گنبدلی (سرخس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گنبدلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانسرخس
بخشبخش مرکزی
گنبدلی بر ایران واقع شده‌است
گنبدلی
۳۶°۲۳′۲۲″شمالی ۶۰°۴۵′۳۶″شرقی / ۳۶٫۳۸۹۵°شمالی ۶۰٫۷۶۰۱۲°شرقی / 36.3895; 60.76012
مردم
جمعیت۱۸۷۷ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۴۲۰ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۶۴۴۷۱
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱[۱]

گنبدلی، از روستاهایی بخش مرکزی شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی است که در جنوب غربی شهرسرخس و حاشیه جاده مشهد- سرخس و تقاطع جاده پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) واقع شده‌است.

موقعیت[ویرایش]

این روستا مرکز دهستان خانگیران در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۲۰ متر و آب و هوای آن معتدل و خشک و در تپه ماهورها و مسیر جاده سرخس-مشهد واقع شده‌است. این روستا توسط طایفه علی‌میرزایی در سرخس بنا شد و بعد ها دیگر طایفه‌های سرخس مانند عرب‌ها به این روستا مهاجرت کردند. [۲] بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱٬۸۹۳ نفر (۴۹۳ خانوار) است.[۳]

اقتصاد[ویرایش]

اراضی مرغوب اطراف گنبدلی مکان مناسب برای چرای دام‌ها می‌باشد شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی گندم و جو به صورت دیم می‌باشد.

ترکیب جمعیتی و قومی[ویرایش]

بخشی از ساکنین گنبدلی را علیمیرزایی های سرخس که از تام علیمیرزائی ها کوچ کرده بودند ، بخشی اعراب مهاجر قوش خزاعی و مابقی از بلوچ‌های رسولخانی (شیعه) تشکیل داده اند. خزاعی‌ها عرب زبان و بلوچ‌ها و علیمیرزائی ها ضمن حفظ اصالت و زبان خویش، به عربی نیز تکلم می‌نمایند.

منابع[ویرایش]

  1. «اجرای طرح هم کد سازی تلفن ثابت». وبگاه شرکت مخابرات ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۱۴.
  2. نام و نشان سرخسی ها، بخش گنبدلی.
  3. «سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ جمعیت و خانوار تا سطح آبادی». درگاه ملی آمار. دریافت‌شده در ۲۰۱۴–۰۹-۲۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴سرخس دیروز و امروز، ناشر توس
  • «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۵–۰۸-۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  • کتاب گیتاشناسی ایران جلد سوم- عباس جعفری – چاپ ۱۳۸۴