پیش‌نویس:صبا سلیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صبا سلیمی
اطلاعات شخصی
نام کامل صبا سلیمی نوتاش
زادروز ۳ آبان ۱۳۷۶ ‏(۲۶ سال) تبریز
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی باشگاه فوتبال زنان شهرداری تبریز
شمارهٔ پیراهن ۷
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
باشگاه فوتبال زنان شهرداری تبریز
تیم ملی
۲۰۱۴ زیر ۱۶ سال ایران (۱)
۲۰۱۸– تیم ملی فوتبال زنان ایران ۸ (۵)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۹

صبا سلیمی (فارسی: صبا سلیمی؛ زادهٔ ۲۲ مارس ۱۹۹۹) بازیکن فوتبال اهل ایران است.[۱][۲][۳][۴][۵]

وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران بازی کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «صبا سلیمی: شب‌ها صدای شلیک تیر می‌آمد و از ترس تا صبح نمی‌خوابیدم/ مردم به من می‌گفتند دختر نباید فوتبال بازی کند». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۲۳-۰۱-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.
  2. «خبرگزاری فارس - سلیمی: مس سونگون به معنای واقعی کلمه باشگاه است/ نقش رستمی در موفقیت نارنجی‌پوشان». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۰۵-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.
  3. «سبا سلیمی؛ اولین لژیونر بانوان ایران در آذربایجان». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.
  4. "Woman football player Salimi hits out at Jordan's FA". Tehran Times (به انگلیسی). 2021-11-27. Retrieved 2023-06-17.
  5. "IR Iran Football Players". FBref.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-17.

زندگی نامه[ویرایش]

فوتبال اهل ایران در پست مهاجم است که برای تیم مارخال باکو آذربایجان و تیم ملی ایران بازی می کند[۱].سلیمی سابقه بازی در لیگ های عراق و ایران را در کارنامه دارد.[۲] سبا سلیمی از کاراته با دان سه شروع کرد تا اینکه از 14 سالگی وارد فوتسال بعد فوتبال شد و حالا بعنوان اولین بانوی لژیونر فوتبال زنان ایران شناخته می شود و یکی از طرفداران تیم تراکتور است ؛ الگوی وی در دوران بازیگریش مسعود شجاعی کاپیتان تیم تراکتور است[۳]. == از کاراته تا فوتبال == تا سال 1389 وقتی 13 ساله بود بصورت حرفه ای کاراته کار می کرد و دارای کمربند سیاه و دارنده دان سه بین المللی از ترکیه بود. زمانی که طرف مدرسه به مسابقات فوتسال رفته بود در آن مسابقه  سرمربی تیم شهرداری تبریز بازی وی را دید و پسندید. آن زمان تیم شهرداری تبریز در لیگ برتر بود با او قرارداد حرفه ای بستند و به این تیم ملحق شد و تا سال ۹۶ فوتسال بازی کرد. جالب اینجاست که حدود  هشت سال در لیگ‌های مختلف فوتسال بازی کرده است. با تمامی موفقیت ها و حمایت ها، به دلیل علاقه زیادی که به فوتبال داشت، از فوتسال به سراغ فوتبال آمد. [۴]سال ۹۷ مریم آزمون سرمربی تیم فوتبال بانوان ایران بازی او رادید و برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان دعوت شد . و این آغاز راه فوتبالی سبا شد . == دوران باشگاهی == از سال 90 تا 96 به مدت 6 سال در لیگ های مختلف آذربایجان و در تیم های ماشین سازی تبریز ، ولایت انصار تبریز ، هلال احمر تبریز و … بازی کرد. بعد از درخشش سال 1397 در 21 سالگی توسط خانم آزمون به تیم ملی فوتبال بزرگسالان انتخاب شد. در نهایت بعد از اولین اردو فدراسیون جهانی فوتبال (ِFIFA) قانونی تصویب کرد که بازیکنان فوتسال برای ورود به تیم ملی باید حداقل دو سال قرارداد فوتبالی داشته باشند و به همین دلیل دیگر امکان حضور در اردوهای تیم ملی را پیدا نکرد ====== القطان عراق و مارخال آذربایجان ====== در سن 21 سالگی و در سال 1397 از تیم القطان عراق برای او پیشنهادی آمد و سریع قبول کرد چرا که از همان روز اول هدف سبا بازی در لیگ‌های خارج از ایران بود. خانم فوتبالیست در نهایت بعد از دو فصل درخشان در عراق مورد توجه تیم مارخال آذربایجان قرار گرفت و آنها با همکاری فدراسیون ایران به فیلم بازهای او دست یافتند شهریور 99 با حضور نماینده این تیم آذربایجانی در تبریز ، قرارداد یکساله ای با این بانوی تبریزی منعقد شد. == الگو های فوتبالی == تمام سبک های بازی فوتبالیست های مرد و زن را دوست دارد اما مسعود شجاعی را الگوی خود می داند که از نظر اخلاق ورزشی و تکنیک عالی است بازی تیم های خارجی را هم دنبال می کند و بیشتر لیونل مسی را دوست دارد و سقف آرزوهایش بازی در تیم بانوان بارسلونا است. == وضعیت در فوتبال == در تبریز هیچ زمینی برای تمرین و بازی فوتبال بانوان نیست و شهر تبریز هم نمی خواهد به خاطر فوتبال خانمها وارد حاشیه شود و این امکان را ایجاد نمی کند که با شرایط حجاب اسلامی تمرینی صورت گیرد .تمرین کردن برای سبا خیلی سخت بود و به همین دلیل به خوزستان رفت تا زمینی که در اختیار بانوان بود و رایگان در اختیار او قرار داده بودند در آنجا تمرین کند. البته همیشه از مالکین تراکتور و ماشین خواستار شده است که که از فوتبال بانوان حمایت کنند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند. گاهی ساعت دو شب زمین اجاره می کردیم و پدرم حریف تمرینی ام بود و مادرم بعنوان توپ جمع کن و گاهی هم برعکس بهم کمک می کردند

سبا سلیمی[ویرایش]

  1. «بانوی فوتبالیست ایرانی راهی سوپرلیگ ترکیه شد - همشهری آنلاین». www.hamshahrionline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.
  2. شهرآرانیوز (۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۲۳:۱۰). «سلیمی: مسعود شجاعی الگوی اخلاقی من است». fa. دریافت‌شده در 2023-06-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «وقتی شجاعی الگوی یک خانم فوتبالیست معروف شد». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۱۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.
  4. «عاشق تراکتور هستم/ آرزویم این است در آلمان و اسپانیا بازی کنم». خبرگزاری برنا. ۲۰۲۳-۰۶-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۱۷.