پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:نظرخواهی برای حذف/طبری طالقانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ویکی‌پدیا چه چیزی نیست را بخوانید
برچسب: مشارکت در نبح
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: مشارکت در نبح
خط ۶۷: خط ۶۷:
ضمنا زبان مازندرانی نام اصلی اش طبری هست که امروزه این نام کمرنگ تر از واژه مازندرانی است مانند استفاده از نام دری برای فارسی و استفاده از نام آذری برای زبان ترکی آذربایجان. [[کاربر:Kelardashtian|Kelardashtian]] ([[بحث کاربر:Kelardashtian|بحث]]) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۴۷ (UTC)
ضمنا زبان مازندرانی نام اصلی اش طبری هست که امروزه این نام کمرنگ تر از واژه مازندرانی است مانند استفاده از نام دری برای فارسی و استفاده از نام آذری برای زبان ترکی آذربایجان. [[کاربر:Kelardashtian|Kelardashtian]] ([[بحث کاربر:Kelardashtian|بحث]]) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۴۷ (UTC)
:تمامی این سخنانی که می‌فرمایید تحلیل‌های و برداشت‌های شخصی شما هستند که جایی در ویکی‌پدیا ندارند و به درد وبسایت یا وبلاگ شخصی خودتان می‌خورند. [[کاربر:Vahid|وحید]] ([[بحث کاربر:Vahid|بحث]]) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۱۹ (UTC)
:تمامی این سخنانی که می‌فرمایید تحلیل‌های و برداشت‌های شخصی شما هستند که جایی در ویکی‌پدیا ندارند و به درد وبسایت یا وبلاگ شخصی خودتان می‌خورند. [[کاربر:Vahid|وحید]] ([[بحث کاربر:Vahid|بحث]]) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۱۹ (UTC)
::{{پینگ|Vahid}} مقاله منبع دارد و کسی هم نیاز به کسب نظر موافق شما ندارد. کاربری که هرگز هیچ ویرایشی در مقالات تاریخی و اشرافی در مقالات تخصصی زبان شناسی ندارد، مسلما نمی تواند برداشت درستی از منابع تخصصی و زبان شناسی در مقالات اینچنینی داشته باشد. اول مدعی جعلیت همه منابع آنلاین مقاله بودید آنهم با وجود صحت لینک های خبرگزاری مهر و ایرانیکا و چند لینک دیگر و بعد مدعی جعلیت منابع ۹ و ۱۰ بودید که معلوم شد منبع آنلاین نبودند بلکه کتاب بوده که آنهم اصلاح شد و حال می گوئید منابع ۱۶ و ۱۷، در حالیکه '''در حالیکه حاضر بجز منابع قبل چهار لینک آنلاین دیگر نیز به مقاله افزوده شده از دو زبان شناس و دو پژوهشگر به انضمام کتاب درسی استان شناسی البرز که در کرج چاپ شده و بصورت آنلاین قابل بررسی هست و ارجاع دادم''' که درباره گویش مازندرانی در طالقان هست. شگفت اینکه حتی فرق بین رهنمود و سیاست در ویکی پدیا را نمی دانید '''ولی من را مصداق وب:کر قلمداد کرده اید، حال این وب:کر چیست که در ویکی پدیا هیچ پیوندی ندارد؟ احتمالا آیا روشی برای توهین به طرف مقابل هست؟''' جالب اینجاست که وقت تان را بسیار باارزش قلمداد می کنید، که اگر چنین بوده چرا وقت با ارزش تان را صرف به نبح بردن مقالاتی کرده اید که هیچ اشراف و شناختی از منابعش نداشته و جملکی نبح هایی بوده اند که نتیجه برخلاف نظرسنجی شما شده است؟ دیگر حرفی ندارم [[کاربر:سینما بدون رنگ|سینما بدون رنگ]] ([[بحث کاربر:سینما بدون رنگ|بحث]]) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۴ (UTC)

==== منابع ====
{{پانویس}}
{{پانویس}}

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۴

طبری طالقانی

طبری طالقانی (ویرایش | بحث | تاریخچه | حفاظت | حذف | پیوندها | پی‌گیری | سیاهه‌ها | مشاهده‌ها) – (مشاهده نظرخواهی)
جستجو در: گوگل: «طبری طالقانی» – خبرگزاری‌ها · کتاب‌ها · پژوهش‌ها · منابع فارسی · تصویر

در متن مقاله چند منبع ان‌لاین آمده‌اند اما هیچکدام از این منابع نوشته‌های مقاله را پشتیبانی نمی‌کنند: در منبع شماره یک شمار گویشوران نیامده، در منابع ۹ و ۱۰ تقسیم بندی‌های گویش‌ها مشخص نیست و اساساً هیچ یک از سایت‌ها و منابع زبان‌شناسی انلاین وجود چیزی به نام طبری طالقانی را تایید نمی‌کنند. وحید (بحث) ‏۳ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۰۱ (UTC)[پاسخ]

بماند با وجود اینهمه منابع زبان شناسی که در مقاله هست و اصلاحاتی که کاربر ایجاد کننده مقاله در ارجاعات منابع قائل شده اند واقعا چه اصراری بر حذف این مقاله هست؟ سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۲۲ (UTC)[پاسخ]

کدام همه اینهمه منابع؟ لطفا به چند مورد پیوند می‌دهید؟ از جعل منبع که در مقاله روی داده که بگذریم یک سرچ ساده در گوگل یک سری صفحه پرت و پلا می‌آرود به نظر می‌رسد خارج از ویکی‌پدیا و در دنیای واقعی چیزی به اسم طبری طالقانی وجود خارجی ندارد.--وحید (بحث) ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: اولا این یک مقاله درباره یک کویش هست و نه یک شخص یا یک موضوع خاص که سرچ در گوگل می کنید. ثانیا اتهام جعل منبع که وارد می کنید، باید صرحتا بگوئید کدام منبع توسط کدام کاربر جعل شده است. این مقاله منبع زبان شناسی زیاد دارد و معلوم نیست شما نظر کدام زبان شناس را زیر سوال می برید! حبیب برجیان که زبان شناس و عضو دانشنامه ایرانیکا هست یا واژه نامه بزرگ تبری که بخشی از اسناد زبان شناسی همان دانشنامه ایرانیکا هست[۱] ؟ حتی مقاله بررسی و تحلیل واژگانی گویش دیزانی در طالقان یک لینک آکادمیک دارد مقاله دکتر فرزاد بختیاری مرکه که زبان شناس هست ارزش آکادمیک دارد و مقاله بررسی تشابهات و اشتراکات گویش طالقانی با مازندرانی غربی هم لینک آکادمیک دارد. اگر شما مدعی هستید که این مطالب در منابع به این شکل نیامده، این موضوعی جداست و قابل بررسی هست ولی اینکه براه بیوفتید مداوم مقالات گویش های مازندرانی را به نبح ببرید و اتهام جعل منبع وارد کنید آنهم بدون اشاره دقیق به جزئیات، نه این قابل قبول نیست و باید روشن بفرمائید دقیقا کدام منبع و کدام کاربر جعل منبع کرده است سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]
بالاتر گفتم. تقریبا تمام منابع انلاین جعلی هستند و هیچ یک از نوشته‌های مورد ادعا در آن‌ها نیامده. تمام این مقاله بوی تحقیق دست اول و جعل منبع می‌دهد: در این نسخه که نامزد حذف کردم نوشته شده ۵۰ هزار گویشور که به نظر می‌رسد تخیلی‌ست و اصلا در منبع نیامده (صفحه منبع هم ریدایرکت است). در منابع شماره ۹ و ۱۰ هم اصلا چیزی در مورد گویش‌های طالقان به دو دسته تاتی طالقانی و طبری طالقانی تقسیم می‌شود نیامده و جعل آشکار منبع هست. منبع شماره ۴ هم به همچنین. در کل از ۵ منبع انلاین و قابل مشاهده در ۴ مورد جعل منبع صورت گرفته. پیوندهایی که دادید هم یکی ارور ۴۰۴ می‌دهد و دیگری هم چیز خاصی ارائه نمی‌دهد که قابل بررسی باشد. کلا چیزی به اسم طبری طالقانی وجود خارجی ندارد. برای مقاله نویسی در ویکی‌پدیا باید حداقل‌های کلی سرشناسی برآورده شوند. شما می‌توانید به منابع مستقل و معتبر که به موضوع طبری طالقانی پرداخته باشند پیوند بدهید؟ وحید (بحث) ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۰۳ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: بیائید یک بررسی کلی روی منابع داشته باشیم.
  • شما مدعی جعل منبع هستید و می گوئید همه منابع آنلاین مقاله عملا جعل هستند.
  • منبع اول و دوم مقاله اصلا قابل استناد نیستند چون اعتبار علمی یا رسمی ندارند.
  • از باقی منابع فعلا عبور می کنم و به منبع هفتم و هشتم می پردازم. این منبع گفتگوی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با خبرگزاری مهر که یک مقام رسمی میراث فرهنگی در بخشی از مصاحبه اش اعلام کرده : طالقانی ها به دو گویش مازندرانی و تاتی سخن می گویند.احد شریفی بیان کرد: به عقیده برخی از صاحبنظران ، گویش مردم طالقان به دو دسته مازندرانی و تاتی تقسیم می شود. روستاهایی که بین جوستان و کوه های کندوان قرار گرفته اند به لهجه مازندرانی سخن می گویند. از جوستان به سمت باختر "تات" زبان اند. لهجه تاتی آن ها هم فارسی ولایتی است و چندان واژه های کهن را نگه نداشته اند.شریفی اضافه کرد: برخی دیگر نیز معتقدند که زبان اهالی طالقان مرکب است از لهجه و گویش قزوینی و طبرستانی چون با این دو ولایت همسایگی و مجاورت دارند و از هر دو سمت وضع تکلم و تلفظ خود را اقتباس داشته است.
  • منبع بعدی این منبع از وبسایت سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز هست که آن هم به گویشور زبان مازندرانی در طالقان اشاره دارد.هرچند که همان منبع از میراث فرهنگی خودش کفایت کامل داشته است.
  • منبع شماره نهم که از کتاب خاطرات من با روشن شدن تاریخ صد ساله هست، ارزش استناد و پژوهش ندارد. چون نه علمی هست و نه زبان شناسی و نه رسمیت دارد. نکته جالب اینجاست که منبع کتاب بوده ولی @Kelardashtian: آن را به اشتباه با الگوی یادکرد وب ارجاع داده (درحالیکه قبلا به ایشان در این باره عرض کردم که ارجاعات با الگوی مناسب باید باشد) و باعث بروز این شائبه شده که منبع آنلاین هست. هرچند که ادعای شما @Vahid: درباره جعلیت همه منابع آنلاین مقاله بوده که هرگز اینچنین نیست و لااقل تا اینجا دو منبع آنلاین ارائه کردم که به زبان مازندرانی یا طبری در طالقان اشاره داشته است.
  • منبع شماره ۱۰ هم لینک معتبر دارد که بعدا خودم مقاله اش را بررسی می کنم و در صورت تطبیق ارجاع درست می دهم.
  • از حبیب برجیان ارجاعاتی هست. لینک مقالات انگلیسی برجیان از دانشگاه کلمبیا را دارم که بررسی می کنم و ارجاع خواهم داد ولیکن یک مصاجبه از برجیان در این لینک هست که برجیان زبان ساکنان طالقان و الموت زبان شبه تبری معرفی کرده است. مسلما مقالات انگلیسی برجیان هم ابراز نظری مخالف این ندارد. ولی ارجاعات بعدا باید حتما اصلاح شود تا چنین سوء تفاهم هایی بوجود نیاید.
  • مقاله بررسي تشابهات و اشتراكات گويش طالقاني با مازندران غربي که دقیق تر اینجا در یکی از وبسایت های وزرات علوم و تحقیقات قابل دانلود هست هم بررسی کردم و جالب است که در آن مقاله هم به نزدیکی گویش تاتی طالقان با گویش مازندرانی غربی اشاره شده است و همانطور که پیداست طالقان دو گویش تاتی و مازندرانی دارد و پژوهشگر گویش تاتی را نیز نزدیک به گویش مازندرانی غربی دانسته و بنظر می رسد این منبع چندان ربطی به این مقاله نداشته باشد و بیشتر بدرد مقاله تاتی طاقانی بخورد.
  • این لینک ایرانیکا هم به گروه غیر مهاجر مازندرانی زبان در الموت و طالقان اشاره دارد که در برابر عشایر کوچرو مقاوت زبانی دارند :

Revue de géographie alpine 64/3, 1976, pp. 365-88). In the north and in the high valleys of the southern slope, languages of the Gīlakī and Māzandarānī type predominate, whereas farther south, in a broad zone that often encompasses the piedmont (Šemīrān, Semnān), dialects of the “Tātī,” “Fārsī Māzandarānī,” or “Semnānī” type are spoken. The sedentary nuclei of Gīlakīs or Māzandarānīs who have resisted the nomads and repopulated the whole range from the north slopes are numerous in the subarid central and western Alborz (Alamūt, Ṭālaqān, the Jāǰ-rūd valley, Lārīǰān, Fīrūz Kūh, Nūr) and in the basins at medium altitudes near the Caspian forest (Daylamān, Eškavar, Kalārdašt; de Planhol, Recherches, p. 37)

  • فرصت نکردم باقی لینک های مقاله را بررسی کنم. چیزی که پیداست، آنطور که کاربر:Vahid مدعی هستند جعل منبع صورت نگرفته و صرفا منابع با شیوه درست ارجاع داده نشده اند و نیازمند اصلاح هستند و آن دسته از منابع که وب بودند و ارجاع درست داشتند نیز به گویشور زبان طبری یا مازندرانی در طالقان اشاره دقیق دارند و پیداست که زبان مازندرانی یا طبری در طالقان فقط منحصر به ویکی پدیا نیست بلکه حتی موزیک ویدیو هایی از خوانندگان طالقانی به زبان مازندرانی در اینستاگرام و دیگر وبسایت ها بود که در سرچ گوگل آمد و حتی گفته های یکی از اعضای شورای شهر طالقان را در سرچ یافتم که درباره زبان مازندرانی حرف زده بود که نیازی به ارائه این موارد اینجا ندیدم. همه اینها مضاف بر منابع زبان شناسی و رسمی بود که همینجا ارائه شد و قابل بررسی هستند سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۴۳ (UTC)[پاسخ]
من نمی‌دانم شاید وپ:کر در مورد شما صادق هست. من نسخه‌ای که جعل منبع در آن صورت گرفته را پیوند دادم، موارد جعل منبع را هم شماره به شماره مشخص کردم اما شما همچنان می‌فرمایید وپ:جعل منبع صورت نگرفته. منبع ۵۰ هزار گویشور که در نسخه مورد اشاره من آمده کدام است؟ نکته دیگر زیاده‌گویی نوعی از اخلال در ویکی‌پدیاست، وقت من ارزش دارد. لطفاً بدون زیاده‌گویی به ۲-۳ وبسایت معتبر و مستقل به در مورد موضوع مقاله توضیح داده‌اند پیوند بدهید تا بشود بررسی کرد و به نتیجه رسید. منبع تقسیم‌بندی‌ای که در جعبه اطلاعات اصلی مقاله آمده کدام است؟ کجا نوشته شده طبری طالقانی زیرشاخه گویش طالقانی هست؟ در مورد ارتباط این با گویش کلارستاقی کجا صحبت شده؟ کجا آمده مهرانی و دیزانی گویش‌های طبری طالقانی هستند. لطفاً بدون زیاده‌گویی فقط به منابع معتبر و مستقل پیوند بدهید. وحید (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۱۱ (UTC)[پاسخ]

در منبع آکادمیک در صفحه سیزده آمده زبان مازندرانی در طالقان گویش می شود و در صفحه 183 نیز آمده گویش طالقانی تحت تاثیر زبان مازندرانی هست در منبع نیز زبان منطقه به مازندرانی و تاتی و فارسی تقسیم شده است.

در این منبع به گویشوارن مازندرانی در طالقان اشاره شده.

در این منبع آمده روستاهای بین کندوان تا جوستان به زبان مازندرانی صحبت می کنند که دیزان و مهران بین این مناطق هست.

در این منبع مقاله « is there continuity between gilaki and mazandarani » در صفحه دو به ارتباط گویش بالاطالقان با گویش کاسپین مرکزی (کلارستاقی) که گلاتولوگ آن را گویشی از مازندرانی می داند اشاره شده و در این اینجا نیز اشاره شده که زبان مازندرانی از کندوان تا جوستان که خود بخشی از بالاطالقان هستند رایج هست . Kelardashtian (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۰۴ (UTC)[پاسخ]

خب بر اساس این منابعی که شما آوردید متوجه شدیم در طالقان زبان مازندرانی هم صحبت می‌شود و در بهترین حالت می‌شود چنین چیزی را به صفحه مربوطه افزود. کدام یک از این‌ها به وجود گویشی به نام طبری طالقانی اشاره کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد آگاهانه یا ناآگاهانه در حال مغلطه کردن هستید و می‌گویید چون در طالقان مازندرانی هم صحبت می‌شود پس طبری طالقانی داریم. با این روش می‌شود بیشمار مقاله در ویکی‌پدیا ساخت: در جهرم فارسی صحبت می‌شود پس فارسی جهرمی داریم. در اهواز عربی صحبت می‌شود پس عربی اهوازی داریم. در اهواز فارسی صحبت می‌شود پس فارسی اهوازی داریم. به نظر می‌آید وپ:ویکی‌پدیا چه چیزی نیست را باید بخوانید. وحید (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۱ (UTC)[پاسخ]

@Vahid:

  • وپ:نزاکت را رعایت کنید. تا همینجا هم با وارد نمودن تهمت نا روای جعل منبع و تخطئه کردن منابع زبان شناسی و منابع رسمی مقاله به اندازه کافی شواهد از شما بابت نقض قوانین ویکی پدیا هست. حال نقض نزاکت با دیگر کاربران را هم باید به فهرست کارهایتان افزود. یعنی چی زیاده گویی؟ شما مدعی بودید که منابع آنلاین مقاله همه مجعول هست و چنین چیزی در مقاله نیست ولی عملا من با صرف وقت اثبات کردم که ادعایتان درست نیست. ضمنا کاربری که حوصله خواندن توضیحات درباره چند منبع آنلاین مقاله را ندارد، چه دلیل دارد پیگیر ادعاهای دو حساب کاربری زاپاس شده و مدام مقالات مازندران را به نبح ببرد؟ اصلا ویرایش های شما هیچ وقت در حوزه مقالات اینچنین نیست و تا جایی که بیاد دارم ویرایش های ورزشی انجام می دادید. پس تجربه ای در مقالات دارای منابع زبان شناسی ندارید. کدام یک از نبح هایی که تا اینجا داشتید درست بوده؟ مقاله اتحاد ملی طبرستان که قبلا اینجا به نبح بردید درست بود یا مقاله گویش کرجی که اکثر کاربران نظر به ماندنش داده اند؟ مطمئن باشید وقت من از وقت شما با ارزشتر هست و دلیلی ندارد چون دو حساب کاربری زاپاس در صفحه بحث شما درباره این مقالات طرح ادعا کرده اند، شما هم مجاز هستید براه بیوفتید و مقالات را بدون دلیل به نبح ببرید و وقت دیگر کاربران مصروف دفاع از منابع مقاله بشود؟ ضمنا منبع مستقل برای موضوع مقاله سیاست ویکی پدیا نیست. کدام سیاست ویکی پدیا گفته که موضوع مقاله باید حتما منبع مستقل داشته باشد؟ اگر چنین بود که هفتاد درصد مقالات ویکی پدیا تا الان در نبح حذف شده بودند. این نسخه که شما آوردید به هیچ وجه نشانه جعل منبع نیست بلکه در سختگیرانه ترین شرایط می تواند آمار جمعیتی اشتباه بوده باشد که از مقاله حذف هم شده و دلیل نمی شود بابت یکی دو منبع اینچنینی مدعی حذف کامل مقاله شوید. شما مدعی بودید گویش طبری یا تبری یا مازندرانی منبع ندارد درحالیکه حتی حبیب برجیان زبان شناس هم گویش الموت و طالقان را شبه تبری معرفی کرده است. اصلا مقاله «بررسی و تحلیل واژگانی گویش دیزانی در طالقان» را من بررسی نکردم ولی مقاله «بررسی تشابهات و اشتراکات گویش طالقانی با مازندران غربی» را بررسی کردم و از نامش هم پیداست که درباره گویش طالقان و اشتراکاتش با مازندران غربی هست و نکته ای که هنوز متوجه نشدید این بود که این مقاله درباره گویش مازندرانی طالقان نیست بلکه درباره اشتراکات گویش تاتی طالقان با گویش مازندرانی غربی هست. چون دیگر منابع مقاله بخوبی دارند نشان می دهند که در طالقان دو گویش تاتی و مازندرانی هست.

*در واقع تخطئه منابع زبان شناسی و منابع رسمی مقاله و به نبح بردن پی در پی مقالات آن هم با این شیوه و به درخواست حساب های کاربری زاپاس مسلما اخلال در ویکی پدیا هست سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۱۲ (UTC)[پاسخ]

نهایت اگر در مقاله ای منابع اشکال داشته باشند یا بی ربط باشند، از مقاله زدوده می شوند یا حتی نام مقاله تغییر می یابد. نه اینکه نسبت به همه منابع مقاله به این شکل تخطئه آمیز برخورد شده و با وارد نمودن تهمت جعل منبع و نقض نزاکت در قبال دیگر کاربران بتازید سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۳۰ (UTC)[پاسخ]
وپ:سرشناسی را بخوانید تا متوجه شوید کجا گفته شده موضوع مقاله باید حتما منبع مستقل داشته باشد؟ وپ:تأییدپذیری هم ممکن است به درد بخورد. وپ:جعل منبع هم در نسخه‌ای که به نبح آوردم اتفاق افتاده. نوشته شده ۵۰۰۰۰ گویش‌ور و این صفحه به عنوان منبع آمده، همچنین نوشته شده گویش‌های طالقان به دو دسته تاتی طالقانی و طبری طالقانی تقسیم می‌شود و این و این هم منبع معرفی شده‌اند که در منابع چنین چیزی نیامده به این کار می‌گویند جعل منبع و شما یا این نکته را متوجه می‌شوید یا نه. قبلاً هم خدمت شما عرض کردم نظر دادن در مورد دیگر کاربرها حمله شخصی هست و شما باز هم دارید به من حمله شخصی می‌کنید که من بابت آن می‌توانم از شما در تام شکایت کنم. لطفاً به جای این همه حمله شحصی و پرگویی به چند سایت معتبر زبان شناسی پیوند بدهید که نوشته‌اند گویشی به نام طبری طالقانی وجود دارد. وحید (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۳۵ (UTC)[پاسخ]
بماند . یکی از مناطق دارای زبان مازندرانی را با تاریخچه و نسبت توضیح می دهد. Irmania (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۵۴ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: بالای صفحه ویکی‌پدیا:سرشناسی را بخوانید.
  • این ها سیاست های ویکی پدیا نیست. رهنمود هست.
  • اینجا را بخوانید: اگر موضوعی پوشش قابل توجهی در منابع معتبر داشته باشد و این منابع معتبر مستقل از موضوع باشند، فرض می‌شود که معیارهای لازم برای آمدن در ویکی‌پدیا در قالب یک مقاله یا فهرست جداگانه را دارد.
  • رهنمود سرشناسی به محتوای درون مقاله اعمال نمی‌شود
  • آنقدر بی حوصله هستید که گویا منابع را کامل نمی خوانید. در این و این و این منبع ایرانیکا دقیقا آمده است که مردم در طالقان به زبان مازندرانی و تاتی گویش می کنند.
  • حبیب برجیان زبان شناس و عضو هیئت ویراستاران دانشنامه ایرانیکا در این منبع گویش الموت و طالقان را شبه تبری نام گذاری کرده است.
  • زبان مازندرانی دو نام دارد، در منابع زبان شناسی دو نام دارد. زبان تبری یا طبری یا زبان مازندرانی
  • حتی اگر مشکل نام مقاله هست میتواند تغییر مسیر یابد به طبری (طالقان) داشته باشد. دلیل بر حذف مقاله نمی شود.
  • نه اینکه به دیگر کاربران بگوئید زیاده گویی یا پرگویی نکنند و وقت تان ارزش دارد یا منابع را تخطئه کنید و اتهام جعل منبع بزنید. وقتی به نبح می برید باید وقت بگذارید و بحث کنید. مسلما نقض نزاکت کرده اید و اینکه در منابع از زبان مازندرانی طالقان آمده و پژوهشگر زبان شناس گویش طالقان را شبه تبری قید کرده ولی می گوئید در منابع طبری طالقان نیامده، مصداق تخطئه منابع هست و مضافا تهمت نا روا به کاربران وارد می کنید سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۰۸ (UTC)[پاسخ]

اصلا آن آمار جمعیتی از مقاله زدوده شده و مسلما نظارت در مقالات به همین دلیل هست که اگر موضوعی بر خلاف منبع در مقاله قید شود، بازبینی شده و زدوده شود. در ستختگیرانه ترین حالت آن ویرایش قبلی از آمار جمعیتی میتواند تحقیق دست اول تلقی شود و نه نشانه جعل منبع سینما بدون رنگ (بحث) ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۱۶ (UTC)[پاسخ]

در این مقاله نوشته شده که گویش‌های طالقان به دو دسته تاتی طالقانی و طبری طالقانی تقسیم می‌شود. و دو منبع برایش آمده (منابع شماره ۱۶ و ۱۷) اما در منابع مورد اشاره جمله مورد نظر نیامده. به این کار در ویکی‌پدیا جعل منبع گفته می‌شود، شما یا این نکته را درک می‌کنید یا از درک نکته به این سادگی عاجز هستید که انتخاب با خودتان هست و من بیشتر از این وقت با ارزشم را برای توضیح دادن جعل منبع به شما تلف نمی‌کنم. فرمودید در منبع آمده در طالقان به زبان مازندرانی صحبت می‌شود، بالاتر هم توضیح دادم خدمت‌تان بر اساس این جمله می‌توان در مقاله زبان مازندرانی یا در مقاله طالقان نوشت مردم طالقان به مازندرانی صحبت می‌کنند. همین و بس. بر اساس یک جمله در یک منبع نمی‌توان یک مقاله ساخت سعی کنید این نکته را درک کنید. الان ده‌ها منبع برای اینکه مردم در ساری به فارسی صحبت می‌کنند وجود دارد، آیا شما مقاله فارسی ساروی می‌بینید؟ فارسی آملی چطور؟ سرشناسی چیزی نیست که با یک جمله یک مقاله به دست بیاد و من نمی‌دانم چقدر باید بدیهیات را به شما عزیزان توضیح بدهم. آیا مقاله‌ای در منابع مستقل و معتبر وجود دارند به که به چیز به نام طبری طالقانی پرداخته باشند؟ به آن‌ها پیوند بدهید در غیر این صورت لطفا بیش از این وقت من را تلف نکنید. وحید (بحث) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۱۵ (UTC)[پاسخ]

مردم طالقان نیز از این زبان(طبری) استفاده می‌کنند.


گوگل؟ از کی تا حالا گوگل شده منبع؟ یعنی هر چیزی را در گوگل سرچ کردیم و بالا نیامد یعنی وجود ندارد؟ اگر من الان اسم خودم را در گوگل جستجو کنم و چیزی نیاید آن وقت یعنی من وجود خارجی ندارم؟!
پیش از این نیز گویش کرجی بی‌دلیل به نبح رفته بود و دو کاربر زاپاس به تعدادی از گویش‌های زبان مازندرانی بی هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برچسب حذف سریع زدند نمی‌دانم این اتفاقات با هم مرتبطند یا خیر.
Mehdi Parkuhi (بحث) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۰۴ (UTC)[پاسخ]

نباید مسائل را مخلوط کرد در خود تهران ترکی و مازندرانی و ... صحبت می شود در منبع آکادمیک نیز به کاربرد زبان مازندرانی در تهران اشاره شده است و طبق این منبع یک و نیم میلیون مازندرانی ساکن تهران هستند ولی مقاله ای به نام ترکی تهرانی یا طبری تهرانی نداریم و در خود تبریز فارسی استفاده می شود ولی مقاله ای به نام فارسی تبریزی نداریم چون زبان های موجود زبان بومی آن منطقه نیستند و طبق منابع بخاطر مهاجرت این زبان ها در این شهرها رایج هست و استفاده ازشون در حد زبان بومی نیست ولی در منطقه بالا طالقان طبق این منبع از کندوان تا جوستان زبان بومی منطقه مازندرانی هست و زبان مردم این منطقه با گویش خود جوستان و پایین طالقان و میان طالقان متفاوت هست و حتی در روستا میناوند مردم ترک زبان هستند و گویششون به ترکی ساوجبلاقی نزدیک هست و در ایرانیکا نیز به زبان مازندرانی در طالقان اشاره نموده است و در این منبع که گویش دیزان را مورد بررسی قرار داده اذعان نموده که این گویش با مازندرانی غربی هم ریشه است.

در واقع طالقان یا مهدی شهر وضعشون با شهر تهران فرق میکنه یعنی به گونه ای نیست که مردم طالقان هم مازندرانی صحبت کنند هم تاتی صحبت کنند بلکه در منطقه طالقان روستاهایی وجود دارد که زبانشان مازندرانی هست و روستاهایی وجود دارد که تات زبانند و نیز روستایی مثل میناوند وجود دارد که ترک زبان هست اینگونه نیست که اهالی طالقان سه زبانه باشند.

در شهرستان مهدی شهر به زبان های مازندرانی و سنگسری صحبت می شود ولی اینطور نیست که مردم دو زبانه باشند در واقع در جنوب مهدی شهر که شامل خود مهدی شهر و درجزین می شود مردم از ایل سنگسر هستند و به زبان سنگسری صحبت می کنند و در بخش های شمالی یعنی شهمیرزاد، فولاد محله و چاشم و ... مردم مازندرانی هستند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

اگر مشکل نام مقاله است که این مقاله می تواند نامش مازندرانی طالقان باشد هر چند در خود رسانه خبری طالقان هم به نام طبری طالقانی اشاره شده است.

ما در طالقان روستاهایی داریم که اصلا به زبان تاتی صحبت نمی کنند و مازندرانی زبانند ولی دو زبان تاتی و مازندرانی به هم نزدیکند و گویشوران می توانند زبان هم را درک کنند همانطور که ترکی به ترکمنی نزدیک هست و گویشوران درک متقابل دارند.

ضمنا زبان مازندرانی نام اصلی اش طبری هست که امروزه این نام کمرنگ تر از واژه مازندرانی است مانند استفاده از نام دری برای فارسی و استفاده از نام آذری برای زبان ترکی آذربایجان. Kelardashtian (بحث) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۴۷ (UTC)[پاسخ]

تمامی این سخنانی که می‌فرمایید تحلیل‌های و برداشت‌های شخصی شما هستند که جایی در ویکی‌پدیا ندارند و به درد وبسایت یا وبلاگ شخصی خودتان می‌خورند. وحید (بحث) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۱۹ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: مقاله منبع دارد و کسی هم نیاز به کسب نظر موافق شما ندارد. کاربری که هرگز هیچ ویرایشی در مقالات تاریخی و اشرافی در مقالات تخصصی زبان شناسی ندارد، مسلما نمی تواند برداشت درستی از منابع تخصصی و زبان شناسی در مقالات اینچنینی داشته باشد. اول مدعی جعلیت همه منابع آنلاین مقاله بودید آنهم با وجود صحت لینک های خبرگزاری مهر و ایرانیکا و چند لینک دیگر و بعد مدعی جعلیت منابع ۹ و ۱۰ بودید که معلوم شد منبع آنلاین نبودند بلکه کتاب بوده که آنهم اصلاح شد و حال می گوئید منابع ۱۶ و ۱۷، در حالیکه در حالیکه حاضر بجز منابع قبل چهار لینک آنلاین دیگر نیز به مقاله افزوده شده از دو زبان شناس و دو پژوهشگر به انضمام کتاب درسی استان شناسی البرز که در کرج چاپ شده و بصورت آنلاین قابل بررسی هست و ارجاع دادم که درباره گویش مازندرانی در طالقان هست. شگفت اینکه حتی فرق بین رهنمود و سیاست در ویکی پدیا را نمی دانید ولی من را مصداق وب:کر قلمداد کرده اید، حال این وب:کر چیست که در ویکی پدیا هیچ پیوندی ندارد؟ احتمالا آیا روشی برای توهین به طرف مقابل هست؟ جالب اینجاست که وقت تان را بسیار باارزش قلمداد می کنید، که اگر چنین بوده چرا وقت با ارزش تان را صرف به نبح بردن مقالاتی کرده اید که هیچ اشراف و شناختی از منابعش نداشته و جملکی نبح هایی بوده اند که نتیجه برخلاف نظرسنجی شما شده است؟ دیگر حرفی ندارم سینما بدون رنگ (بحث) ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۱۴ (UTC)[پاسخ]