گشت‌زنی جنسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در منطقه معروف و بدنام «Meatrack» یا «راه گوشتی» در فایر آیلند پاینز نیویورک، مردی به منظور یافتن فردی برای برقرار کردن رابطه جنسی گشت و گذار می‌کند.

گشت‌زنی جنسی شامل پیاده‌روی یا رانندگی به منظور یافتن یک شریک جنسی، معمولاً از نوع ناشناس، گاه به گاه و یک‌شبه[۱][۲] در محلی است که به آن منطقه گشت‌زنی نیز گفته می‌شود. گشت‌زنی جنسی همچنین هنگامی به کار می‌رود که از فناوری برای یافتن رابطه جنسی گاه به گاه استفاده شود؛ مانند وب‌سایت اینترنتی گشت‌زنی یا خدمات تلفنی گشت‌زنی.[۳][۴]

خاستگاه و کاربرد تاریخی[ویرایش]

به گفته تی.سی.دبلیو.بلانینگ، مورخ و نویسنده، اصطلاح گشت‌زنی جنسی از معادل هلندی kruisen گرفته شده‌است.[۵]

در یک زمینه خاص جنسی، اصطلاح «گشت‌زنی» در اصل به عنوان یک پدیده شبیه به «زبان زرگری» در زبان دگرباشان، که توسط آن کسانی که از این اصطلاح «اطلاع» داشتندِ می‌دانستند منظور نظر گوینده چیست. این در حالی است که بیشتر دگرجنس‌گرایان، پس از شنیدن همان کلمه در همان جایگاه، معمولاً معنای مورد نظر گوینده را با معنای رایج غیرجنسی کلمه اشتباه می‌گرفتند. این نقش که در برخی زمینه‌ها هنوز هم وجود دارد، به عنوان سازوکار محافظت از زبان اجتماعی جامعه برای مردان همجنس‌گرا به منظور شناسایی یکدیگر و جلوگیری از شناسایی توسط افرادی که ممکن است بخواهند به آنها آسیب برسانند، شناخته می‌شود.

در نیمه دوم قرن بیستم، جرم‌زدایی از رفتار همجنس‌گرا به‌طور فزاینده‌ای در کشورهای انگلیسی زبان به یک قاعده تبدیل شد. جنبه محافظتی که زمانی با واژه «گشت‌زنی» به عنوان «کلمه رمز» همراه بوده اکنون دیگر نیست و بی‌شک، اهمیت آن بیش از پیش کم می‌شود؛ بنابراین معنای خاص جنسی این اصطلاح به‌طور متداول بر رفتارهای جنسی افراد دگرجنس‌گرا نیز گفته می‌شود.

مقامات بهداشت عمومی یادآور شده‌اند که مکانهای منحصر به گشت‌زنی جنسی اغلب توسط مردان مردآمیز پر می‌شوند. اما این خود را همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا، ازدواج کرده معرفی نمی‌کنند. برخی از آنان چنانچه به گشت‌زنی جنسی نپردازند، خواه اینترنتی یا به‌طور حضوری، راه دیگری برای ملاقات با مردان برای رابطه جنسی ندارند.[۶]

مکان‌های گشت‌زنی جنسی معمولاً مکان قرار گذاشتن مردانی است که در زندگی عادی، متعارف‌تر هستند. به عنوان مثال، در مطالعه لاود همفریز به سال ۱۹۷۰ در مورد مکانهای گشت‌زنی جنسی همجنس‌گرایان ناشناس، مشخص شد که بیش‌تر مردانی که از آن مکانها بازدید می‌کردند، کمینه به ظاهر، خود را دگرجنس‌خواه دارای خانواده معرفی می‌کردند.[۷]

در گفتار محلی[ویرایش]

در ایالات متحده، اصطلاح «گشت‌زنی» عمدتاً برای نشان دادن رفتار منحصر به فرد همجنس‌گرا استفاده می‌شود، اما در استرالیا و انگلستان هم توسط همجنس‌گرایان و هم دگرجنس‌گرایان برای توصیف رفتار خود به‌کار برده می‌شود. یک عبارت مشتق دگرجنس‌گرایانه، عبارت «گشت‌زنی برای پروپاچه» است.[۸][۹]

در ایالات متحده، گشت‌زنی‌های جنسی اغلب در بارهای همجنس‌گرایان، بازیهای ویدیویی بزرگسالان، سوراخ‌های شکوه‌مند، سالن‌های سینمای بزرگسالان، توالت‌های عمومی، پارک‌ها، سونا، سالن‌های بدنسازی یا حمام همجنس‌گرایان صورت می‌گیرد. مشارکت در چنین فعالیتهایی در مکانهای عمومی مانند پارکها منجر به این شده‌است که شرکت کنندگان در معرض تماس ناشایست قرار گیرند.

نمونه‌های تاریخی[ویرایش]

این اصطلاح کمینه از اواسط دهه ۱۹۷۰ در نام بارهای همجنس‌گرایان همچون فاکسز بوز اند کروز، واقع در بزرگ‌راه ۶۶ در آلبوکرک، نیومکزیکو استفاده می‌شده‌است. پیش از بسته شدن این بار، مورد انتقاد قرار گرفت؛ چراکه ادعا می‌شود رانندگی در حالت مستی توسط برخی از افرادی که معنی تاریخی این اصطلاح را نمی‌فهمیدند، تشویق می‌کرد. اما نام این بار همواره در تاریخ همجنس‌گرایان باقی خواهد ماند.

این واژه همچنین توسط وب‌سایت qruiser.com، یک انجمن آنلاین دگرباشان که در سوئد مستقر است، به شکل تغییر یافته‌ای پذیرفته شده‌است. این وب سایت اعضای زیادی را نیز جذب کرده‌است.

در فرهنگ عامه[ویرایش]

به گشت‌زنی جنسی در آهنگ‌هایی مانند "Cruisin 'the Streets" توسط Boys Town Gang و همچنین "I'm a Cruiser" توسط ویلج پیپل در آلبومی با عنوان Cruisin اشاره شده‌است.

در سال ۱۹۸۰ ویلیام فریدکین کارگردان فیلم گشت‌زنی با بازی آل پاچینو، بسیاری از مخاطبان را با فعالیتهای همجنس گرایانه و رمزهای زبانی مورد استفاده آنها آشنا کرد. اما گروه‌های طرفدار حقوق همجنس‌گرایان تصویری منفی از جامعه همجنس‌گرایان را در فیلم دریافت کردند و به تولید آن اعتراض کردند.[۱۰]

صحنه آغازین قسمت اول سریال در جستجو از شبکه ایچ‌بی‌او شخصیت اصلی یعنی پاتریک، با بازی جاناتان گروف، در یک پارک مشغول گشت‌زنی است. وی می‌خواهد بداند که آیا این فعالیت هنوز هم عملی است یا خیر.[۱۱]

گشت‌زنی جنسی در Cruising Pavilion، یک هنر ساختمانی به سال ۲۰۱۸ مرتبط با دوسالانه معماری ونیز، مورد بررسی قرار گرفت.[۱۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "2News Exposes Men 'Cruising' For Sex In Public Parks". KUTV - Salt Lake City, Utah. 2007. Archived from the original on 2009-02-13. Retrieved 19 May 2008.
  2. Kilgannon, Corey (2005). "A Sex Stop on the Way Home". New York Times. Retrieved 28 March 2006. Published: 9-21-2005 Article from NYT about a cruising area in New York City
  3. "Cruising". The Rainbow Project. Archived from the original on 2008-06-17. Retrieved 5 March 2009.
  4. Jacobs, Ethan (6 April 2008). "On the Hunt :: Manhunt.net leads the Gay Wide Web". Bay Windows. Archived from the original on 23 September 2015. Retrieved 5 March 2009.
  5. Tim Blanning. The Pursuit of Glory: Europe 1648-1815. p 81. شابک ‎۹۷۸−۰−۶۷۰−۰۶۳۲۰−۸.
  6. Tradition of sex cruising at Aquatic Park to end. John Geluardi. Berkeley Daily Planet. 19-12-2001. Retrieved 17-01-2011.
  7. Newman, David: Sociology 7; Exploring the Architecture of Everyday Life. Pine Forge Press (2008)
  8. "Revolver" (52). Jan 2007: 42. ISSN 1527-408X. For display purposes and cruising for chicks at the Renaissance fair only... {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  9. "Texas Monthly". 17 (11). November 1989. ISSN 0148-7736. People sat on trunks and hoods and partied, while the center two lanes were bumper to bumper with cars cruising for sex and drugs. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  10. "Cruising: The film of fear and hatred in the Village". The Independent (به انگلیسی). 2008-02-21. Retrieved 2019-12-06.
  11. "Looking for Now". Looking. Season 1. Episode 1. HBO.
  12. "Cruising Pavilion". crusingpavilion.com. Retrieved 2019-12-06.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]