ولسوالی سنگ تخت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ولسوالی سنگتخت بندر)
سنگِ تخت و بندر
ولسوالی سنگِ تخت روی نقشه ولایت دایکندی
اطلاعات کلی
کشورافغانستان
ولایتدایکندی
مرکز ولسوالیدهن سیلبیتو
اداره
ولسوالضامن پویا
مردم
جمعیت۵۹٬۰۴۳ نفر (۱۳۹۹)
پراکندگی۱۱ نفر بر کیلومتر مربع
دیناسلام
زباندری و هزارگی
اطلاعات جغرافیا
مساحت۵۲۵۶ کیلومتر مربع
داده‌های دیگر
کدپستی۴۲۵۶
منطقه زمانی۴:۳۰+ (وقت استاندارد افغانستان)

ولُسوالی سنگِ تخت و بندر[۱] به مرکزیت دهن سیلبیتوی بندر[۲] از ولسوالی‌های ولایت دایکندی در مرکز افغانستان می‌باشد که جزء ولسوالی‌های شمالی ولایت دایکندی به‌شمار می‌رود.

ولسوالی سنگِ تخت و بندر از شمال با ولسوالی‌های لعل و سرجنگل و دولت‌یار، از غرب به شهر چغچران و ولسوالی دولینهٔ غور، از جنوب با ولسوالی خدیر و قسمتی از ولسوالی اَشترلی و از شرق با ولسوالی اَشترلی سرحد دارد. آب وهوای این ولسوالی در فصول بهار، تابستان و خزان معتدل و در فصل زمستان سرد است. مرکز این ولسوالی در دهن «سلبیتو» ی بندر است و دارای ۲۹۰ قریه ۵۲۵۶ کیلومتر مربع مساحت و به تعداد ۵۹٬۰۴۳ نفر نفوس در سال ۱۳۹۹ است.

ولسوالی سنگ‌تخت و بندر با داشتن کوه‌های بلند و سربه فلک کشیده، چشمه‌های جوشان و رودبار جاری زمینهٔ خوبی را برای کشت و زراعت و پرورش حیوانات فراهم می‌سازند. مهم‌ترین محصولات زراعتی آن را گندم، جو، جواری، باقلی، لوبیا، عدس، کچالو، زردک، شلغم، پیاز و غیره تشکیل می‌دهند. بز، گوسفند، خر، گاو، اسب و… از جمله حیوانات اهلی این مناطق است.

بازی‌های که در این ولسوالی رایج است شامل باب‌الله (کمپیرک)، دیو و پری، لنگی دزخ، گرگ بره، تنگی کتار، سنگ ملا، تنگی خورجین، خردراز، قَی جنگی، دست جنگی، چوب زرک، چوب‌بازی، آتن ملی، فوتبال و والیبال است.

قریه‌ها[ویرایش]

ولسوالی سنگ‌تخت و بندر از چند قریه بزرگ مانند سنگ‌تخت، ناوه خُلبرگ، تلخک، ارک ولعلی، شیخ‌علی، برغستونک، میرهزار، میراثی، بندر بالا، بندر پایین، غجورباش، سیاچوب، دُروب، دوغور و… تشکیل شده‌است.

اقتصاد[ویرایش]

بیشتر مردم این سامان زندگی خود را از راه کشاورزی و دام‌پروری تأمین می‌کنند. مردم این السوالی گندم «شخ‌کوی» و گندم نرم‌کوی، جواری، عدس، شَخَل، پیاز، کچالو، باقلی، زردک، شلغم کشت می‌کنند که از این طریق مخارج و خور و خوراک‌شان را تأمین می‌کنند. حیوانات اصلی این مردم عبارت‌اند از گاو، گوسفند، بز، خروس، خر، اسب و…

همچنان این ولسوالی دارای یک معدن بزرگ کچ می‌باشد که توسط شرکت‌های کوچک خصوصی کندن کاری و پخته گردیده به ولسوالی‌های همجوار، صادر می‌گردد.

مردم[ویرایش]

بر پایهٔ آمار توزیع درصدی نفوس ولسوالی سنگتخت و بندر نسبت به ولایت دایکندی ۱۲٫۴ است. از نظر نسبیت جنسیتی ۱۰۸ مرد در برابر ۱۰۰ زن است.[۳][۳] این ولسوالی دارای ۲۹۰ قریه، ۵۲۵۶ کیلومتر مربع مساحت و طبق برآورد اداره مرکزی احصائیه در سال ۱۳۹۹ تقریباً ۵۹٬۰۴۳ نفوس دارد که از آن جمله ۲۹٬۹۳۰ نفر مرد و ۲۹٬۱۱۳ نفر آن زن می‌باشد. طوایف عمده این ولسوالی، روشن بیگ، حیدر بیگ، نیکه، پیرستان، چاووش، سرخک، خاله و… می‌باشد.

مشاهیر[ویرایش]

  • داوود سرخوش هنرمند آواز و دمبوره (ساز فولکوریک)،
  • سرور سرخوش هنرمند آواز و ساز دمبوره
  • حسین صادقی ستارهٔ سینمای هالیوود و قهرمان جهانی رشته ورزشی ووشو.
  • شکردخت جعفری مخترع دستگاه اندازه‌گیری پرتو درمانی سرطان
  • صحرا کریمی نویسنده و کارگردان فیلم
  • لامع احمدی نویسنده، شاعر و کارشناس روابط بین‌الملل
  • علی پیام داستان‌نویس، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی.[۴]
  • رضا محمدی رئیس اسبق ریاست کار و امور اجتماعی ولایت دایکندی، فعال اجتماعي و سیاسی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. https://www.negaah.tv/اخبار-داخلی/سیاسی/item/8623-استقبال-باشندگان-ولسوالی-سنگ-تخت-و-بندر-دایکندی-از-سفر-استاد-خلیلی-به-این-ولسوالی.html[پیوند مرده]
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۵ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  4. kabulpress.org

خبرگزای صدای افغان https://www.avapress.com/fa/news/197323/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%81%D8%A7%D9%84-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF