اودره توتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اودره توتو
اودره توتو در ۲۰۱۶
نام هنگام تولداودره ژوستین توتو
زادهٔ۹ اوت ۱۹۷۶ ‏(۴۷ سال)
ملیتفرانسه فرانسوی
پیشههنرپیشه، مدل
سال‌های فعالیت۱۹۹۶ تا کنون

اودره ژوستین توتو یا تُتو [odʁɛ ʒystin totu] (به فرانسوی: Audrey Justine Tautou) (زادهٔ ۹ اوت ۱۹۷۶) هنرپیشه و مدل فرانسوی است. او اولین بازیگری خود را در سن ۱۸ سالگی اولین فیلم بلند موسسه زیبایی ونوس (۱۹۹۹) انجام داد، که برای آن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جایزه سزار برای آتیه دار ترین بازیگر زن را دریافت کرد.

توتو برای نقش اصلی‌اش در فیلم آملی در سال ۲۰۰۱ به شهرت بین‌المللی دست یافت که با تحسین منتقدان روبرو شد و موفقیت بزرگی در گیشه بود. او از آن زمان در طیفی از ژانرها ظاهر شد، از جمله فیلم هیجان‌انگیز «چیزهای زیبای کثیف» (۲۰۰۲) و «رمز داوینچی» (۲۰۰۶) و رمانتیک-کمدی «بی اررش» (۲۰۰۶). او برای نقش معتددش از جمله یکشنبه طولانی نامزدی و برای بازی در نقش طراح مد فرانسوی کوکو شانل در فیلم کوکو قبل از شنل (۲۰۰۹)، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او سه بار نامزد دریافت جایزه سزار شده است و دوبار نامزد جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول زن. در ژوئن ۲۰۰۴ او به یکی از معدود بازیگران فرانسوی تاریخ تبدیل شد که برای پیوستن به آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دعوت شد.[۱]

او برای برند هایی مانند شنل مدل شده است. او حامی فعال چندین موسسه خیریه است.

اوایل زندگی[ویرایش]

توتو در بومونت زاده شد و در مونتلوچون بزرگ شد.

پیشینه[ویرایش]

اودره توتو در سال ۱۹۸۸ در یک مسابقه تلویزیونی استعدادیابی که از سوی «کانال‌پلوس»[۲] برگزار شد و "Jeunes Premiers" (پیش‌نمایی جوان) نام داشت شرکت کرد و به عنوان بهترین بازیگر شناخته‌شد.

پس از آن این بازیگر مورد توجه تونی مارشال قرار گرفت و نقشی در فیلم مؤسسه زیبایی ونوس[۳] گرفت.

اودره توتو همچنین در سالهای ۲۰۰۱ برای فیلم املی و در سال ۲۰۰۹ برای فیلم کوکو قبل از شانل نامزد جایزه بفتا برای بهترین بازیگر زن نقش اصلی شد.

اودره توتو در سال ۲۰۰۰ «جایزه سوزان بیانکتی»[۴] را از آن خود کرد و بااستعدادترین هنرپیشهٔ جوان فرانسه شناخته‌شد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

اودره توتو در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۹

جوایز و افتخارات[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Smith, R. J.; Bryant, R. G. (1975-10-27). "Metal substitutions incarbonic anhydrase: a halide ion probe study". Biochemical and Biophysical Research Communications. 66 (4): 1281–1286. doi:10.1016/0006-291x(75)90498-2. ISSN 0006-291X. PMID 3.
  2. (Canal+)
  3. (Vénus beauté (institut)
  4. Prix Suzanne Bianchetti

منابع[ویرایش]