گلابی سفید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گلابی سفید چینی
گلابی اروپایی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تیره: گلسرخیان
زیرخانواده: آمیگدالوئیده
تبار: Maleae
زیرتبار: Malinae
سرده: Pyrus
L.
گل گلابی سفید چینی

گلابی سفید (به انگلیسی: Pyrus bretschneideri یا White Pear)، گلابی یا مروارید یا گلابی سفید چینی (چینی: 白梨; پین‌یین: báilí)، یک گونه ترکیبی خاص از گلابی بومی شمال چین است، که در آنجا به دلیل میوه خوراکی آن بسیار پرورش داده می‌شود.

شواهد ژنتیکی مولکولی اخیر برخی ارتباطات با گلابی سیبری ( به انگلیسی: Pyrus ussuriensis ) را تأیید می‌کند، اما همچنین می‌تواند به عنوان زیرگونه‌ای از گلابی آسیایی (Pyrus pyrifolia) طبقه‌بندی شود.

در کنار ارقام گلابی آسیایی و گلابی سیبری، این میوه با نام گلابی نَشی نیز شناخته می‌شود. [۱] این گلابی‌های سفید تا زرد روشن که بسیار آبدار نیز هستند، برخلاف گلابی‌های نَشی گرد (گلابی آسیایی) که در شرق آسیا نیز رشد می‌کنند، بیشتر شبیه گلابی اروپایی (Pyrus communis)، به سمت انتهای ساقه باریک می‌شوند. یا لی (چینی: 鸭梨; پین‌یین: yālí) ، به معنای لغوی اردک گلابی به دلیل شکل آن، یکی از ارقامی است که به طور گسترده در چین رشد می‌کند و به سراسر جهان نیز صادر می‌شود. گلابی‌های یا مزه‌ای مانند گلابی اما ملایم‌تر دارند، نسبت به گلابی تردتر، دارای آب بیشتر و محتوی قند کمتری هستند.

گلابی سفید در ایران[ویرایش]

گونه‌ای از گلابی سفید که در مرکز ایران، استان اصفهان، شهرستان خمینی شهر می‌روید، میوه‌ای است سخت با طعم متمایل به ترشی و شیرینی.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «NSW Primary Industries 2002. Nashi asian pear varieties. Agfact H4.1.14». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.