یوهان یورت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوهان یورت
زادهٔ۱۸ فوریهٔ ۱۸۶۹
اسلو
درگذشت۷ اکتبر ۱۹۴۸ (۷۹ سال)
اسلو
ملیتنروژ
محل تحصیلدانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
همسر(ها)Wanda Maria von der Marwitz
فرزندان۴
پیشینه علمی
شاخه(ها)زیست‌شناسی دریایی، اقیانوس‌نگاری، علوم و مهندسی شیلات
پایان‌نامهÛber den Entwicklungscyclus der zusammengesetzten Ascidien (۱۸۹۳)

یوهان یورت (به انگلیسی : Johan Hart ‎; متولد ۱۸ فوریهٔ ۱۸۶۹ – متوفی ۷ اکتبر ۱۹۴۸) دانشمند در زمینهٔ زیست شناسی دریایی اهل نروژ بود. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال الکساندر اگسیز شده‌است.

کودکی و جوانی[ویرایش]

یوهان یورت اولین فرزند پدری چشم پزشک بود. یکی از برادران او همان مهندس آلف یورت [۱] معروف است که بعنوان یکی از مدیران در طراحی تونلهای زیرآب در شهر نیویورک ، سهم قابل ملاحظه ای داشته است. یوهان یورت ابتدا قصد داشت در رشته جانورشناسی تحصیل کند . اما در عمل برای جلب رضایت پدرش سالهای نخست تحصیلات عالی را صرف رشته پزشکی کرد. با این حال بعد از مشورت با فریتیوف نانسن ، تصمیم گرفت به خواستهٔ دل عمل کند و از اینرو برای تحصیل در رشته جانورشناسی به مونیخ سفر کرد. در آنجا در رشته جانورشناسی تحت نظر Richard Hertwig [۲] وارد دانشگاه مونیخ شد. سپس او در ناپل روی یک مسئله جنینی مشغول تحقیق شد. امری که به دریافت درجه دکترا در سال ۱۸۹۲ از دانشگاه مونیخ انجامید. یعنی زمانی که تنها ۲۳ سال از عمر او میگذشت. پس از مدتی او به نروژ بازگشت و در نروژ بعنوان متصدی موزه جانورشناسی دانشگاه مشغول کار شد. در دانشگاه او موفق به ایجاد نوآوری و نوسازی در دوره های آموزشی شد. در ۱۸۹۴ یوهان یورت به عنوان جانشین «G. O. Sars [۳]» به عضویت کمیته تحقیق علوم و شیلات در آمد. او یکسال بعد از حضورش در دانشگاه ینا در سال ۱۸۹۷ بعنوان رئیس ایستگاه زیست شناسی دانشگاه در دراباک منصوب شد.

کارنامه جهانی[ویرایش]

یوهان یورت از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۶ میلادی مدیر انستیتوی تحقیقات دریایی نروژ در برگن بود.[۴] نفوذی که او در سالهای جوانی در خارج از کشور کسب کرده بود؛ باعث حفظ ارتباط او با مراکز علمی و تحقیقاتی بین المللی شده بود. یوهان یورت یکی از بنیانگذاران شورای بین المللی اکتشاف دریا [۵] محسوب میشد. در سال ۱۹۰۹ سر جان موری [۶] در نامه ای به دولت نروژ نوشت که اگر دولت نروژ، کشتی مایكل سارس [۷] را برا ی یك سفر تحقیقاتی ۴ ماهه، تحت سرپرستی علمی یوهان یورت به آنها قرض دهند ؛ سر جان موری خود شخصاً همه هزینه ها را تقبل خواهد کرد. بعد از مقدماتی که یک زمستان به درازا کشید.این امر در آن زمان ، نهایتاً منجر به وقوع یکی از جسورانه ترین سفرهای علمی در اقیانوس شناسی گردید. کتاب «عمق اقیانوس» [۸] به سرعت به اثری کلاسیک در حوزهٔ اقیانوس شناسی و طبیعت شناسی تبدیل شد.

از ۱۹۰۲ میلادی تا سال ۱۹۳۸ یوهان یورت نمایندهٔ دولت نروژ در سازمان شورای بین المللی اکتشاف دریا ICES بود.[۹] در سال ۱۹۳۸ او بعنوان رئیس این شورا انتخاب شد. مقامی که او تا زمان مرگ یعنی روز ۷ اکتبر سال ۱۹۴۸ میلادی همچنان حفظ کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. آلف یورت ؛ (به انگلیسی : Alf Hjort ،اکتبر ۱۸۷۷ - ۱۲ دسامبر ۱۹۴۴ میلادی) یک مهندس برق آمریکایی متولد نروژ بود. وی سهم اصلی را در برنامه ریزی و ساخت راه آهن و تونل های اتومبیل رانی زیرزمین و زیر آب در شهر نیویورک و همچنین افزودن سیستم مترو در کلان شهر نیویورک داشت.
  2. متولد ۲۳ سپتامبر ۱۸۵۰ میلادی یک جانورشناس و پروفسور ۵۰ ساله آلمانی بود این شخص به عنوان اولین کسی که تشکیل جنین اولیه را به عنوان ذوب شدن اسپرم در داخل غشای سلول تخمک در حین لقاح توصیف کرد ، قابل توجه است.
  3. کشتی تحقیقاتی دریایی نروژ FF «G.O. سارس »به نام این شخص نامگذاری شده است.
  4. Norwegian Institute of Marine Research
  5. (ICES) International Council for the Exploration of the Sea
  6. سر جان موری KCB FRS FRSE FRSGS (۳ مارس ۱۸۴۱- ۱۶ مارس ۱۹۱۴) پیشگام اقیانوس شناس ، زیست شناس دریایی و آبگیرشناسی آبگیرشناس انگلیسی بود.
  7. Michael Sars vessel
  8. The 1912 Murray and Hjort book The Depths of the Ocean
  9. (ICES) International Council for the Exploration of the Sea