پرش به محتوا

وائل الدحدوح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وائل الدحدوح
وائل حمدان إبراهيم الدحدوح
نام بومیوائل حمدان إبراهيم الدحدوح
زادهٔ۳۰ آوریل ۱۹۷۱
غزه (شهر)
پیشهروزنامه‌نگار
کارفرماالجزیره

وائل الدحدوح (زاده 30 آوریل 1970) روزنامه نگار فلسطینی و رئیس دفتر الجزیره در شهر غزه است[۱]. کار او در سال 1998 در روزنامه ی القدس شروع شد و با خبرنگاری برای صدای فلسطین در انتفاضه دوم علیه اشغالگری اسراییل، و خبرنگاری در العربیه ادمه پیدا کرد و در سال 2004 به الجزیره پیوست[۲]. او در سال 2013 جایزه صلح رسانه را دریافت کرد.

تعداد زیادی از اعضای خانواده الدهدوح در جریان جنگ اسرائیل و حماس توسط ارتش اسرائیل کشته شده اند. همسر، دختر هفت ساله و پسر 15 ساله او در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان نصیرات در 28 اکتبر 2023 به اضافه هشت تن از بستگان دیگرش کشته شدند. در 15 دسامبر 2023، در حالی که الدهدوح و تصویربردارش سامر ابودقا در حال پوشش خبری حمله هوایی مدرسه حیفا در خان یونس بودند، مورد اصابت یک موشک اسرائیلی قرار گرفتند که دهدوح مجروح شد. با وجود کشته شدن بسیاری از اعضای خانواده و مجروحیتش، پس از هر دو حادثه به سرعت به گزارش جنگ بازگشت[۳]. پسر او، روزنامه‌نگار حمزه الدهدوح، در حمله هوایی اسرائیل در خان یونس در 7 ژانویه 2024 کشته شد و دو برادرزاده او در یک حمله هوایی روز بعد کشته شدند[۴][۵].

زندگینامه و تحصیلات[ویرایش]

وائل حمدان الدهدوح در 30 آوریل 1970 در محله زیتون، قدیمی ترین محله شهر غزه در نوار غزه تحت اشغال اسرائیل به دنیا آمد. او در یک خانواده مرفه غزه ای که اصالتاً از شبه جزیره عربستان است، بزرگ شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در چند مدرسه در شهر غزه گذراند. وی بلافاصله پس از اخذ دیپلم دبیرستان در سال 1988، هفت سال را در زندان های اسرائیل گذراند. او دوباره در یکی از زندان های اسرائیل دیپلم دبیرستان گرفت. او در سال 1998 مدرک لیسانس روزنامه نگاری و رسانه را از دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد، پس از اینکه اسرائیل از سفر وی به خارج از کشور جلوگیری کرد، در سال 2007 مدرک کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای را از دانشگاه قدس ابودیس دریافت کرد[۶].


جوایز[ویرایش]

جایزه صلح از طریق رسانه (2013) توسط جوایز بین المللی رسانه در لندن[۷]

پانویس[ویرایش]

  1. «Al Jazeera's Gaza bureau chief comments on Israeli air raid that flattened office». ۱۷ می ۲۰۲۱.
  2. ««الدحدوح» خبرنگار غزه که نمادی از مقاومت شد». ایسنا. ۳ بهمن ۱۴۰۲.
  3. «Al Jazeera journalist Samer Abudaqa killed in Israeli attack in Gaza». aljazeera. ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳.
  4. «War on Gaza: Son of Al Jazeera's Gaza bureau chief killed by Israeli air strike». middleeasteye. ۷ ژانویه ۲۰۲۴.
  5. «Israeli strike kills Al Jazeera journalist's nephews». dawn. ۹ ژانویه ۲۰۲۴.
  6. «Israel wants to control media output from Gaza, but can't». middleeastmonitor. ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱.
  7. «"وائل الدحدوح" يفوز بجائزة دولية». paltimeps. ۱۲ می ۲۰۱۳.