کورتانا (هیلو)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کورتانا
شخصیت هیلو
کورتانا در هیلو ۴ (۲۰۱۲)
نخستین حضورهیلو: سقوط ریچ (۲۰۰۱)
نخستین بازیهیلو: نبرد تکامل (۲۰۰۱)
پدیدآوربانجی
ایفاگرناتاشا مک‌الهون (هیلو)
صداپیشه

کُورتانا (به انگلیسی: Cortana) (با شماره سریال CTN 0452-9) یک شخصیت خیالی و هوش مصنوعی در مجموعه بازی‌های ویدئویی تیراندازی اول شخص هیلو است که توسط جن تیلور صداگذاری شده‌است. کورتانا به عنوان صدای پس‌زمینه و در طول بازی به عنوان همراه در مأموریت‌های جنگی به راهنمایی شخصیت مستر چیف می‌پردازد و اطلاعاتی را در اختیار او قرار می‌دهد. او در نسخه‌های هیلو: نبرد تکامل و دنباله‌های آن شامل: هیلو ۲، هیلو ۳، هیلو ۴، هیلو ۵: نگهبانان، و هیلو: مجموعه مستر چیف حضور داشته‌است. او حضوری مختصر در نسخهٔ پیش‌درآمد هیلو: ریچ (۲۰۱۰)، و همچنین در چندین رمان، کامیکس، و کالاهای تجاری این فرنچایز داشته‌است. او باعث جلوگیری از نصب و فعال‌سازی تأسیسات ابر سلاح هیلو بود که سبب نابودی تمامی زندگی‌های ادراکی در کهکشان می‌شد.

طرح اصلی و اولیه کورتانا بر اساس ملکهٔ مصر، نفرتیتی بوده و هولوگرافی شخصیت او همیشه به شکل یک زن نمایش داده می‌شود. رابطهٔ بین کورتانا و مستر چیف توسط منتقدان به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های داستان سری بازی‌های هیلو محسوب می‌شود. کورتانا اغلب برای داشتن باورپذیری و عمق شخصیت، در کنار جذابیت جنسی‌اش شناخته شده‌است. شخصیت کورتانا الهام بخش پروژه دستیار شخصی هوشمند شرکت مایکروسافت با نام مایکروسافت کورتانا می‌باشد.

خلق[ویرایش]

کورتانا یک هوش مصنوعی بسیار پیشرفته است که در ابتدا توسط نسخه فلش شبیه‌سازی شده مغز دکتر کاترین الیزابت هالزی، خالق برنامه اسپارتان ایجاد شده بود. تاریخ فعال‌سازی کورتانا در ۷ نوامبر ۲۵۴۹ می‌باشد. بیست مغز شبیه‌سازی خلق شدند، اما فقط دو تای آن‌ها باقی‌ماندند، و از یکی از این دو برای ساخت کورتانا استفاده کردند. دیگری هوش مصنوعی سابقی با نام کالمیا بود که از او به عنوان خواهر بزرگتر کورتانا یاد می‌شود. اولین کلمات او به زبان ایتالیایی این‌ها بودند: «وقتی که بازی به پایان می‌رسد، پادشاه و سرباز هر دو به یک جعبه بازمی‌گردند». کورتانا یک هوش مصنوعی هوشمند[۱] می‌باشد، این بدین معنی است که ماتریس خلاق او قابلیت گسترش دارد. این توانایی به او اجازه می‌دهد تا فراتر از پارامترهای اساسی خود یادگیری و انطباق داشته باشد، اما در عوض طول عمر او به هفت سال محدود می‌شود.

به نظر می‌رسد، کورتانا تا حدی خاطرات، افکار، عقاید و حتی ارزش‌های خالق خود را دارا می‌باشد. او نه تنها یک کپی از ذهن دکتر هالزی است، بلکه یک نسخه از ظاهر فیزیکی او، البته در سنین جوانی او را دارا می‌باشد. هنگامی که دکتر هالزی از او خواست تا برای خود حاملی انتخاب کند، او جان-۱۱۷ را برای سازگاری عصبی خود برگزید.[۲][۳] هالزی، کورتانا را نسخه‌ای نوجوان از خودش می‌پندارد که باهوش‌تر از والدینش است، و همیشه حرف می‌زند، یادمی‌گیرد و مشتاق است دانش خود را با دیگران سهیم شود. از کورتانا به عنوان یک شخصیت شوخ‌طبع یاد می‌شود و اغلب اوقات حتی در حین جنگ جوک می‌گوید یا نظرهای کنایه‌آمیز می‌دهد.[۴]

کورتانا در ویندوزفون[ویرایش]

کورتانا در هیلو: نبرد تکامل (۲۰۰۱)

شرکت مایکروسافت در آخرین نسخهٔ سیستم‌عامل ویندوز فون (ویندوز فون ۸٫۱) از شخصیت کورتانا برای دستیار صوتی تلفن‌های همراه هوشمند بهره برده‌است. مایکروسافت همچنین در سال ۲۰۱۵، دستیار مجازی کورتانا را برای کنسول اکس‌باکس وان، و سیستم‌عامل‌های ویندوز ۸٫۱، ویندوز ۱۰، آی‌اواس و اندروید منتشر کرد.[۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. «Smart AI"
  2. شخصیت کورتانا. وبگاه آی‌جی‌ان، بازدید در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴
  3. کورتانا. هیلو ویکیا
  4. Nylund, Eric (2001). Halo: The Fall of Reach. New York: Ballantine Books. ISBN 978-0-345-45132-3.
  5. «Cortana and Many, Many Other Great Features coming in Windows Phone 8.1». windowsblog. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴.
  6. The Ultimate Assistant: Halo’s Cortana Coming to Windows Phone «The Ultimate Assistant: Halo's Cortana Coming to Windows Phone» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). xboxnews. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Cortana». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]