چهورپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چهورپی
کشور خاستگاه
خمیر
پنیر دودی، پنیر شیر غژگاو (d)داده‌ها را در ویکی‌داده ببینید و بویرایید

چهورپی، که به عنوان دورخا و چوگو نیز شناخته می‌شود، نوعی پنیر سنتی است که در بوتان و نپال مصرف می‌شود.[۱][۲] دو نوع چورپی، شامل یک نوع نرم (که معمولاً به عنوان غذای جانبی با برنج مصرف می‌شود)[۳] و یک نوع سخت (مثل پوپل جویده می‌شود) می‌باشند.

آماده‌سازی[ویرایش]

چهورپی در لبنیاتی محلی یا در خانه از دوغ تهیه می‌شود. دوغ را می‌جوشانند و توده جامدی که به دست می‌آید از مایع جدا می‌کنند و در پارچه نازکی آویزان می‌کنند تا آب آن خارج شود. این محصول بیشتر شبیه ریکوتا ایتالیایی است که از آب پنیر نیز ساخته می‌شود. این پنیر نرم و سفید است و طعمی ملایم دارد. با این حال، اغلب برای به دست آوردن طعم تند، کمی تخمیر می‌شود.

برای تهیه انواع سفت، چهورپی نرم را در کیسه چتایی می‌پیچند و به شدت فشار می‌دهند تا آب آن گرفته شود. پس از خشک شدن آن را به قطعات کوچک مکعبی برش می‌زنند و روی آتش آویزان می‌کنند تا بیشتر سفت شود.

مصرف[ویرایش]

چهورپی نرم به روش‌های مختلفی مصرف می‌شود، از جمله پختن با سبزیجات سبز به‌عنوان غذاهای خوش طعم، به‌عنوان پرکننده مامو، آسیاب کردن با گوجه‌فرنگی و فلفل برای چتنی و به‌عنوان سوپ. در مناطق کوهستانی هیمالیا، چهورپی به عنوان جایگزینی برای سبزیجات مصرف می‌شود زیرا منبع عالی پروتئین است.[۴]

چهورپی سفت را معمولاً به این صورت مصرف می‌کنند که آن را در دهان نگه می‌دارند تا مرطوب شود و قسمت‌هایی از آن نرم شود و سپس آن را مانند آدامس می‌جوند. به این ترتیب یک بلوک چهورپی تا دو ساعت دوام می‌آورد.[۵]

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Bhutanese enjoy the hardest cheese in the world like chewing gums". www.dailybhutan.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-24.
  2. Vallangi, Neelima. "Chhurpi: The world's hardest cheese?". www.bbc.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-24.
  3. «Welcome to AGRISNET :: Recipes & Cuisine (Chhurpi - Ningo Curry)». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۲-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۴.
  4. "What is chhurpi cheese and how is it made and eaten". 16 January 2017. Retrieved 10 February 2018.
  5. Cooper؛ Robert. Bhutan. OCLC 613425485. شابک ۹۷۸-۱-۶۰۸۷۰-۴۵۳-۸.