چک افریقایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چک افریقایی
پرنده نر بالغ در آفریقای جنوبی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
زیرراسته: پرنده آوازخوان
تیره: مگس‌گیران
سرده: چک (Saxicola)
گونه: S. torquatus
نام دوبخشی
Saxicola torquatus
(لینه, ۱۷۶۶)
Diversity
۱۳ تا ۱۷ زیرگونه
مترادف

Pratincola pallidigula
Saxicola axillaris
Saxicola torquata

چک افریقایی (نام علمی: Saxicola torquatus) یک گونه پرنده از تیرهٔ چک در راستهٔ گنجشک‌سانان است که ۱۳ تا ۱۷ زیرگونه دارد و مقیم آفریقای زیر صحرا و مناطق مجاور آن است. در گذشته Saxicola torquatus معمولاً به همهٔ انواع بالاگونهٔ چک معمولی اشاره داشت و برخی منابع هنوز همینگونه طبقه‌بندی می‌کنند.

این پرنده گسترهٔ پراکنده‌ای در آفریقای زیر صحرا دارد که از شمال تا سنگال و اتیوپی نیز می‌رسد. جمعیت‌هایی از آن در کوه های جنوب غربی شبه‌جزیره عربستان و ماداگاسکار و کومور یافت شده‌اند. این پرنده کوچنده نیست.

در گذشته، چک افریقایی و چک اروپایی و چک سیبری با هم به عنوان چک معمولی و با نام علمی Saxicola torquatus در نظر گرفته می‌شدند. اما بررسی‌های جدید با استفاده از شواهد انگشت‌نگاری دی‌ان‌ای میتوکندریایی cytochrome b توالی اسید نوکلئیک و دی‌ان‌ای هسته‌ای میکروستلایت، قویاً از جدایی آنها به گونه‌های متمایز حمایت می‌کند.[۱][۲][۳][۴]

نر بالغ زیرگونهٔ S. t. axillaris در کنیا

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «European Stonechat». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ اسفند ۱۳۹۱.
  2. «World Bird List». IOC. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰ اسفند ۱۳۹۱.
  3. Woog, F., Wink, M., Rastegar-Pouyani, E., Gonzalez, J., & Helm, B. (2008). Distinct taxonomic position of the Madagascar stonechat (Saxicola torquatus sibilla) revealed by nucleotide sequences of mitochondrial DNA[پیوند مرده]. J. Ornithol. 149: 423–430.
  4. Zink, R.M., Pavlova, A., Drovetski, S. V., Wink, M., & Rohwer, S. (2009). Taxonomic status and evolutionary history of the Saxicola torquata complex (Abstract). Molecular Phylogeny and Evolution 52: 769-773.