کاربر:Pajoheshgar20

این کاربر دسترسی تأییدشدهٔ پایدار در ویکی‌پدیای فارسی دارد.
این کاربر به خوبیدگی مقالهٔ «ضحی» کمک کرده‌است.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

  • 6 بهمن 1399 سالروز شروع فعالیت من در ویکی پدیا می باشد.

مقاله های برگزیده من[ویرایش]

سوره ضحی

صفحات دم دستی[ویرایش]

الگو:سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا

تابلوی اعلانات مدیران

تابلوی اعلانات منابع معتبر

نبح: نظر خواهی برای حذف

گمخ: گزیدن مقاله های خوب

دا: درخواست انتقال

صفحه ترجمه

سرشناسی و استدلال‌هایی که باید از آن‌ها پرهیز کرد

قوانین مهم[ویرایش]

وپ:منابع خود منتشر شده:[ویرایش]

هرکسی می‌تواند با صرف اندکی هزینه برای خودش وبگاهی دست‌وپا کند یا کتابی را به هزینهٔ شخصی چاپ نماید، و آنگاه مدعی شود که در رشتهٔ مورد نظر متخصص است. در استفاده از این منابع هوشیار باشید: اگر مطلبی که در نظر دارید واقعاً ارزش گزارش کردن داشته باشد، قاعدتاً منابع دیگری این کار را کرده‌اند (پس از آن منابع استفاده کنید).

هرگز منابع خود-منتشرشده را به عنوان منبع دست سوم در مقاله‌های مرتبط با افراد زنده استفاده نکنید، حتی اگر نویسندهٔ آن‌ها یک فرد متخصص باشد (نظیر یک محقق یا نویسندهٔ معروف).

ویکی‌پدیا:منابع معتبر[ویرایش]

اعتبار منبع بستگی به زمینه (کانتکست) دارد. (برای مثال، روزنامه‌ها در زمینهٔ اخبار روز می‌توانند منابع معتبری باشند اما در زمینهٔ موضوعات علمی چنین جایگاهی ندارند و بایستی از منابع دیگر مثلاً کتاب‌های دانشگاهی استفاده شود)

منابع جانبدارانه و ترویجی[ویرایش]

مقالات ویکی‌پدیا ضروری است که دیدگاه بی‌طرف را روایت کنند. با این حال، لازم نیست که منابع معتبر، غیر جهت دار یا عینی باشند. گاهی منابع غیر بی‌طرف بهترین منابع ممکن برای اطلاعات مؤید دیدگاه‌های مختلفی است که دربارهٔ یک موضوع وجود دارد.

وپ:دیدگاه بیطرفی:[ویرایش]

دیدگاه بی‌طرف یعنی ارائه تمام دیدگاه‌های برجستهٔ منتشر شده در منابع معتبر، به‌طور منصفانه، متناسب و تا جای ممکن به دور از تعصبپ

وپ:دستیابی به دیدگاه بی طرفی:[ویرایش]

به عنوان یک قانون کلی، مطالب منبع‌دار را فقط با این استدلال که جانبدارانه به نظر می‌رسند از دانشنامه حذف نکنید. بر عکس، تلاش کنید که آن متن یا بخش را به شکلی بازنویسی کنید که دیدگاه بی‌طرفانه‌تری پیدا کند. مطالب جانبدارانه را غالباً می‌توان با ارائه مطالبی از منابع دیگر به تعادل رساند تا دیدگاهی بی‌طرف ایجاد شود.

ویکی‌پدیا:ویکی‌پدیا چه چیزی نیست[ویرایش]

محتوای دانشنامه‌ای[ویرایش]

اطلاعات نباید به صرف اینکه حقیقت دارند یا مفید هستند، در دانشنامه قرار گیرند. یک مقالهٔ ویکی‌پدیا نباید نمایشگاهی کامل از تمامی جزئیات موجود باشد؛ بلکه باید خلاصه‌ای از دانش مورد تأیید در مورد موضوع ارائه کند. عبارات تأییدپذیر و دارای منبع باید با توجه به وزن‌شان مورد استفاده قرار گیرند.

ویکی‌پدیا روزنامه نیست: ویکی‌پدیا نوشتارهای دانشنامه‌ای بسیاری در مورد موضوعات بااهمیت تاریخی دارد که خبرهای روز مربوط به آنها وجود دارد و می‌توانند با اطلاعات تأییدشدهٔ جدید بروز شوند.

گزارش خبری: اغلب رویدادهای کانون توجه اخبار ارزش افزودن به دانشنامه را ندارند. اخبار زودگذر نامناسب برای ویکی‌پدیا ممکن است برای ویکی‌پروژهٔ خواهر ویکی‌خبر مناسب باشد

فهرستی جامع از به‌روزرسانی‌های یک نرم‌افزار. در نوشتارهایی که به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارها می‌پردازند از منابع معتبر ثانویه (و نه خودنوشته یا رسمی) برای توضیح نسخه‌ها یا بحث در نوشتار استفاده کنید. چقدر به جزئیات بپردازیم؟ به عقل سلیم رجوع کنید.

منابع مستقل همراه با مثال[ویرایش]

ک منبع مستقل منبعی است که هیچ منافع مقرری در موضوع مقالهٔ مورد نظر در ویکی‌پدیا نداشته باشد، پس انتظار برود که پوشش آن موضوع در این منبع از یک دیدگاه بی‌غرض باشد. منابع مستقل از استقلال تحریریه برخوردارند (محتوایشان توسط تبلیغ‌کنندگان دیکته نمی‌شود) و دارای تعارض منافع نیستند (یعنی به طور بالقوه، منافع شخصی، مالی یا سیاسی خود را از طریق نوشتن دربارهٔ این موضوع تأمین نمی‌کنند).

زورچپانی دیدگاه[ویرایش]

تحمیل عقیده به عملی (یا قصد یا تلاش برای انجام کاری) گفته می‌شود که طی آن، شخص از سیاست دیدگاه هم ذکر ویکی‌پدیا (وپ:دبط) طفره رود، یا این سیاست را نادیده بگیرد یا آن را دور بزند و مقالاتی را ایجاد یا ویرایش کند که به طور نامناسبی منعکس کنندهٔ تنها یک دیدگاه باشند.

سکوت و اجماع[ویرایش]

می‌توان تا زمانی که صدای مخالفی در کار نباشد فرض گرفت که اجماع وجود دارد. اصل بر این است که اگر مخالف هستید باید مطرح کنید. سکوت نشانهٔ رضایت است.

رده ها[ویرایش]


این کاربر اهل ایران است.