گیلا گاملیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گیلا گاملیل
وزیر اطلاعات اسرائیل
کنست
اطلاعات شخصی
زاده۲۴ فوریهٔ ۱۹۷۴ ‏(۵۰ سال)
گدرا، اسرائیل

گیلا گملیل (عبری: גִּלָּה גַּמְלִיאֵל‎، زاده ۲۴ فوریه ۱۹۷۴) وزیر اطلاعات اسرائیل است.[۱][۲] او عضو حزب لیکود است[۳] و پس از انتخابات سال ۲۰۲۲ در دولت سی و هفتم به این مقام منصوب و از ژانویه ۲۰۲۳ شروع به کار کرد.[۴]

گملیل در ۲۴ فوریه ۱۹۷۴ در گدرا به دنیا آمد. او خدمت ارتش خود را به عنوان رئیس ستاد تحقیقات نیروی هوایی با درجه گروهبان به پایان رساند. گملیل دارای لیسانس در تاریخ و فلسفه خاورمیانه از دانشگاه برایلان است و کارشناسی ارشد را در فلسفه از دانشگاه بن گوریون در مرکز منطقه نگب دریافت کرد.

گملیل اولین زنی است که به عنوان رئیس انجمن ملی دانشجویان خدمت کرد و پیش از این سه دوره رئیس اتحادیه دانشجویان دانشگاه بن گوریون بوده‌است.

او که در سال ۲۰۰۳ به عضویت کنست شانزدهم انتخاب شد، عضو کمیته‌های اقتصاد، آموزش، فرهنگ، و ورزش، علم و فناوری، و روابط عمومی کنست، و کمیته ارتقای وضعیت زنان و همچنین عضو علی‌البدل کمیته امور خارجه و دفاع بوده‌است.

در مارس ۲۰۰۵، گیلا گملیل به عنوان معاون وزیر کشاورزی و پس از انتخابات ۲۰۱۵ به عنوان وزیر بازنشستگان، دانشجویان، جوانان و برابری جنسیتی منصوب شد. وی همچنین به عنوان وزیر محیط زیست اسرائیل هم خدمت کرده‌است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Gila Gamliel". GOV.IL (به انگلیسی). Retrieved 2023-05-03.
  2. «اسرائیل سفر شاهزاده پهلوی به این کشور را «شجاعانه» خواند». رادیو فردا. ۲۰۲۳-۰۴-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۳.
  3. "Members of the 25th Knesset". The Knesset (به انگلیسی). Retrieved 2023-05-03.
  4. «Gila Gamliel». www.jewishvirtuallibrary.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۳.
  5. «اسرائیل: کشتی ایرانی منشأ آلودگی‌های نفتی سواحل اسرائیل است – DW – ۱۳۹۹/۱۲/۱۴». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۳.