ویتالی وروتنیکوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویتالی ووروتنیکوف
Вита́лий Воротнико́в
رئیس هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی روسیه
دوره مسئولیت
۳ اکتبر ۱۹۸۸ – ۲۹ مه ۱۹۹۰
پس ازولادیمیر اورلوف
پیش ازبوریس یلتسین (به عنوان رئیس شورای عالی روسیه)
رئیس شورای وزیران جمهوری سوسیالیستی فدراتیو شوروی روسیه|روسیه شوروی
دوره مسئولیت
۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ – ۳ اکتبر ۱۹۸۸
پس ازمیخائیل سولومنتسف
پیش ازالکساندر ولاسوف
دبیر اول کمیته منطقه ای کراسنودار
دوره مسئولیت
۲۳ جولای ۱۹۸۲ – ۲۷ ژوئن ۱۹۸۳
پس ازسرگئی مدونوف
پیش ازجورجی رازوموفسکی
دبیر اول کمیته منطقه ای وورونژ
دوره مسئولیت
۸ فوریه ۱۹۸۱ – ۱۱ جولای ۱۹۷۵
پس ازنیکولای میروشنیچنکو
پیش ازوادیم ایگناتوف
عضو کامل دفتر سیاسی بیست و ششم، بیست و هفتم
دوره مسئولیت
۲۶ دسامبر ۱۹۸۳ – ۱۴ جولای ۱۹۹۰
اطلاعات شخصی
زاده
ویتالی ایوانوویچ ووروتنیکوف

۲۰ ژانویهٔ ۱۹۲۶
وورونژ, روسیه شوروی, اتحاد جماهیر شوروی
درگذشته۱۹ فوریهٔ ۲۰۱۲ (۸۶ سال)
مسکو, روسیه
ملیتاتحاد جماهیر شوروی
 روسیه
حزب سیاسیحزب کمونیست اتحاد شوروی (۱۹۹۰–۱۹۵۰)

ویتالی ایوانوویچ ووروتنیکوف ( روسی: Вита́лий Ива́нович Воротнико́в، ۲۰ ژانویه ۱۹۲۶ – ۱۹ فوریه ۲۰۱۲) سیاستمدار و دیپلمات شوروی بود که بین سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۸۸ رئیس هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی روسیه بود.

سنین جوانی و تحصیلات[ویرایش]

ووروتنیکوف در وورونژ زاده شد، [۱] و در سال ۱۹۴۰ وارد یک کالج محلی صنعت هوانوردی شد و در رشته فناوری موتور هواپیما تحصیل کرد. پس از ورود اتحاد جماهیر شوروی به جنگ جهانی دوم و خروج کارگران بزرگسال به خدمت ارتش سرخ ، ویتالی ۱۶ ساله در کارخانه تعمیرات لوکوموتیو بخار وورونژ مشغول به کار شد. با پیشروی سربازان به شهر او به کویبیشف منتقل شد، جایی که بیشتر زمان جنگ را در کارخانه هوانوردی شماره ۱۸ کویبیشف کار کرد و در مدرسه فناوری هوانوردی کویبیشف تحصیل کرد.

حرفه[ویرایش]

پس از فارغ التحصیلی، ووروتنیکوف پس از جنگ در پست های مدیریتی و سازماندهی حزب کمونیست به کار در کارخانه ادامه داد. در همان زمان او در مؤسسه هوانوردی کویبیشف کلاس های خود را می گذراند و سرانجام در سال ۱۹۵۴ مدرک مهندسی خود را دریافت کرد [۲]

ووروتنیکوف از سمت ریاست کمیته حزب کمونیست در کارخانه خود (۱۹۶۰-۱۹۵۰) به سمت مسئولیت در کمیته قسمت منطقه کویبیشف (۱۹۶۰) پیش رفت. پس از اشغال تعدادی از مناصب با اهمیت منطقه‌ای در استان‌های کویبیشف و ورونژ روسیه به مدت تقریباً ۲۰ سال، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۷۹ به عنوان سفیر شوروی در کوبا خدمت کرد [۳] در واقع او توسط برژنف به این سمت تبعید شد. [۴]

پس از فراخواندن از کوبا پس از مرگ برژنف و مدت کوتاهی در مسئولیت کمونیست های منطقه کراسنودار ، [۵] ووروتنیکف سرانجام به مسکو آورده شد، جایی که قرار بود در دولت روسیه شوروی پست های بالاتری را کسب کند. او یکی از نامزدهای دفتر سیاسی بود و به عضویت کامل درآمد. [۶] از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۳ او رئیس شورای وزیران روسیه شوروی و از ۱۹۹۰ تا ۱۹۸۸ رئیس هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی روسیه بود. [۷] ووروتنیکوف در دوران بازنشستگی طولانی خود چندین جلد کتاب خاطرات خود را به چاپ رساند . [۸]

مرگ[ویرایش]

ووروتنیکوف در ۱۹ فوریه ۲۰۱۲ در سن ۸۶ سالگی درگذشت [۹]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Christian Schmidt-Hauer, Gorbachev: the path to power. I. B. Tauris, London, 1986, p. 201; شابک ‎۱−۸۵۰۴۳−۰۱۵−۲
  2. Виталий Воротников. Биография главы советского правительства بایگانی‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۲۲ توسط Wayback Machine (Vitaly Vorotnikov. Biography of the Head of the Soviet Government)
  3. Виталий Воротников. Биография главы советского правительства بایگانی‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۲۲ توسط Wayback Machine (Vitaly Vorotnikov. Biography of the Head of the Soviet Government)
  4. {{cite book}}: Empty citation (help)
  5. Виталий Воротников. Биография главы советского правительства بایگانی‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۲۲ توسط Wayback Machine (Vitaly Vorotnikov. Biography of the Head of the Soviet Government)
  6. {{cite book}}: Empty citation (help)
  7. Nikolai Zen'kovich, The most secret relatives (به روسی), OLMA-Press, Moscow, 2005, p. 69; شابک ‎۵−۹۴۸۵۰−۴۰۸−۵
  8. "Former Soviet presidium's chairman Vitaly Vorotnikov dead". Information Telegraph Agency of Russia. 20 February 2012. Retrieved 20 February 2012.
  9. "Former Soviet presidium's chairman Vitaly Vorotnikov dead". Information Telegraph Agency of Russia. 20 February 2012. Retrieved 20 February 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]