انجمن صابئین مندایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انجمن صابئین مَندایی
بنیادگذاری ۱۳۴۹ هجری شمسی
وضعیت حقوقی دارای مجوز
جایگاه اهواز
گسترهٔ کاری ایران
دبیرکل جبار چحیلی
رییس دبیر کل و رئیس انجمن
دادگستری شهرستان اهواز
شورای حل اختلاف
شعبه صابئین (کد ۴۴۹)

انجمن صابئین مَندایی یک انجمن قومی دینی است که در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی به وسیلهٔ شیخ سالم صابوری که رهبر دینی صابئین در آن زمان بود بنیانگذاری شد.[۱]

این انجمن دارای یک اساسنامه با چهار فصل و ۲۴ ماده در سال ۱۳۴۹ مجوز تأسیس گرفت؛ و مرکز آن در اهواز است که به مسائل داخلی و مشکلات اجتماعی منداییان ایران رسیدگی می‌کند. آخرین رئیس هیئت مدیره انجمن صابئین مندایی روحانی جبار چحیلی که دارای درجه گنزابرا که بالاترین مرتبه دینی روحانیت جامعه صابئین مندایی است بود که در بامداد روز یکشنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۳ درگذشت.[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸]

انجمن صابئین مندایی در زمینه‌های آموزش زبان،[۹][۱۰]فرهنگ و دین مندایی دارای زیرمجموعه‌هایی است که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. هیئت مدیره ۱۳ نفره این انجمن به وسیلهٔ انتخابات و انجام رای گیری در اهواز و حومه آن رسمیت می‌یابد. منداییان شهرهای دیگر نیز با رای گیری یک نفر را به عنوان نماینده برای ارتباط با انجمن مرکزی معرفی می‌کنند.[۱۱][۱۲][۱۳]

کتاب انیانی یا کتاب نماز با برگردان شیخ سالم چحیلی و مقدمه مسعود فروزنده در ایران به چاپ رسید.[۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آیین مندایی در ایران». ۱۳۹۳/۰۳/۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «آیین تدفین رهبر صابئین مندایی ایران». خبرگزاری ایسنا. ۱۳۹۳/۱۰/۰۸. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «تشییع پیکر رهبر صائبین مندایی جهان در اهواز». خوزستان امروز. ۱۳۹۳/۱۰/۰۸. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  4. «رهبر منداییان جهان در ایران درگذشت». صدای امریکا. ۱۳۹۳/۱۰/۱۱. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «رهبر صابئین مندایی ایران به دیار باقی شتافت». خبرگزاری ایسنا. ۱۳۹۳/۱۰/۰۷. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «رهبر صابئین جهان در خوزستان درگذشت». تابناک. ۱۳۹۳/۱۰/۱۱. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «نگاهی به آئین و متون مندایی». موسسه گفتگوی ادیان. ۱۳۸۶/۰۷/۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «صائبین مندایی در گفتگو با رییس انجمن منداییان». خوزستان امروز. ۱۳۹۲/۰۸/۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «رسم‌الخط صابئین». مجله فیدوس. ۱۳۹۲/۱۰/۱۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. «نگاهی به آئین و متون مندایی». موسسه گفتگوی ادیان. ۱۳۸۶/۰۷/۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  11. «صابئین مندایی». باوی سلام. ۱۳۹۳/۰۷/۱۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  12. «منداییان یک موزه زنده از فرهنگ ایران زمین هستند». خبرگزاری ایرنا. ۱۳۹۲/۱۰/۲۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  13. «صابئین مندایی به حسن روحانی نامه نوشتند». کارون آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵.
  14. «همبستگی ملی جز از راه شناخت فرهنگ امکان‌پذیر نیست/ صابئینِ مندایی موحدند». خبرگزاری مهر. ۱۳۹۳/۰۷/۱۶. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)