وحید مژده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وحید مژده
Photo of Ahmad waheed Mozhdah during an interview
زادهٔ۱۳۳۲ (خورشیدی)
ولایت بغلان، افغانستان
درگذشت۲۹ عقرب ۱۳۹۷ (خورشیدی)
کابل، افغانستان
علت مرگترور
ملیتافغانستانی
پیشهنویسنده، کارشناس مسایل سیاسی

وحید مژده (متولد ۱۳۳۲ وفات ۲۹ عقرب سال ۱۳۹۸) کارشناس مسایل سیاسی و نویسنده اهل افغانستان بود. او مخالف حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان منتقد حکومت افغانستان و شخص نزدیک به طالبان بود. آقای مژده در نشست‌های بین‌الافغانی در مسکو و دوحه قطر نیز شرکت داشت. این گفتگوها میان نماینده‌های سیاسی افغانستان و طالبان در جریان بود.

زندگی‌نامه وحید مژده[ویرایش]

وحید مژده در سال ۱۳۳۲ در ولایت بغلان در خانواده تحصیل‌کرده متولد شد. پدر وی عبدالحکیم مژده شخصیت نامور بوده در دهه دموکراسی صاحب امتیاز جریده بنام اتحاد ملی بود. وحید مژده تحصیلات ابتداییه را در ولایت بغلان و دوره عالیه را در لیسه حبیبیه به پایان رسانید. در سال ۱۹۷۷ ازدانشکده اقتصاد دانشگاه کابل فارغ گردید.

پس از انقلاب ثور مجبور به ترک وطن شده به پاکستان و ایران مهاجر گردید. در ایران در بخشهای نظامی سیاسی و فرهنگی کار نموده‌است؛ و هم جهاد مسلحانه نموده‌است. در وقت جهاد در نشرات جهاد در کویته کار نموده تعداد زیادی از مقاله‌های آن به چاپ رسیده‌است.

پس از سال ۱۳۷۲ و آغاز جنگ‌های داخلی گوشه نشینی را اختیار نموده در سال آخر حکومت ربانی به حیث عضو ارشد وزارت خارجه افغانستان وظیفه اجرا نموده‌است. در زمان طالبان عضو ارشد وزارت خارجه افغانستان بود.

پس از ۵ سال خدمت به حکومت طالبان کتابی به نام «افغانستان و پنج سال سلطه طالبان» و کتاب دیگری نیز در بارهٔ «روابط سیاسی ایران و افغانستان در قرن بیستم» نگاشته‌است. از مدت یکسال ونیم می‌شد که بالای کتاب روابط افغانستان و ایران در قرن ۲۱ کتاب کار و جستجو می‌نمود.

وحید مژده با تندروترین گروه‌ها و حزب‌های مانند حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، و مکتب خدمات مجاهدین که توسط عبداله اعزامی رهبری می‌شد کار کرده ‌است. وحید وظیفه شخصی در دولت نداشت. او منتقد دولت افغانستان مخالف حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ودارای نظریات نزدیک به طالبان بود.

ترور وحید مژده[ویرایش]

وحید مژده حوالی ساعت ۵ شام مورخ ۲۹ عقرب سال ۱۳۹۸ هنگامی که می‌خواست به طرف مسجد غرض در شهر کابل برای ادای نماز برود، نزدیک سفارت روسیه از طرف دو نفر که سوار بر موتورسیکلت بودند، ذریعه فیر مرمی کشته شد.

منابع[ویرایش]

  1. وحید مژده، تحلیلگر نزدیک به طالبان، به ضرب گلوله کشته شد.

[۱]

  1. وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی افغانستان ترور شد نوشته پ ع/ ع ف در سایط دوچ ویله آلمان

[۲]

  1. وحید مژده کیست؟ و چرا تـ. رور شد؟ زندگی‌نامه وحید مژده گفتار از VIP Plus

[۳]

  1. وحید مژده، کارشناس سیاسی و روابط خارجی افغانستان، در کابل کشته شد نوشته وبگاه فارسی رفی در وبگاه

[۴]