دانشگاه سمنان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Artin2000 (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Artin2000 (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:


== تاریخچه دانشگاه سمنان ==
== تاریخچه دانشگاه سمنان ==
از زمانی که اولین مرکز آموزش عالی در شهر سمنان فعالیت خود را آغاز کرد بیش از 35 سال می گذرد. "مدرسه عالی تکنولوژی سمنان" بعنوان اولین مرکز آموزش عالی در سال 1353 در سمنان بنا شد. این مرکز آموزش عالی بصورت هیات امنایی ، با زیربایی بالغ بر 5000 متر مربع در 7 رشته کاردانی با 580 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش فعالیتهای آموزشی در دو رشته "کارشناسی الکترونیک و عمران" در سال 1367 به "مجتمع آموزش عالی سمنان" تبدیل شد و نهایتا این مجتمع با گسترش ملموس و چشمگیر فعالیتهای خود از جمله افتتاح دانشکده‌های مهندسی ، تربیت دبیر و دامپزشکی در سال 1372 به "دانشگاه سمنان" ارتقا یافت.
از زمانی که اولین مرکز آموزش عالی در شهر سمنان فعالیت خود را آغاز کرد بیش از ۳۵ سال می گذرد. "مدرسه عالی تکنولوژی سمنان" بعنوان اولین مرکز آموزش عالی در سال ۱۳۵۳ در سمنان بنا شد. این مرکز آموزش عالی بصورت هیات امنایی ، با زیربایی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع در ۷ رشته کاردانی با ۵۸۰ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش فعالیتهای آموزشی در دو رشته "کارشناسی الکترونیک و عمران" در سال ۱۳۶۷ به "مجتمع آموزش عالی سمنان" تبدیل شد و نهایتا این مجتمع با گسترش ملموس و چشمگیر فعالیتهای خود از جمله افتتاح دانشکده‌های مهندسی ، تربیت دبیر و دامپزشکی در سال ۱۳۷۲ به "دانشگاه سمنان" ارتقا یافت.
در حال حاضر دانشگاه سمنان با دو پردیس فنی و علوم انسانی ، با داشتن 13 دانشکده و 2 آموزشکده ، یک پژوهشکده ، 5 گروه پژوهشی ، یک پارک علم و فناوری ، مرکز رشد واحدهای فناور و با داشتن بیش از 200 عضو هیات علمی ثابت ، دارای بیش از 10000 دانشجو در 20 رشته دکتری ، 55 رشته کارشناسی ارشد و 60 رشته در مقطع کارشناسی است.
در حال حاضر دانشگاه سمنان با دو پردیس فنی و علوم انسانی ، با داشتن ۱۳ دانشکده و ۲ آموزشکده ، یک پژوهشکده ، ۵ گروه پژوهشی ، یک پارک علم و فناوری ، مرکز رشد واحدهای فناور و با داشتن بیش از ۲۰۰ عضو هیات علمی ثابت ، دارای بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در ۲۰ رشته دکتری ، ۵۵ رشته کارشناسی ارشد و ۶۰ رشته در مقطع کارشناسی است.


خط ۴۹: خط ۴۹:
''' 1-انجمن اسلامی دانشجویان 2-مجمع اسلامی دانشجویان '''
''' 1-انجمن اسلامی دانشجویان 2-مجمع اسلامی دانشجویان '''


-در ابتدا این دانشگاه تنها دارای انجمن اسلامی بوده است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری 1376 از حامیان جریان اصلاحات و سید محمد خاتمی بوده اند اما پس از رویکار آمدن دولت اصلاحات جریان راست انجمن اسلامی اقدام به رد صلاحیت جریان چپ انجمن می‌کند و با استعفای دیگر اعضای مایل به اصلاحطلب ، در واقع انجمن دچار تصفیه درونی میشود.
-در ابتدا این دانشگاه تنها دارای انجمن اسلامی بوده است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ از حامیان جریان اصلاحات و سید محمد خاتمی بوده اند اما پس از رویکار آمدن دولت اصلاحات جریان راست انجمن اسلامی اقدام به رد صلاحیت جریان چپ انجمن می‌کند و با استعفای دیگر اعضای مایل به اصلاحطلب ، در واقع انجمن دچار تصفیه درونی میشود.


'''تشکیل مجمع اسلامی دانشجویان'''
'''تشکیل مجمع اسلامی دانشجویان'''
خط ۶۲: خط ۶۲:


== احتمال تاسیس دانشگاه صنعتی سمنان ==
== احتمال تاسیس دانشگاه صنعتی سمنان ==
شورای گسترش آموزش عالی ضمن اعلام موافقت اصولی با ایجاد دانشگاه صنعتی سمنان موافقت قطعی را منوط به احداث و تجهیز اولین دانشکده این دانشگاه به عنوان دانشکده نفت و گاز با حداقل زیر بنای 7000 متر مربع توسط وزارت نفت قرار داد.<ref>[http://semnan.ac.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=826 دانشگاه سمنان - شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری با ایجاد دانشگاه صنعتی سمنان موافقت به عمل آورد<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
شورای گسترش آموزش عالی ضمن اعلام موافقت اصولی با ایجاد دانشگاه صنعتی سمنان موافقت قطعی را منوط به احداث و تجهیز اولین دانشکده این دانشگاه به عنوان دانشکده نفت و گاز با حداقل زیر بنای ۷۰۰۰ متر مربع توسط وزارت نفت قرار داد.<ref>[http://semnan.ac.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=826 دانشگاه سمنان - شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری با ایجاد دانشگاه صنعتی سمنان موافقت به عمل آورد<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۱۵

دانشگاه سمنان
سردر دانشگاه سمنان
نام مستعارمجتمع آموزش عالی سمنان (نام سابق)
نوعدولتی - سراسری
بنیانگذاری شده۱۳۵۳
بنیان گذارمهندس آریانپور
وابستگیوزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
رئیسدکتر علی خیرالدین
اعضای هیئت علمی349 نفر
201 نفر تمام وقت
۱۴۸ نفر حق‌التدریس
کارمندان مدیریتی315 نفر
  • دکتر رحمان بهمنی سنگسری(معاون آموزشی)
  • دکتر محمد حسن یوسفی(معاون دانشجویی)
  • دکتر فرامرز هرمزی(معاون پژوهشی)
دانشجویان10500 نفر
کاردانی =۲ رشته
کارشناسی = 58 رشته
کارشناسی ارشد =55 رشته
دکترا =۲۰ رشته
موقعیتسمنان
وبگاه


دانشگاه سمنان، دانشگاهی در شهر سمنان ایران است.

این دانشگاه در آینده به یک شهرک دانشگاهی مبدل خواهد شد. دانشگاه سمنان در سالهای اخیر رشد چشمگیری در استانداردهای علمی و پژوهشی داشته و همچنین تعداد دانشجویان آن رشد زیادی داشته است. فضای دانشگاه نیز به سرعت رو به گسترش است و ساخت و ساز دانشکده‌های جدید ادامه دارند.[نیازمند منبع]

تاریخچه دانشگاه سمنان

از زمانی که اولین مرکز آموزش عالی در شهر سمنان فعالیت خود را آغاز کرد بیش از ۳۵ سال می گذرد. "مدرسه عالی تکنولوژی سمنان" بعنوان اولین مرکز آموزش عالی در سال ۱۳۵۳ در سمنان بنا شد. این مرکز آموزش عالی بصورت هیات امنایی ، با زیربایی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع در ۷ رشته کاردانی با ۵۸۰ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش فعالیتهای آموزشی در دو رشته "کارشناسی الکترونیک و عمران" در سال ۱۳۶۷ به "مجتمع آموزش عالی سمنان" تبدیل شد و نهایتا این مجتمع با گسترش ملموس و چشمگیر فعالیتهای خود از جمله افتتاح دانشکده‌های مهندسی ، تربیت دبیر و دامپزشکی در سال ۱۳۷۲ به "دانشگاه سمنان" ارتقا یافت. در حال حاضر دانشگاه سمنان با دو پردیس فنی و علوم انسانی ، با داشتن ۱۳ دانشکده و ۲ آموزشکده ، یک پژوهشکده ، ۵ گروه پژوهشی ، یک پارک علم و فناوری ، مرکز رشد واحدهای فناور و با داشتن بیش از ۲۰۰ عضو هیات علمی ثابت ، دارای بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در ۲۰ رشته دکتری ، ۵۵ رشته کارشناسی ارشد و ۶۰ رشته در مقطع کارشناسی است.


دانشکده‌ها

  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت
  • دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده کویرشناسی
  • دانشکده گردشگری
  • دانشکده هنر
  • دانشکده مهندسی مواد و مکانیک و صنایع
  • دانشکده برق و کامپیوتر
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز
  • آموزشکده دامپزشکی


تشکل‌های دانشجویی

1-انجمن اسلامی دانشجویان 2-مجمع اسلامی دانشجویان

-در ابتدا این دانشگاه تنها دارای انجمن اسلامی بوده است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ از حامیان جریان اصلاحات و سید محمد خاتمی بوده اند اما پس از رویکار آمدن دولت اصلاحات جریان راست انجمن اسلامی اقدام به رد صلاحیت جریان چپ انجمن می‌کند و با استعفای دیگر اعضای مایل به اصلاحطلب ، در واقع انجمن دچار تصفیه درونی میشود.

تشکیل مجمع اسلامی دانشجویان

-دانشجویان اصلاحطلب و آزادیخواه دانشگاه سمنان در زمان سید محمد خاتمی که دانشجویان از آزادی‌های بیشتری برخوردار بودند در دانشگاه سمنان با حمایت دانشجویان به تاسیس تشکلی جدید به نام مجمع اسلامی دانشجویان مبادرت ورزیدند.

مبانی فکری مجمع اسلامی دانشجویان

-تشکل مجمع بر خلاف انجمن اسلامی از تنوع و تکثر فکری بسیار بیشتری برخوردار بوده و از اصلی‌ترین مبانی فکری این تشکل اعتقاد به آزادی بیان در چار چوب اخلاق می باشدو بر اساس همین دیدگاه انتقاد از مسائل مهم کشور چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل برای بهبود آن را وظیفه خود می داند. مجمع اسلامی دانشجویان مخالف نگاه جنسیتی به انسان است و بر همین اساس وظایف در این تشکل بر اساس شایستگی می‌باشد نه جنسیت. اما با روی کار آمدن دولت نهم محدودیت‌ها به روی این تشکل آغاز شد و با ورود کشور به بحران پس از انتخابات دور دهم با بسته شدن بسیاری از تشکل‌های اصلاحطلب در سراسر کشور ، مجمع هم مدتی حکم تعلیق گرفت و همچنین با برخوردهای انضباطی روبرو گشت ولی همچنان بر پایه حمایت دانشجویان به کار خود ادامه می دهد.

احتمال تاسیس دانشگاه صنعتی سمنان

شورای گسترش آموزش عالی ضمن اعلام موافقت اصولی با ایجاد دانشگاه صنعتی سمنان موافقت قطعی را منوط به احداث و تجهیز اولین دانشکده این دانشگاه به عنوان دانشکده نفت و گاز با حداقل زیر بنای ۷۰۰۰ متر مربع توسط وزارت نفت قرار داد.[۱]

پانویس

پیوند به بیرون