ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور هشتم/MOSIOR

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با سلام و احترام. MOSIOR هستم. امیدوارم همچنان بتوانم برای ویکی‌پدیا مفید و در حل‌و‌فصل مشکلات کمک‌حال دیگر کاربران باشم.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان در این باره را شرح دهید.
    موردی را به‌خاطر ندارم که مشخصاً به حل اختلاف و ارایه نظر سوم مربوط باشد. شاید چون بیشتر در حوزه محتوا فعال بوده‌ام. اما به‌طور کلی چنان‌که در رهنمودها نیز آمده، حل اختلاف را مقدم بر هر روش دیگری می‌دانم و با حضور سیاست‌ها و رهنمودها و بازدارندگی به‌واسطه اعمال قطع دسترسی و دیگر بازدارنده‌ها، اصلاح مشکلات در این زمینه را بسیار وابسته به تغییر رفتاری و خُلق مجازی خود کاربران می‌دانم. در عمل هم تلاش کرده‌ام تا جایی که به کیفیت دانشنامه لطمه وارد نشود، در موارد اختلافی از سلیقه و نظرم کوتاه بیایم. گمانم این است که رفتار ما کاربران، بذر آینده رفتاری اجتماع است.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید از واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) استفاده شود یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    بسته به مورد و بسامد آن رفتار، به‌گمانم تمام راه‌های ذکر شده قابل اجرا هستند. منتها تفاوت نگاه‌ها در تقدم به‌کارگیری این راه‌هاست. این‌که نگاه منفی به عموم کاربران داشته باشیم یا مثبت و معتدل، قطعاً در انتخاب‌های ما مؤثرند. اما آن‌چه سلیقه خودم است (در صورت اثبات) به ترتیب مدارا کردن همراه با تذکر جدی و پس از آن، تحریم موضوعی و تحریم از تعامل خواهد بود. در مهم‌ترین وظیفه هیئت که نظارت بر مدیران و دیوان‌سالاران است (به ترتیبی که در وپ:ناظر/بام آمده) سوءاستفاده از دسترسی را مشمول واکنش سختگیرانه خواهم دانست.
  3. در صورتیکه در پرونده‌ای تعارض منافع داشته باشید چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    رعایت دوری از شرکت در بحثی که در آن تعارض منافع دارم، یکی از خط قرمزهای بسیار مهم و اساسی است و سعی می‌کنم پیش از تذکر کاربران آگاه و نکته‌سنج، خود آن را دریابم و اعلام کنم.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    مانعی که فعلاً از آن مطلع باشم، خیر. در صورت وجود مانع،اعلام می‌کنم تا کارهای هیئت معطل نمانند.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    ترجیح می‌دهم به مورد خاصی اشاره نکنم اما در مجموع عملکرد هیئت را در این مدت مثبت ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم بیش از پیش باید به هیئت یاری رساند اما مانند هر ابزار دیگری در ویکی، شأنیت و جایگاهی غیر از مفید بودن در حل مشکلات برایش قائل نیستم و گمان دارم هرگاه از مسیر مفید بودن خارج شود، باید با ابزاری بهتر و کاراتر جایگزین شود.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    پاسخم در سؤال پیشین، کفایت می‌کند.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    در نظرخواهی بازمدیری توسط هیئت شرکت داشتم. ایده‌ کلی من در مورد هیئت، مشخص کردن حدود نهایی اختیارات (بدون مشکلات منطقی) اما رفتار کردن به شکل منعطف (دوری کردن از استفاده از نهایت اختیارات تا حد ممکن) است. چراکه به این نتیجه رسیده‌ام، کمابیش شبیه جوامع واقعی، اجتماع ویکی باید روزبه‌روز انتخاب‌های بهتری بکند؛ راه‌حل اصلی این است. وجود قاعده ضروری است اما تغییر نکردن رفتار اجتماع می‌تواند تمام قواعد را بی‌استفاده و کم‌اثر کند. روی این وجه تأکید بیشتری دارم و گمان هم نمی‌برم که تمامش در حوزه هیئت شدنی باشد.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    گمانم فعلاً می‌تواند با سازوکارهای موجود مشکلاتش را برطرف کند. اما اگر کاربران فکر می‌کنند در آینده به وجودش نیاز پیدا می‌کنیم، باید از امروز مسیر را طوری تغییر دهیم یا تنظیم کنیم که در زمان مناسب، صاحب هیئت داوری بشویم.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    در صورتی که به هر ترتیب شامل وپ:ناظر/کبم نشود، خیر. این‌گونه موارد باید با پیگیری روند طبیعی حل اختلاف و شکایت حل شوند.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر حجت[ویرایش]

تجربهٔ همکاری بنده با ایشان در پروژهٔ وپ:مفاهیم نشان داد که بسیار متین و منطقی هستند، و به محتوا هم اهمیت خیلی بالایی می‌دهند. از نظر من ایشان یکی از کاربران بسیار شایستهٔ ویکی‌پدیای فارسی هستند. — حجت/بحث ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۳:۱۳ (UTC)[پاسخ]

نظر مهرنگار[ویرایش]

کاربری بسیار پخته که در بحثها حضوری مثبت و آموزنده دارند. بدون حب و بغض و کاملا دور از هیجان هستند. خوشحالم که نامزد شدند. مهرنگار (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۰۲:۲۲ (UTC)[پاسخ]