کاملا شبیه (بازی ویدئویی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Spitting Image
Spitting Image
توسعه‌دهنده(ها)واکینگ سرکلز
ناشر(ها)دومارک
سکو(ها)اسپکتروم، آمستراد سی‌پی‌سی، آمیگا، کمودور ۶۴
ژانر(ها)مبارزه‌ای

کاملاً شبیه (به انگلیسی: Spitting Image) یک بازی ویدئویی به سبک مبارزه‌ای تن به تن است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد.[۶] این بازی با الهام از شخصیت‌های عروسکی برنامهٔ تلویزیونی کاملاً شبیه ساخته شده‌است. بازی ویدئویی کاملاً شبیه توسط واکینک سرکلز توسعه داده شد و شرکت دومارک آن را منتشر کرد.

بازی بر اساس سناریویی پیش می‌رود که طبق آن قرار است طی هفت سال آینده با توطئهٔ یک «رهبر مرموز» یک جنگ جهانی اتفاق بیفتد. این جنگ به‌قدری بزرگ است که حتی سوئیس وارد آن خواهد شد و به‌قدری مخوف است که ایتالیایی‌ها پیشاپیش خودشان را تسلیم کرده‌اند.[۷] برای پیش‌گیری از این اتفاق، شش رهبر جهان موافقت کرده‌اند که وارد مبارزه شوند و برنده حاکم بی چون و چرای جهان خواهد بود. این شش رهبر مارگارت تاچر از بریتانیا، رونالد ریگان از ایالات متحده آمریکا، میخائیل گورباچف از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، سید روح‌الله خمینی از جمهوری اسلامی ایران، پی دبلیو بوتا از آفریقای جنوبی و پاپ ژان پل دوم هستند.

شخصیت‌های این بازی که در پلتفرم ۸ بیتی اجرا می‌شود، به‌صورت دو بعدی نمایش داده می‌شوند و می‌توانند با پرش در هوا یا از زمین به حریف‌شان حمله کنند. هر کدام از آن‌ها یک قابلیت ویژه هم دارند: برای مثال خمینی می‌تواند با ریشَش به دشمن صدمه بزند و قابلیت تاچر کَف‌گُرگی زدن به حریف است. غیر از این‌ها هر بازیکن می‌تواند هر زمان که خواست یک یار کمکی (که با گلوله‌های مختلف مانند کاندوم و بطری ویسکی به حریف حمله می‌کند) را فرا بخواند.[۸]

بازیکن پس از آنکه موفق شد ۵ حریف را شکست بدهد باید با «رهبر مرموز» مبارزه کند. این مبارزه در تاریکی اتفاق می‌افتد و تنها سرنخ از محل حریف، چشم‌های اوست که در تاریکی دیده می‌شوند. اگر بازیکن بتواند «رهبر مرموز» را شکست دهد مشخص می‌شود شخصی که همهٔ این دسیسه‌ها را برای تصاحب دنیا چیده جان رمبو بوده‌است و بازی به پایان می‌رسد.

منابع[ویرایش]

  1. "Spitting Image". archive.org (به انگلیسی). Computer and Video Games. فوریه ۱۹۸۹. Retrieved 1 April 2021.
  2. "Spitting Image". archive.org (به انگلیسی). Crash. مارس ۱۹۸۹. Retrieved 1 April 2021.
  3. "Spitting Image". archive.org (به انگلیسی). Sinclair User. مارس ۱۹۸۹. Retrieved 1 April 2021.
  4. "Spitting Image". archive.org (به انگلیسی). Your Sinclair. مارس ۱۹۸۹. Retrieved 1 April 2021.
  5. "Spitting Image". archive.org (به انگلیسی). The Games Machine. مارس ۱۹۸۹. Retrieved 1 April 2021.
  6. "Spitting Image". worldofspectrum.org (به انگلیسی). World Of Spectrum. Retrieved 1 April 2021.
  7. Ian Waugh (مارس ۱۹۸۹). "Spitting Image". leveluphost.com (به انگلیسی). Amiga Computing. Retrieved 1 April 2021.
  8. Callaghan, Robert (۱۴ آوریل ۲۰۲۰). "Spitting Image". giantbomb.com (به انگلیسی). Giant Bomb. Retrieved 1 April 2021.