کلت کانادا سی ۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلت کانادا سی ۷
تاریخچه خدمت
جنگ‌هاجنگ روسیه و اوکراین، جنگ داخلی عراق (۲۰۱۷–۲۰۱۴)، جنگ داخلی سوریه، جنگ در افغانستان (۲۰۲۱–۲۰۰۱)، جنگ عراق
تاریخچه تولید
تاریخ طراحی۱۹۸۲
تعداد ساخته‌شدهبیش از ۲۰۰۰۰۰
گونه‌هاC7, C7A1, C7A2, C8
ویژگی‌ها
خدمهتک‌نفره

کلت کانادا سی ۷ خانواده ای از تفنگ‌های نظامی کانادایی است که توسط کلت کانادا (دیماکو سابق (قبل از سال ۲۰۰۵)) تولید می‌شود و طراحی و عملکرد مشابهی با کلت مدل M16A3 دارد. این خانواده از سلاح‌ها به عنوان تفنگ سازمانی توسط ارتش‌های کانادا، نروژ (فقط نیروهای ویژه)، دانمارک و هلند پذیرفته شده‌است. پس از طی آزمایش‌های مختلف، سلاح سی ۸ برای نیروی ویژه بریتانیا انتخاب شد. همچنین این خانواده از سلاح‌ها، به عنوان سلاح گرم سازمانی نیروی هوایی هلند و سایر نظامیان در ارتش هلند و بریتانیا است. در میدان‌های مختلف نبرد در افغانستان، عراق و مالی، نیروهای کانادایی، بریتانیایی، نروژی، هلندی و دانمارکی از این سلاح استفاده کرده‌اند.[۱]

سی ۷[ویرایش]

اسلحه سی ۷ نسخه توسعه یافته اسلحه‌های M16A1E1 است. یک افسر رابط نیروهای کانادایی با تفنگداران دریایی ایالات متحده که در برنامه بهبود محصول M16A1 حضور داشت، اطلاعات مورد نیاز را به دفتر برنامه جایگزینی تفنگ کانادا انتقال داد. برخی از مهم‌ترین انواع مدل‌های آن عبارتند از C7A1 و C7A2

سی ۸[ویرایش]

این خانواده از نظر مکانیکی شبیه به کلت مدل M16A2 است. برخی از مهم‌ترین مدل‌های آن عبارتند از C8A1 و C8A2 و C8SFW و C8FTHB و C8A3.

دیماکو ال اس دبلیو[ویرایش]

دو شرکت کلت و دایماکو برای توسعه یک نوع اسلحه خودکار تیمی از این خانواده با هم به فعالیت پرداختند. سلاح پشتیبانی سبک دیماکو ال اس دبلیو دارای یک لوله گاز مستقیم بزرگ شده و یک لوله سنگین ضخیم تقریباً یک اینچی است تا لوله را کمتر مستعد گرم شدن بیش از حد کند و در نتیجه سرعت پایدار یا مؤثر آتش را افزایش دهد. این سلاح فقط می‌تواند به‌طور خودکار شلیک کند. این سلاح دارای یک محافظ دستی مربع شکل با یک دسته حمل و یک جلوی عمودی است که می‌تواند به عنوان مونوپاد استفاده شود.

بهره برداران سلاح[ویرایش]

دانمارک[ویرایش]

دانمارک اولین دسته از C7A1 را در سال ۱۹۹۵ و C8A1 را در سال ۱۹۹۶ خریداری کرد و آنها را M/95 و M/96 carbine معرفی کرد. در سال ۲۰۰۴ دیماکو ال اس دبلیو با نام LSV M/04 به سلاح‌های دانمارک اضافه شد. این خانواده از سلاح‌ها قرار است جایگزین(H&K G3) M/75 ساخت آلمان شوند که از سال ۱۹۷۵ سلاح اصلی پیاده‌نظام بود.

هلند[ویرایش]

پس از یک فرایند انتخاب و برنامه آزمایشی که در سال ۱۹۹۱ شروع شد، هلند بیش از ۵۳۰۰۰ سلاح از این خانواده را در مارس ۱۹۹۴ خریداری کرد. رایج‌ترین نسخه مورد استفاده در نیروهای مسلح هلند سلاح C7 با مگسک بود.

انگلیس[ویرایش]

این کشور اولین بار سلاح سی ۸ دیماکو را در اواسط دهه ۱۹۹۰ به عنوان سلاح سازمانی نیروهای ویژه انتخاب کرد. در ژوئیه ۲۰۱۳ وزارت دفاع بریتانیا با شرکت کلت کانادا قراردادی به ارزش ۲٫۸ میلیون پوند منعقد کرد.

بوتسوانا[ویرایش]

نیروی دفاعی بوتسوانا از تفنگ ریلی مدولار MRR15.7M و MRR11.6S و کارابین‌های نبرد نزدیک (Close Quarter Battle) استفاده می‌کنند. این سلاح‌ها دارای گیرنده بالایی یکپارچه، کنترل‌های دوسویه، دسته شارژ دوسویه، مناظر تاشو سفارشی جلو و عقب، دستگیره تپانچه Moe رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و قنداق ctr هستند. آنها برای دفاع ملی، حفظ صلح خارجی و وظایف ضد شکار غیرقانونی مستقر هستند.

افغانستان[ویرایش]

در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، کانادا ۲۵۰۰ تفنگ تهاجمی سی ۷ را به ارتش ملی افغانستان اهدا کرد.[۲] در سال ۲۰۱۱، اردوی ملی افغانستان این سلاح‌ها را پس داد زیرا نیروهای امنیتی افغانستان سلاح M16 آمریکایی را به جای آن انتخاب کردند.[۳]

اوکراین[ویرایش]

در سال ۲۰۲۲ کانادا تعداد سلاح سی ۸ کاربین به این کشور اهدا کرد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Government of Canada, National Defence (2013-03-08). "C7A2 Automatic Rifle - Canadian Army". www.army-armee.forces.gc.ca. Retrieved 2022-02-16.
  2. "Canadian military donates 2,500 rifles to Afghan army". CBC.ca. December 23, 2007. Archived from the original on August 8, 2012. Retrieved June 15, 2011.
  3. Brewster, Murray (16 June 2011). "Afghan army gives donated rifles back to Canada in favour of U.S. weapons". The Canadian Press. Archived from the original on 19 June 2011. Retrieved 16 June 2011.
  4. «Enabling Victory: Canadian Military Support To Ukraine». oryxspioenkop.com.