پیش‌نویس:سیده فاطمه هاشمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیده فاطمه هاشمی وکیل، حقوقدان، از فعالان حقوق زنان و از زنان تاثیر گذار استان قم است.

زندگی نامه[ویرایش]

سیده فاطمه هاشمی در سال 1363 در شهر قم متولد شد. پدرش حجة الاسلام سید علی النقی هاشمی از روحانیان سرشناس و خوشنام شهر زنجان بوده است.

تحصیلات[ویرایش]

سیده فاطمه هاشمی دوران ابتدایی و متوسطه را در شهر قم گذراند. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در سال 1380 آغاز و در سال 1383 به پایان رسانید. سپس، مدرک کارشناسی ارشد را در گرایش حقوق خصوصی در سال 1389 از همان دانشگاه دریافت نمود. او در سال 1399 با مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی فارغ التحصیل شد.

سیده فاطمه هاشمی علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی، به زبان عربی و ترکی استانبولی نیز آشنایی دارد.

سوابق شغلی[ویرایش]

سیده فاطمه هاشمی از سال 1383 به عنوان وکیل پایه یک دادگستری مشغول به فعالیت است. او دو دوره به عنوان دادیار انتظامی کانون وکلای دادگستری قم انتخاب و هم اکنون نیز به عنوان دادرس شعبه پنجم دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری استان قم حضور دارد. [۱] شعبه پنجم دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری استان قم تنها نهاد شبه قضایی در ایران است که تمام دادرسان آن بانو بوده و زنان به طور مستقل در آن انشای رأی می نمایند.[۲] وکالت پرونده های متعدد حقوقی و مرتبط با حقوق زنان از جمله فعالیت های وی است.سیده فاطمه هاشمی وکالت شاکیان پرونده جنجالی کلینیک تابان مشهور به کوردرمانی را برعهده داشته است [۳] که به دلیل خطای پزشکی منجر به نابینایی نه تن گردید.[۴] او در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب است.

تدریس[ویرایش]

سیده فاطمه هاشمی از سال 1389 مشغول به تدریس در مقاطع مختلف رشته حقوق میباشد. تدریس در دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت و آیین دادرس مدنی از جمله تخصص های او است.

افتخارات[ویرایش]

سیده فاطمه هاشمی شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و منتقد ادبی نیز می باشد و با مجلات خانه و خانواده، پسران و دختران، حدیث زندگی [۵] و مهیار [۶] فعالیت داشته است. او در مسابقات دوازده گانه دانش آموزی کشوری در سال 1379 مقام اول داستان نویسی کشور را از آن خود نمود. همچنین در جشنواره ها و همایشهای متعدد داستان نویسی چون غدیر، شبهای شهریور، اندوه ارغوانی نیز افتخاراتی کسب نموده است. مجموعه داستان «درخت ها همیشه همین شکلی می مانند» که هفت داستان کوتاه در حوزه زنان را شامل می شود، از او است.[۷]

او در سال 1384 به عنوان بانوی هنرمند نمونه استان قم از سوی مدیر کل ارشاد اسلامی قم مورد تقدیر واقع شد. در همان سال عنوان خبرنگار برتر استانی را نیز از آن خود نمود.

آثار[ویرایش]

علاوه بر مقالات متعدد حقوقی در نشریات علمی داخلی و خارجی، کتاب «شرح جامع قوانین و مقررات شرکتهای تعاونی» از جمله آثار او می باشد. [۸] این اثر به عنوان مهم ترین اثر در خصوص مسائل حقوقی شرکتهای تعاونی است که با دیباچه دکتر ربیعا اسکینی به چاپ رسیده است.

بخش پیوند به بیرون[ویرایش]

https://www.instagram.com/dr.seyede.fateme.hashemi/

بخش منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون نمونه