ویکی‌پدیا:استفاده نادرست از تصاویر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

استفاده از تصاویر در محتوای پروژه‌های ویکی‌پدیا، عمدتاً در مطالب مقاله‌ها، فهرست‌ها، جداول، جعبه‌های اطلاعات و جعبه‌های ناوبری می‌تواند نشانه‌های بصری مفیدی را ارائه دهد، اما می‌تواند مشکلات متعددی را نیز ایجاد کند. راهنمایی در مورد مسائل اصلی در زیر خلاصه شده‌است و به دنبال آن بحث عمیق‌تر در مورد هر یک ارائه می‌شود.

به‌طور کلی[ویرایش]

جلوگیری از مشکلات تصاویر[ویرایش]

استفاده مناسب[ویرایش]

تصاویر ممکن است در شرایط خاصی مفید باشند:

هدف دانشنامه‌ای[ویرایش]

تصاویر نباید فقط به این دلیل اضافه شوند که خوب به نظر می‌رسند، زیرا زیبایی‌شناسی در چشم بیننده است: این ممکن است باعث حواس‌پرتی خواننده شود. تصاویر ممکن است از نظر فنی صرفاً تزئینی باشند زیرا هیچ اطلاعات مفید اضافی را منتقل نمی‌کنند و با کلیک روی آنها هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما تصاویر صرفاً تزئینی همچنان باید هدف دانشنامه‌ای داشته باشند. از افزودن تصاویری که نه اطلاعات اضافی ارائه می‌کنند (آنچه که تصویر نشان می‌دهد، اطلاعات اضافی نیست مگر اینکه تصویر موضوع مقاله باشد) و نه به بهبود موضوع مقاله کمک می‌کنند، خودداری کنید. تصاویر باید هدفی غیر از تزئین داشته باشند.

استفاده نامناسب[ویرایش]

از تصاویر زیاد استفاده نکنید[ویرایش]

هنگامی که تصاویر بیش از حد اضافه می‌شوند، صفحه را شلوغ می‌کنند و ممکن است حواس خواننده را پرت یا خواندن مطالب را دشوار کنند.

تصاویر را فراتر از محدوده قانونی آنها تغییر کاربری ندهید[ویرایش]

تصاویر می‌توانند یک معنی خاص را نشان دهند و نباید برای نشان دادن چیز دیگری تغییر کاربری داده شوند؛ به عنوان مثال، از پرچم سازمان ملل برای نمایندگی کل جهان سوء استفاده نکنید، زیرا این کاربرد دقیق پرچم رسمی آن سازمان نیست.

ایده‌های منتشر نشده را به تصویر نکشید یا معرفی نکنید[ویرایش]

دسترسی افراد کم بینا را به خاطر بسپارید[ویرایش]

هر تصویر کاربردی باید متن جایگزین داشته باشد، متنی که ظاهر بصری تصویر را توصیف می‌کند. عدم ارائه این متن جایگزین اغلب تصویر را برای کسانی که از صفحه خوان یا مرورگرهای متنی استفاده می‌کنند بی‌معنی یا گیج کننده می‌کند. برای ارائه متن جایگزین، به سادگی توضیحات را به انتهای نشانه گذاری تصویر اضافه کنید.

تصاویر نالازم[ویرایش]

هر تصویری در ویکی‌پدیا می‌تواند غیر ضرور باشد، زیرا ویکی‌پدیا یک دانشنامه متنی است. با این حال، یک تصویر ممکن است به سرعت اطلاعات را منتقل کند (به عنوان مثال، تصویر یک ویولن در مقایسه با پاراگراف‌هایی که شکل آن را توصیف می‌کند)، و به خوانندگان در درک متن مقاله کمک کند، یا ممکن است به سادگی موضوع را به خوانندگان نشان دهد (اکثر تصاویر افراد در مثلاً مقالاتی در مورد افراد). هدف بسیاری از ویراستاران حداقل یک تصویر در هر مقاله است. پس چگونه می‌توان تصمیم گرفت که آیا یک تصویر خاص باید در یک مقاله خاص قرار داده شود؟

یک تصویر نباید در مقاله ای استفاده شود که در آن متن شلوغ شود یا تصاویر بیش از حد وجود داشته باشند. باید نسبت مناسبی از متن به تصویر وجود داشته باشد.

سایر موارد[ویرایش]

تصاویر کازپلی[ویرایش]

تصاویر پورنوگرافی هاردکور[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]