هنری مک نیل ترنر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هنری مک نیل ترنر
هنری مک نیل ترنر در لباس روحانیت
عضو مجلس نمایندگان Georgia
از حوزهٔ شهرستان بیب، جورجیا
دوره مسئولیت
۱۸۶۸ – ۱۸۶۹
اطلاعات شخصی
زاده۱ فوریهٔ ۱۸۳۴
نیوبری، کارولینای جنوبی، ایالات متحده
درگذشته۸ مهٔ ۱۹۱۵ (۸۱ سال)
ویندزور، انتاریو، سلطه کانادا
حزب سیاسیجمهوری‌خواه
همسر(ان)الیزا پیچر
مارتا الیزابت دیویت
هریت ای. ویمن
لورا پرل لیمو
فرزندان۱۴
والدینهاردی ترنر سارا گریر

هنری مک‌نیل ترنر (۱ فوریه ۱۸۳۴ – ۸ مه ۱۹۱۵) وزیر، سیاستمدار آمریکایی و دوازدهمین اسقف منتخب و تقدیس‌شده کلیسای اسقفی متدیست آفریقا (AME) بود. پس از جنگ داخلی آمریکا، او برای ایجاد جماعت کلیسای اسقفی متدیست آفریقا جدید در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در گرجستان کار کرد. ترنر که آزاد در کارولینای جنوبی به دنیا آمد، خواندن و نوشتن را آموخت و به یک واعظ متدیست تبدیل شد. او در سال ۱۸۵۸ به کلیسای اسقفی متدیست آفریقا در سنت لوئیس، میسوری پیوست و در آنجا وزیر شد. کلیسای اسقفی متدیست آفریقا که توسط سیاهان آزاد در فیلادلفیا، پنسیلوانیا در اوایل قرن نوزدهم تأسیس شد، اولین فرقه مستقل سیاهپوستان در ایالات متحده بود. بعدها ترنر در بالتیمور، مریلند، و واشینگتن دی سی کشیشی داشت.

در سال ۱۸۶۳ در طول جنگ داخلی آمریکا، ترنر توسط ارتش ایالات متحده به عنوان اولین کشیش آفریقایی-آمریکایی در نیروهای رنگی ایالات متحده منصوب شد. پس از جنگ به دفتر آزادگان در گرجستان منصوب شد. او در ماکون ساکن شد و در سال ۱۸۶۸ در دوران بازسازی به عضویت مجلس قانونگذاری ایالتی انتخاب شد. او که یک مبلغ کلیسای اسقفی متدیست آفریقا بود، پس از جنگ کلیساهای بسیاری را در گرجستان کاشت. در سال ۱۸۸۰ او به عنوان اولین اسقف جنوبی کلیسای اسقفی متدیست آفریقا انتخاب شد، پس از یک نبرد شدید در داخل فرقه به دلیل ریشه‌های شمالی آن.

ترنر که از قدرت گرفتن مجدد دموکرات‌ها و وضع قوانین جیم کرو در اواخر قرن نوزدهم جنوبی خشمگین شده بود، شروع به حمایت از ملی‌گرایی سیاه‌پوست و مهاجرت سیاه پوستان به قاره آفریقا کرد. این جنبش قبل از جنگ داخلی تحت انجمن استعمار آمریکا آغاز شده بود. ترنر شخصیت اصلی در اواخر قرن نوزدهم بود که از چنین مهاجرتی به لیبریا حمایت کرد. بیشتر رهبران آفریقایی-آمریکایی آن زمان برای حقوق در ایالات متحده فشار می‌آوردند.

نوشته‌های برگزیده[ویرایش]

چهار مورد زیر به‌صورت آنلاین از طریق دانشگاه کارولینای شمالی در وب‌سایت مستندسازی آمریکای جنوبی در دسترس هستند.[۱]

میراث و افتخارات[ویرایش]

  • کلیسای ترنر در اوکویل، انتاریو در سال ۱۸۹۰ توسط مردان و زنانی که برده‌های فراری از ایالات متحده بودند ساخته شد و به افتخار او نامگذاری شد.
  • پرتره ای از ترنر در پایتخت ایالت جورجیا آویزان شده‌است.[۲]
  • مدرسه علمیه ترنر، یک حوزه علمیه تشکیل دهنده مرکز الهیات بین فرقه ای در آتلانتا، جورجیا، به افتخار او نامگذاری شد.
  • در سال ۲۰۰۰، کنگره ایالات متحده یک اداره پست ماکون، جورجیا را به افتخار او تعیین کرد.[۳]
  • در سال ۲۰۰۲، محقق مؤلفی کیته آسانته، هنری مک‌نیل ترنر را در فهرست ۱۰۰ بزرگ‌ترین آفریقایی آمریکایی فهرست کرد.[۴]
  • دبیرستان هنری مک نیل ترنر، آتلانتا، جورجیا

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Courtney Vien, "Henry McNeal Turner", page includes links to his writings, Documenting the American South, University of North Carolina, accessed 14 May 2012
  2. Stephen Ward Angell, "Henry McNeal Turner" بایگانی‌شده در ۸ مارس ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine, New Georgia Encyclopedia, accessed 13 May 2012
  3. Public Law 106-322, 114 Statutes at Large 1288
  4. Asante, Molefi Kete (2002). 100 Greatest African Americans: A Biographical Encyclopedia, Amherst, New York: Prometheus Books. شابک ‎۱−۵۷۳۹۲−۹۶۳−۸.