پاکستانی‌ها در مالزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Pakistanis in Malaysia
Pakistani supporters in Malaysia during a hockey match between Pakistan and Malaysia.
کل جمعیت
۵۹٬۲۸۱ (۲۰۱۷ official govt estimate)[۱]
زبان‌ها
زبان اردوزبان سرائیکیزبان پنجابیزبان پشتوزبان مالاییزبان سندیزبان انگلیسی
دین
اکثریت اسلام اقلیت هندوئیسم
قومیت‌های وابسته
پاکستانی‌های خارج از پاکستان، Jawi Peranakan

پاکستانی‌ها در مالزی (انگلیسی: Pakistanis in Malaysia) طبق گفته وزارت خانه مالزی بزرگترین جامعه دیاسپورای پاکستانی را در جنوب شرقی آسیا تشکیل می‌دهند و آن‌ها همچنین از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ ششمین گروه بزرگ از کارگران/اتباع خارجی را در مالزی تشکیل می‌دهند.

جمعیت[ویرایش]

مالزیایی‌ها و پاکستانی‌ها از هویت قوی اسلامی برخوردار هستند. در زمان استقلال مالزی تحت قانون فدراسیون استقلال مالایا در سال ۱۹۵۷، بیش از دویست هزار پاکستانی ساکن در مالزی بودند، به جای تشکیل گروه جداگانه تحت سیستم طبقه‌بندی شده، به پیشنهاد خود مالزی، پاکستانی‌ها خود را در گروه مالایی ادغام کردند؛ بنابراین آن‌ها بخشی از نخبگان بومیپوترا شدند، که توسط روابط اجتماعی، ازدواج و آرزوهای مشترک اقتصادی و سیاسی با مردم بومی ادغام شده‌اند. آن‌ها همچنین در اداره خدمات ملکی موضع گرفتند و به تدریج به قسمت‌های بالای دولت رسیدند و در این مرحله با اکثریت مالایی مخلوط شدند. بسیاری از خانواده‌های نخبه مالایی حداقل یک پدربزرگ یا مادربزرگ دارند که پاکستانی بوده‌است. دیپلمات‌ها، قاضیان، قانون گذاران و دیگر کادرهای دولتی شامل افرادی هستند که دارای‌تبار شناخته شده پاکستان و مالایی هستند.

تعداد واقعی مردم پاکستان در مالزی به‌طور کلی کم است، زیرا رقم ارائه شده توسط وزارت کار پاکستان فقط افرادی که تابعیت پاکستان را دارند را اعلام می‌کند. تعداد مطلق مردم پاکستانی و فرزندان آن‌ها از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر فراتر خواهد رفت. مهاجران اولیه از بریتانیا راج (که شامل پاکستان امروزی است) در روزهای استعماری تابعیت مالزی را به دست آوردند. زبان‌های اصلی که پاکستانی‌ها در مالزی از آن صحبت می‌کنند اردو هستند، یک زبان هند و ایرانی با ترکیبی از کلمات ترکی، فارسی و عربی و همچنین مالایی.

منابع[ویرایش]

الگو:پاکستانی دور از وطن