در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]