هانس کالم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هانس کالم
زاده۲۱ آوریل ۱۸۸۹
شهرستان ویلیاندی، فرمانداری لیوونی
درگذشته۱ فوریهٔ ۱۹۸۱ (۹۱ سال)
ییواسکولا، فنلاند
وفاداری امپراتوری روسیه
White Finland
 استونی
 فنلاند
شاخه نظامیارتش امپراتوری روسیه
White Guard
Pohjan Pojat
Finnish Army
سال‌های خدمت۱۹۱۴–۱۹۴۱
درجهسرهنگ (فنلاند و استونی)
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ جهانی اول
جنگ داخلی فنلاند
جنگ استقلال استونی
جنگ جهانی دوم

هانس کالم (استونیایی: Hans Kalm; ۲۱ آوریل ۱۸۸۹ – ۱ فوریهٔ ۱۹۸۱) یک نظامی اهل استونی بود که در امپراتوری روسیه، فنلاند و استونی خدمت کرد.

وی در سال ۱۹۱۴ به استخدام ارتش امپراتوری روسیه درآمد و در جنگ جهانی اول در خلیج ریگا حضور داشت، پس از انقلاب روسیه به فنلاند رفت و به گارد سفید فنلاند پیوست. در جنگ داخلی فنلاند (۱۹۱۸) اقدام به تشکیل یک گردان از دانشجویان محیط‌بانی دو کالج کرد.[۱]

در ژوئیه ۱۹۱۸ وی از ارتش سفید استعفا داد و عازم استونی شد فرمانده هنگ پوهیان پویات متشکل از داوطلبانی فنلاندی در جنگ استقلال استونی شد. در مه ۱۹۱۹ پوهیان پویات منحل شد به فنلاند بازگشت.

کالم در ۱۹۲۳–۱۹۳۳ در ایالات متحده آمریکا زندگی کرد و در رشته پزشکی تحصیل کرد و در نیوجرسی و نیویورک به عنوان پزشک کار کرد. وی در حالی که شهروندی ایالات متحده آمریکا را به دست آورده بود در سال ۱۹۳۴ به فنلاند بازگشت پزشکی را در آنجا ادامه داد.[۲] کالم با شروع جنگ جهانی دوم بیشتر به امور پزشکی فنلاندی می‌پرداخت.

منابع[ویرایش]

  1. Heinämäki, Jaakko: ″Hans Kalm: vapaussoturi ja vaihtoehtolääkäri″, p. 11–13. Minerva Kustannus, 2007. شابک ‎۹۷۸−۹۵۲−۴۹۲−۰۰۳−۲.
  2. Hans Kalm (1889–1981) – virolaissuomalainen sotilas ja vaihtoehtolääkäri بایگانی‌شده در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine (in Finnish). Arno Forsius. Retrieved 10 July 2015.