چلک (لاهیجان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چلک
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانلاهیجان
بخشبخش مرکزی
دهستانلیل
مردم
جمعیت۱۳۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۴۳۰۸

چلک( Chelak) چِلای یا چِلایه،[۱] روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در استان گیلان ایران است.

ریشه نام این روستا به چِل، (چیل) برمیگردد. چیل به معنای گِل و آبرفت است. به دلیل بارش سالیانه فراوان در این منطقه، از دیرباز همواره زمین آنجا گل و آبرفتی بوده، به گونه ای اهالی آنجا و همچنین چهارپایان در گل فرو می رفتند. بارش مداوم سالانه سبب روان شدن رودخانه های پرآب و به وجود آمدن دریاچه های متعدد شده است که زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری بسیاری از جمله لک لک، مرغابی، غاز وحشی، سمور، گراز، و... است.

از دیگر گونه های جانوری بومی این منطقه میتوان به قرقاول، سار، زاغ، و انوع گنجشکان اشاره کرد. وجود جنگلهای انبوه و خاک حاصلخیز و مرطوب باعث شده تا این منطقه به زیستگاه گروه های بزرگ گرازهای وحشی تبدیل شود که معمولا از ریشه گیاهان وحشی و میوه درختان بلوط، فندق و گردو تغذیه میکنند.[۲][۳][۲][۲][۲][۴]


عمده محصولات کشاورزی چلک برنج، چای، انواع میوها، سبزیجات است. در دهه های گذشته چلک از قطبهای دامداری گیلان به شمار میرفت که امروز کم رونق تر از گذشته است.

در سالهای اخیر تخریب جنگلها و ساخت و سازهای غیرمجاز سبب تغییر چهره چلک شده و مهاجرت به این منطقه نیز همچنان رو به افزایش است.[۲]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.


منابع[ویرایش]

  1. null, null; null, null; null, null; null, null (2017). "null". Proceedings of the 5th Unconventional Resources Technology Conference. Tulsa, OK, USA: American Association of Petroleum Geologists. doi:10.15530/urtec-2017-2670073. ISBN 978-0-9912144-4-0.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ . doi:مصاحبه و دیار حضوری از روستای چلک. 2020 مقدار |doi= را بررسی کنید (کمک). پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. مصاحبه با افراد بومی چلک ۲۰۲۰
  4. null, null; null, null; null, null; null, null (2017). "null". Proceedings of the 5th Unconventional Resources Technology Conference. Tulsa, OK, USA: American Association of Petroleum Geologists. doi:10.15530/urtec-2017-2670073. ISBN 978-0-9912144-4-0.