پرش به محتوا

نشان ملی تبت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشان ملی تبت
نسخه‌ها
نسخه استفاده‌شده درکنفرانس روابط آسیایی در دهلی در سال ۱۹۴۷
ملازمدولت مرکزی تبت
پذیرفته‌شدهتا سال ۱۹۴۷
نگهدارهادو شیر برفی تبتی
شعارབོད་གཞུང་དགའ་ལྡན་ཕོ་བྲང་ཕྱོགས་ལས་རྣམ་རྒྱལ
"bod gzhung dga' ldan pho brang phyogs las rnam rgyal"
(bö zhung gan den po drang chok lê nam gyel)
یا «دولت تبت، کاخ گاندن، پیروز در همه جهات»
عکس سخنرانی گاندی در کنفرانس روابط آسیایی ۱۹۴۷; نشان تبت در زیر نماینده تبتی قابل مشاهده است.

نشان تبت نمادی از دولت تبت در تبعید است. چندین عنصر از پرچم تبت را با هنر کمی متفاوت ترکیب می‌کند و نمادهای بودایی بسیاری را در خود جای داده است. عناصر اصلی آن خورشید و ماه در بالای هیمالیا هستند که نشان‌دهنده تبت است که اغلب به‌عنوان سرزمین احاطه شده توسط کوه‌های برفی شناخته می‌شود. در دامنه کوه‌ها یک جفت شیر برفی ایستاده‌اند. چرخ دارما هشت پره که میان این دو شیر قرار دارد، نشان‌دهنده راه اصیل هشتگانه بودیسم است. در داخل چرخ، گوهرسنگ چرخان سه رنگ نشان دهنده اعمال ده فضیلت والا و ۱۶ شیوه رفتار انسانی است. کتیبه روی بنر چرخان زیر به شرح زیر است: bod gzhung dga' ldan pho brang phyogs las rnam rgyal («دولت تبت، کاخ گاندن، پیروز در همه جهات».) کاخ گاندن، واقع در صومعه درپونگ، محل سکونت مردم بود. دالایی لاما تا پنجمین دالایی لاما. پس از اینکه دالایی لاما پنجم در اواسط قرن هفدهم به پوتالا نقل مکان کرد، دولت تبت که توسط وی در سال ۱۶۴۲ ایجاد شد، به دولت "گاندن فودرانگ" معروف شد.

این نشان رسمی دولت مرکزی تبت در تبعید است که مقر آن در دارمسالا، هند است.[۱] این نشان همراه با پرچم آنها به عنوان نماد جنبش استقلال تبت در نظر گرفته می‌شود و بنابراین در جمهوری خلق چین، از جمله منطقه خودمختار تبت،[۲] که مربوط به منطقه کنترل پیشین دولت تبت در لهاسا است، ممنوع است. و همچنین مناطق دیگر در تبت بزرگ. این نشان اغلب در انواع سیاه و سفید و زرشکی و سفید چاپ شده است، که مشخصه رنگ‌هایی است که معمولاً در شمایل نگاری و لباس بودایی دیده می‌شود.

جستارهای وابسته

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. Staff. "Tibetan National Emblem". Central Tibetan Administration, Government of Tibet in Exile. Archived from the original on 2010-01-27. Retrieved 2010-02-03.
  2. "Indiana University Bloomington".