ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور دهم/MOSIOR

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با سلام و احترام. موسیور هستم. امیدوارم همچنان بتوانم برای ویکی‌پدیا مفید و در حل‌و‌فصل مشکلات کمک‌حال دیگر کاربران باشم.


پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    چند مرتبه‌ای تلاش کرده‌ام به حل اختلاف کمک کنم و چندباری هم از من خواسته شده نظر سوم ارائه کنم. به‌نظرم می‌توانیم اختلافات کمتری را تجربه کنیم گرچه نبودن مطلق اختلاف نشانه راکد شدن سامانه و به کما رفتن آن است اما به‌گمانم اگر بتوانیم ۱. به نظرات کاربران باتجربه‌مان بیشتر توجه کنیم و با گذشت‌تر باشیم، ۲. حرفه‌ای به کار دانشنامه‌نویسی بپردازیم و هر اختلاف نظری را لزوماً شخصی تلقی نکرده و به مراحل حاد و بحرانی نرسانیم و ۳. دست به تشکیل گروه‌هایی از کاربران بزنیم که براساس موضوعات مورد علاقه‌شان به هم نزدیک باشند.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    یکی از ملاک‌های من میزان صدمه‌ای است که کنش به سامانه و کاربرانش می‌زند؛ همین‌طور کنش‌هایی که می‌توانند فتح بابی باشند برای ایجاد روندهای غیربهینه و آسیب‌زا. در کنار این‌ها سابقه کاربران هم مد نظرم هست. از سوی دیگر باید متوجه باشیم که همزمان که می‌خواهیم جلوی کنش‌های اشتباه بایستیم تا تکرار نشوند باید به آرامش سامانه و از کار نیفتادنش نیز توجه کنیم؛ بنابراین گاه ممکن است مجبور به انتخاب‌های سخت یا گرفتن تصمیم‌های دشوار شویم.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    اگر برای خودم واضح باشد، پیش‌تر انصراف می‌دهم. گرچه فکر می‌کنم موارد تعارض منافع آن‌قدر کم و یافتن تعارض‌های واقعی گاه چنان سخت است که کاربران هر نوع برخوردی بین کاربران را تعارض منافع تفسیر می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم خوب است زمانی تعارض منافع و موارد احتمالی آن به‌دقت از سوی اجتماع بررسی و معین شود.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    فعلاً مانعی نیست. اگر مانعی اساسی به‌وجود بیاید، به اطلاع جامعه خواهم رساند و انصراف می‌دهم. در غیر این‌صورت سعی می‌کنم زمان لازم برای رسیدگی به پرونده‌ها را کنار بگذارم.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    ترجیح می‌دهم در این مورد اظهار نظر نکنم.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    ترجیح می‌دهم در این مورد اظهار نظر نکنم.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    در نظرخواهی بازمدیری توسط هیئت شرکت داشتم. ایده‌ کلی من در مورد هیئت، مشخص کردن حدود نهایی اختیارات (بدون مشکلات منطقی) اما رفتار کردن به شکل منعطف (دوری کردن از استفاده از نهایت اختیارات تا حد ممکن) است. چراکه به این نتیجه رسیده‌ام، کمابیش شبیه جوامع واقعی، اجتماع ویکی باید روزبه‌روز انتخاب‌های بهتری بکند؛ راه‌حل اصلی این است. وجود قاعده ضروری است اما تغییر نکردن رفتار اجتماع می‌تواند تمام قواعد را بی‌استفاده و کم‌اثر کند. روی این وجه تأکید بیشتری دارم و گمان هم نمی‌برم که تمامش در حوزه هیئت شدنی باشد.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    خیر. اجتماع ما بسیار کوچک است و گمان نمی‌کنم تغییر چندانی در علاقه‌مندان به ویکی‌نویسی به زبان فارسی رخ بدهد. همین هیئت به نهایت کارایی‌اش برسد، بسیار عالی می‌شود.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلا نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    به نظرم از آن‌جا که رفمد در سیاست مدیران آمده است، نقض آن می‌تواند در حیطه صلاحیت هیئت باشد.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    به نظرم روابط دوستانه یا خصمانه ناظر با شاکی یا شاکی‌علیه که بر همگان روشن باشد، وجود شواهد و مدارکی مبنی بر روابط خصمانه یا دوستانه مربوط به فعالیت‌های ویکیایی در حدی که ظن تأثیرگذاری در رأی ناظر برود و از چشم اجتماع دورند (مثلاً خارج از ویکی یا در ایمیل و جاهای ممکن دیگر) که قابل ارائه به هیئت باشد. احتمالاً بتوان موارد دیگری را هم یافت که به‌نظرم طبق پاسخم به سؤال سوم خوب است از سوی اجتماع مشخص شوند.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر Sunfyre[ویرایش]

نظرم مثبتم نسبت به ایشان همانند دوره قبل است و با توجه به عملکردشان در پرونده‌های دوره نهم (چه در مقام ناظر چه در مقام سخنگو) تقویت نیز شده است.--‏ SunfyreT ‏۱۸ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۳۱ (UTC)[پاسخ]