گریو دیگر (گروه موسیقی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گریو دیگر
اجرای گریو دیگر در سال ۲۰۱۷
اجرای گریو دیگر در سال ۲۰۱۷
اطلاعات پس‌زمینه
خاستگاهگلادبک، آلمان غربی
ژانر
سال‌های فعالیت۱۹۸۰-۱۹۸۶، ۱۹۸۶-۱۹۸۷(به‌عنوان دیگر)، ۱۹۹۰-۱۹۸۸ (به‌عنوان Hawaii)، ۱۹۹۱-اکنون
ناشر(ان)ناپالم رکوردز، نوکلیر بلست، نویز رکوردز، Locomotive، Rock of Angels
اعضاکریس بولتندال
توبیاس کرستینگ
ینس بکر
مارکوس نایپ
اعضای پیشیناعضای سابق
وبگاه

گریو دیگر (به انگلیسی: Grave Digger) یک گروه هوی متال آلمانی است که اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط کریس بولتندال و پیتر ماسون تشکیل شد. از اوایل تا اواسط دهۀ ۱۹۸۰ در صحنۀ هوی متال کشور مادری خود، گریو دیگر به عنوان یکی از به اصطلاح «چهار بزرگ» پاور متال آلمانی، همراه با گروه‌های هلووین، ریج و رانینگ وایلد شناخته شده است.

تاریخچهٔ گروه[ویرایش]

سالهای اولیه و انشعاب (۱۹۸۷-۱۹۸۰)[ویرایش]

پس از حضورهای مختلف در جشنواره‌های کوچک، گروه دو آهنگ را برای آلبوم تلفیقی Rock from Hell در سال ۱۹۸۳ ضبط کرد. یک سال بعد، گریو دیگر که اکنون شامل کریس بولتندال (خواننده)، پیتر ماسون (گیتار)، ویلی لاکمن (بیس) و آلبرت اکارت (درامز) است، اولین آلبوم خود را به نام Heavy Metal Breakdown منتشر کرد.

در سال ۱۹۸۵، با جدا شدن لاکمن از گروه، آنها دومین آلبوم خود را با نام Witch Hunter ضبط و منتشر کردند. تنها پس از تکمیل آلبوم، جایگزینی برای لاکمن، به نام سی. اف. برنک پیدا شد. حضورهای بیشتری در جشنواره توسط آنها دنبال شد، توری با هلووین به عنوان مهمان ویژه و در نهایت آلبوم سوم آنها War Games در ژانویه ۱۹۸۶منتشر شد. برای تبلیغ این آلبوم، یک تور سه گانه با گروه‌های سلتیک فراست و هلووین دنبال شد. پس از آن، پیتر ماسون جای خود را به اووه لولیس داد. در سال ۱۹۸۷ نام گروه به «دیگر» تغییر یافت، نامی که تحت آن آلبوم Stronger Than Ever منتشر شد. این آلبوم شکست خورد، زیرا توسط طرفداران یا توده‌های مردم پذیرفته نشد. در نتیجه، بولتندال در پایان سال ۱۹۸۷، فروپاشی گروه را اعلام کرد.

اصلاحات و آلبوم‌های سه‌گانۀ قرون وسطی (۱۹۹۹-۱۹۹۱)[ویرایش]

در سال ۱۹۹۱، گروه تا حدی اصلاح شد. بولتنال و لولیس به همراه دو تازه وارد به نام‌های تومی گوتلیچ و یورگ مایکل که درامرهای گروه‌های ریج و رانینگ وایلد بودند، در سال ۱۹۹۳ یک ضبط بازگشتی به نام The Reaper منتشر کردند. این آلبوم، بازگشتی به ریشه‌های واقعی گریو دیگر بود. در همان سال آلبوم The Best of the Eighties منتشر شد. این آلبوم، چیزی شبیه به بهترین آلبوم از آهنگ‌های قبلی آنها بود.

در سال ۱۹۹۴ با یک آلبوم چندآهنگه با عنوان Symphony of Death دنبال شد. در این میان، گریو دیگر، که اکنون با یک درامر جدید، فرانک اولریچ، تور آلمان را برگزار می‌کرد، در نقش دست‌گرمی (پیش درآمد) برای منووار بازی کرد. در سال ۱۹۹۵ آلبوم Heart of Darkness ظاهر شد.

در سال ۱۹۹۶، استفان آرنولد درامر جدید گروه شد. همان سال آلبوم مفهومی Tunes of War منتشر شد که به تاریخ اسکاتلند می‌پرداخت. این آلبوم اولین قسمت از سه‌گانۀ قرون وسطی بود. دومین آلبوم، Knights of the Cross، با جینس بکر به عنوان نوازندهٔ گیتار بیس، در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و دربارۀ ظهور و سقوط شوالیه‌های معبد بود. قسمت پایانی این سه‌گانه در سال ۱۹۹۹ با Excalibur به پایان رسید. این آلبوم به بررسی افسانۀ شاه آرتور و شوالیه‌های میز گرد می‌پردازد. مدت کوتاهی پس از آن، به زودی توری با هانس پیتر کاتزنبورگ، نوازندۀ کیبورد، که بعداً عضو دائمی گروه شد، ادامه یافت.

آلبوم‌های حفار قبر و راینگولد (۲۰۰۴-۲۰۰۰)[ویرایش]

در سال ۲۰۰۰، گریو دیگر بیستمین سالگرد خود را جشن گرفت. به همین مناسبت، آنها در یک کنسرت پرفروش در سالن Zeche در بوخوم آلمان برنامه اجرا کردند. بسیاری از محبوب‌ترین آهنگ‌های گروه در کنار آهنگ‌های کمتر شناخته شدۀ دیگری نواخته شدند. همچنین تعدادی از بازیگران مختلف مکمل با گریو دیگر ظاهر شدند. این کنسرت همچنین فصل تعیین‌کننده‌ای در تاریخ گروه بود، زیرا اووه لولیس گیتاریست مدت کوتاهی قبل از کنسرت به دلایل شخصی و کاری گروه را ترک کرد.

جایگزینی برای لولیس، گیتاریستی به نام مانی اشمیت (سابق گروه ریج) پیدا شد. در سال ۲۰۰۱ آلبوم The Grave Digger همراه با او و کمپانی جدید نوکلیر بلست منتشر شد. آثار ادگار آلن پو به عنوان الهام بخش شعر آلبوم جدید بود. اولین آلبوم زندۀ آنها Tunes of Wacken، در سال ۲۰۰۲ ظاهر و با انتشار اولین دی‌وی‌دی آنها به همین نام همراه شد. آلبوم بعدی Rheingold در ۲۶ مه ۲۰۰۳ منتشر شد، که بر اپرای حلقه نیبلونگ اثر ریشارد واگنر متمرکز بود. آنها توری را برای حمایت از آلبوم در اوایل سال ۲۰۰۴ آغاز کردند.

آلبوم‌های شام آخر و تصنیف‌های یک جلاد (۲۰۰۹-۲۰۰۵)[ویرایش]

پس از تور موفق راینگولد، گروه آلبوم دیگری به نام The Last Supper را ضبط کرد که در ۱۷ ژانویه ۲۰۰۵ منتشر شد. این اثر هنری برای اولین بار در نوامبر ۲۰۰۴ معرفی شد که بازخورد مثبتی دریافت کرد. تعدادی از طرفداران به دلیل انگیزه از این اثر هنری ناامید شدند. گروه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که جلد پیام شیطان و علیه مسیحیان نیست، بلکه نمایشی از یک عیسی مسیح افسرده در آخرین روزهای زندگی قبل از مرگش است. برخلاف آلبوم‌های قبلی‌شان، «The Last Supper» با وجود چندین آهنگ دربارۀ آخرین روزهای عیسی، یک آلبوم مفهومی نبود. به گفتۀ این گروه، نسبت به تلاش‌های قبلی گروه، «متال بیشتر، اشتیاق و قدرت بیشتری» دارد. کمتر از یک ماه بعد، گروه توری را با گروه‌های Stormhammer و Astral Doors در آندرناخ، زادگاه مانی اشمیت آغاز کرد.

اکتبر ۲۰۰۵ شاهد انتشار یک دی‌وی‌دی زنده با عنوان 25to Live بودیم که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد گروه در سائوپائولو ضبط شد. در دسامبر ۲۰۰۶، تعدادی از مهمانی‌های انتشار برای آلبوم بعدی گروه، Liberty or Death، که در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۷ منتشر شد، اعلام شد. یک تور دو تیتر، همراه با گروه تریون دنبال شد که از ۱۷ ژانویه ۲۰۰۷ در اسن آلمان آغاز شد.

در اواخر فوریه ۲۰۰۸، گریو دیگر شروع به نوشتن مطالب جدید کرد. در اواسط اوت، آنها با گیتاریست دیگری به نام تیلو هرمان وارد استودیوهای Principal شدند تا سیزدهمین آلبوم استودیویی خود را با عنوان Ballads of a Hangman ضبط کنند که در ۹ ژانویه ۲۰۰۹ تحت نام ناشر جدیدشان ناپالم رکوردز منتشر شد. این اولین آلبوم آنها با دو گیتاریست بود.

در فوریه ۲۰۰۹، گروه راه خود را با تیلو هرمان به دلیل هیجان ایجاد شده توسط یک گیتاریست دوم و فضای آزاد روی صحنه و جنبه‌های موسیقی که توسط هر عضو قدیمی گروه به طور مستقل مشاهده می‌شد، جدا کرد. در اوایل اکتبر، مانی اشمیت به دلیل اختلافات مداوم با کریس بولتندال گروه را ترک کرد.

آلبوم‌های قبیله‌ها دوباره برمی‌خیزند و مردگان زنده (۲۰۱۸–۲۰۱۰)[ویرایش]

در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰، اشمیت پس از اجرای موقت در طول تاریخ‌های باقی مانده از تور قبلی گروه، توسط گیتاریست، اکسل ریت جایگزین شد. در ۱ اکتبر ۲۰۱۰، گریو دیگر آلبوم The Clans Will Rise Again در اروپا را منتشر کرد که بلافاصله پس از انتشار در آمریکای شمالی نیز منتشر شد. اعضای گروه توضیح می‌دهند که این یک دنبالهٔ آزاد آلبوم Tunes of War در سال ۱۹۹۹۶ است، «اما این بار یک آلبوم مفهومی درباره تاریخ اسکاتلند نیست، بلکه اثری در مورد اسکاتلند، عرفان و مردم آن است.» در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، ویدیویی برای آهنگ «Highland Farewell» برای پخش در دسترس قرار گرفت.

در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۲، گروه یک آلبوم چند‌آهنگه با عنوان Home at Last با آلبوم Clash of the Gods در ۳۱ اوت ۲۰۱۲ منتشر کرد. آنها از اوایل تا اواخر سال ۲۰۱۲ چندین برنامه در بریتانیا و اروپا اجرا کردند و سپس در سراسر سال ۲۰۱۳ در اروپا و چند برنامه در برزیل در حمایت از آلبوم، تور اجرا کردند.

در فوریه ۲۰۱۴، گروه شروع به ضبط آلبوم بعدی خود با عنوان Return of the Reaper کرد، که در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۴ منتشر شد و تاریخ انتشار بعدی در جای دیگری منتشر شد. در نوامبر ۲۰۱۴، نوازندۀ کیبورد اچ. پی. کاتزنبرگ گروه را ترک کرد تا زمان بیشتری را صرف پروژه‌های بیرونی کند. او با عضو جدید مارکوس نیپ جایگزین شد، که به اجرا در نقش The Reaper بعد از کاتزنبرگ ادامه داد.

در اکتبر ۲۰۱۵، آلبوم Exhumation – The Early Years منتشر شد، که بر اساس یک بیانیۀ مطبوعاتی، شامل نسخه‌های ضبط شده‌ای از «کلاسیک‌های مطلق گروه با صدایی پویا و قدرتمند ۲۰۱۵» است.

در ژوئن ۲۰۱۶، گریو دیگر وارد استودیو شد تا شروع به کار بر روی آلبوم بعدی خود با عنوان Healed by Metal را آغاز کند که در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷ منتشر شد. آنها توری را با گروه بلایند گاردین به‌عنوان حمایت از تور آمریکای شمالی که از آلبوم Beyond the Red Mirror حمایت می‌کرد، آغاز کردند.

در مارس ۲۰۱۸، گروه برای ضبط نوزدهمین آلبوم خود The Living Dead به استودیو بازگشت که در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد و یک تور اروپایی در ژانویه ۲۰۱۹ برگزار شد. در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸، استفان آرنولد درامر قدیمی، گروه را ترک کرد و مارکوس نیپ جایگزین او شد.

آلبوم مزارع خون (۲۰۲۰–اکنون)[ویرایش]

بیستمین آلبوم گریو دیگر با نام Fields of Blood در ۲۹ مه ۲۰۲۰ به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس گروه منتشر شد. آلبوم بعدی Symbol of Eternity در ۲۶ اوت ۲۰۲۲ منتشر شد. در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳، گروه جدایی گیتاریست اکسل ریت را اعلام کرد. او با عضو جدید، توبیاس کرستینگ، گیتاریست سابق گروه Orden Ogan جایگزین شد.

اعضا[ویرایش]

ترکیب فعلی[ویرایش]

  • کریس بولتندال – آواز (۱۹۸۰–اکنون)؛ گیتار بیس (۱۹۸۲-۱۹۸۰، ۱۹۸۵)
  • توبیاس «توبی» کرستینگ – گیتار (۲۰۲۳–اکنون)
  • ینس بکر – بیس (۱۹۹۸–اکنون)
  • مارکوس نیپ – کیبورد (۲۰۱۴–اکنون)؛ درامز (۲۰۱۸–اکنون)

اعضای سابق[ویرایش]

  • لوتز اشملزر – درامز (۱۹۸۰)
  • پیتر میسون - گیتار (۱۹۸۶-۱۹۸۰)
  • فیلیپ سیبل – درامز (۱۹۸۲-۱۹۸۱؛ درگذشت ۲۰۰۲ )
  • مارتین گرلیتزکی – بیس (۱۹۸۳)
  • ویلی لاکمن - بیس (۱۹۸۴-۱۹۸۳؛ درگذشت ۲۰۱۳ )
  • آلبرت اکارت – درامز (۱۹۸۶-۱۹۸۳)
  • سی. اف. برنک – بیس (۱۹۸۶–۱۹۸۵)
  • پیتر برایتنباخ – درامز (۱۹۹۲–۱۹۹۱)
  • تومی گوتلیچ – بیس (۱۹۹۷–۱۹۹۱)
  • اووه لوئیس – گیتار (۲۰۰۰–۱۹۸۶)
  • یورگ مایکل – درامز (۱۹۹۴–۱۹۹۳)
  • فرانک اولریش – درام (۱۹۹۵)
  • هانس پیتر «اچ‌پی» کاتزنبرگ – کیبورد (۲۰۱۴–۱۹۹۶)
  • استفان آرنولد – درام (۲۰۱۸–۱۹۹۶)
  • مانی اشمیت – گیتار (۲۰۰۹–۲۰۰۰)
  • تیلو هرمان – گیتار (۲۰۰۹–۲۰۰۷)
  • اکسل ریت – گیتار (۲۰۲۳–۲۰۰۹)

آلبوم‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Grave Digger (band)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]