موزه بایبل لندز

مختصات: ۳۱°۴۶′۳۰″شمالی ۳۵°۱۲′۰۹″شرقی / ۳۱٫۷۷۴۹°شمالی ۳۵٫۲۰۲۵°شرقی / 31.7749; 35.2025
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه بایبل لندز یا موزه سرزمین کتاب مقدس.

موزه بایبل لندز یا موزه سرزمین کتاب مقدس (عبری: מוזיאון ארצות המקרא ירושלים‎؛ به انگلیسی: Bible Lands Museum) یک موزه باستان‌شناسی در اورشلیم اسرائیل است که به بررسی فرهنگ مردمی می‌پردازد که در کتاب مقدس ذکری از آن‌ها به میان آمده است. مانند مصریان باستان، کنعانیان، فلسطینیان، آرامی‌ها، هیتی‌ها، ایلامی‌ها، فنیقی‌ها و ایرانیان.

نگاه اجمالی[ویرایش]

هدف موزه پوشش دادن پیشینه تاریخی اقوام مختلف است.[۱] این موزه در کنار دیگر موزه‌ها در محله گیوات رام[۲] بین موزه اسرائیل، پردیس ملی موزه باستانشناسی اسرائیل و موزه علوم بلومفیلد واقع شده است.

تاریخچه[ویرایش]

موزه بایبل لندز در سال ۱۹۹۲ توسط «الی براوسکی» تأسیس شد تا محل نگهداری مجموعه شخصی‌اش باشد. در سفری که این خانم در سال ۱۹۸۱ به اورشلیم داشت تدی کولک، شهردار وقت اورشلیم او را به آوردن مجموعه شخصی‌اش به اسرائیل و ایجاد یک موزه در راستای اهدافش تشویق کرد. به این ترتیب این موزه توسط الی براوسکی در تماس و مشورت با تدی کولک ساخته شد.[۳]

نمایشگاه‌ها[ویرایش]

گالری اصلی ۲۰ بخش دارد و صدها اثر را از سراسر مناطق باستانی اطراف به نمایش گذاشته است: شامل انواع اسناد باستانی، بت، سکه، مجسمه، سلاح، سفال و مهر. بسیاری از موضوعات (به عنوان مثال ریشه حروف الفبا، مومیایی، یا سفر ابراهیم) با دقت در مقالات کوتاهی بر روی دیوار شرح داده شده‌اند. در این موزه همچنین ماکت‌هایی در مقیاس کوچک از آثار باستانی اورشلیم، زیگورات اور و اهرام در جیزه به نمایش گذاشته شده است. تأکید موزه بر تاریخ تمدن‌های باستانی خاور نزدیک است و موزه‌داران به آنچه که در کتاب مقدس آمده توجه دارند. به عنوان مثال در بالای یک کوزه از آناتولی باستان این آیه کتاب مقدس آمده است: «اینک، ربکا با کوزه‌ای بر روی شانه پیش آمد و نزد چشمه رفت و آب برداشت.» (سفر پیدایش ۲۴:۴۵).

پانویس[ویرایش]

  1. Green, Michael (May 29, 2008). "Bringing civilizations together". The Jerusalem Post بازبینی‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۱۶.
  2. Jewish Pride: Prime Minister's Son Wins Bible Contest
  3. Mordechai Beck (مارس ۱۸, ۲۰۰۳). «The Bible Lands Museum, Jerusalem». Hagshama Department. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۲ اوت ۲۰۱۶.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]