بخش هرمز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بخش هرمز
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهرمزگان
شهرستانبندرعباس
مرکز بخشهرمز
شهرهاهرمز
دهستان‌هاهرمز
سال تأسیس۱۳۸۰ خورشیدی
مردم
جمعیت۶.۱۱۴ نفر (۱۳۹۵)
تراکم جمعیت۱۴۰ نفر بر کیلومتر مربع
مذهباهل تشیع
جغرافیای طبیعی
مساحت۴۲ کیلومتر مربع

بخش هرمز، یکی از بخش‌های شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان ایران است. مرکز این بخش، شهر هرمز است.[۱]

پیشینه[ویرایش]

بخش هرمز در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس شد.[۲] در سال ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که این بخش به محدوده منطقه آزاد قشم الحاق شود.[۳] این مصوبه مخالفانی همچون حسن کامران نماینده اصفهان هم داشت که آن را خطایی استراتژیک می‌دانستند.[۴]

در نهایت در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۷ بخش هرمز از شهرستان قشم جدا شد و مطابق مصوبه هیئت دولت به محدوده شهرستان بندرعباس پیوست.[۵]

این تصمیم با توجه به درخواست اهالی و مسئولان محلی هرمز با توجه به مسافت زیاد این بخش با مرکز شهرستان قشم با هدف دسترسی آسان‌تر خدمات، کاهش هزینه رفت‌وآمد برای اهالی، مسائل راهبردی و ژئوپلتیکی منطقه، تسهیل در سازوکار گردش کار اداری منطقه و … صورت گرفت.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

  • بخش هرمز
    • دهستان ندارد

شهر: هرمز

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت بخش هرمز برابر با ۵٬۸۹۱ نفر بوده‌است.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۲۰۲۲-۰۳-۱۰). «قانون تشکیل بخش هرمز». https://rc.majlis.ir. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)[پیوند مرده]
  2. «مرکز پژوهشها - قانون تشکیل بخش هرمز». rc.majlis.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۵.
  3. تصویب انجمن مختلط شوری در مورد انفکاک ریاست روابط پارلمانی از تشکیل وزارت عدلیه و الحاق آن به صدارت عظمی /. Afghanistan Centre at Kabul University. ۱۹۶۹.
  4. «الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم خطایی استراتژیک است». مرکز پژوهش ها. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۵.
  5. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۲۰۲۲-۰۳-۱۰). «تصویب‌نامه درخصوص انتزاع بخش هرمز از شهرستان قشم در استان هرمزگان». https://rc.majlis.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۲. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  6. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۱۰.