مهدی کوخیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مهدی کوخیان (کوخه یان) (زاده ۲۰ مرداد ۱۳۶۹ در ملکان) یک فعال و زندانی سیاسی اهل ایران است که به دفعات متعدد در راستای احقاق حقوق مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده‌است. وی برای اولین بار پرونده تجاوز سلمان خدادادی به زهرا نویدپور را رسانه‌ای کرد و ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۹ در گفت و گوی اختصاصی با شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال به ابعاد تازه این ماجرا پرداخت. مهدی کوخیان همچنین بارها در دوران زندان، در اعتراض «به فشارهای نیروهای امنیتی و قضائی» لب‌های خود را در زندان شهرستان ویژه مراغه دوخته و اعتصاب غذای طولانی کرده‌است. خبر بازداشت و اعتصاب غذای طولانی او بازتاب گسترده‌ای در سایت‌های خبری، رسانه‌های حقوق بشری و فضای مجازی داشته و سازمان ملل و عفو بین‌الملل نیز در پیام‌هایی فشار حکومت ایران بر این فعال را محکوم کرده‌اند.

مهدی کوخیان

مهدی کوخه یان

زادهٔ ۲۰ مرداد ۱۳۶۹ ‏(۳۱ سال)

ملکان، آذربایجان شرقی

محل زندگی هامبورگ آلمان
ملیت ایرانی
نژاد ترک
شهروندی ایران
پیشه فعال سیاسی

مدیر کانال تلگرامی شهر خبر ملکان

شناخته‌شده برای زندانی سیاسی، افشاگر تجاوز سلمان خدادادی نماینده مجلس به مرحومه زهرا نویدپور
کارهای برجسته مسئول کانال تلگرامی «شهر خبر ملکان»
دوره معاصر
اتهام(های) جزایی «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی»، «افترا و نشر اکاذیب»، «توهین به رهبری»

‘’’مهدی کوخیان (کوخه یان) (زاده ۲۰ مرداد ۱۳۶۹ در ملکان) یک فعال و زندانی سیاسی اهل ایران است که به دفعات متعدد در راستای احقاق حقوق مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده‌است. وی برای اولین بار پرونده تجاوز سلمان خدادادی به زهرا نویدپور را رسانه‌ای کرد و ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۹ در گفت و گوی اختصاصی با شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال به ابعاد تازه این ماجرا پرداخت. مهدی کوخیان همچنین بارها در دوران زندان، در اعتراض «به فشارهای نیروهای امنیتی و قضائی» لب‌های خود را در زندان شهرستان ویژه مراغه دوخته و اعتصاب غذای طولانی کرده‌است. خبر بازداشت و اعتصاب غذای طولانی او بازتاب گسترده‌ای در سایت‌های خبری، رسانه‌های حقوق بشری و فضای مجازی داشته و سازمان ملل و عفو بین‌الملل نیز در پیام‌هایی فشار حکومت ایران بر این فعال را محکوم کرده‌اند.

[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]

بازداشت[ویرایش]

مهدی کوخیان یک کانال تلگرامی شهر خبر مربوط به شهرستان ملکان در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی را اداره می‌کند. او برای اولین بار پرونده زهرا نویدپور را رسانه‌ای کرده‌است.[۱۳]

مهدی کوخیان ۱۰ دی ماه ۹۱، ۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲ فروردین۱۳۹۴، ۲۹ آذر ۱۳۹۵ و ۱۸ فروردین ۱۳۹۸، توسط نهادهای امنیتی از جمله اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، پلیس امنیت بازداشت شده‌است.[۱۴]

اعتصاب غذا[ویرایش]

مهدی کوخیان به دلیل ضرب و شتم از سوی ضابطان قضایی، عدم تفهیم اتهام، عدم امکان تماس تلفنی با خانواده و نیز عدم دسترسی به تغذیه (۴۸ ساعت ابتدایی) از روز سوم بازداشت یعنی اول دی و همزمان با انتقال به زندان مراغه، با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زد. بر اساس گزارش‌هایی که از زندان مراغه و از سوی عده‌ای از زندانیان به خانواده‌های بازداشت‌شدگان منتقل شد، شرایط جسمی او وخیم بود و به وضعیت او رسیدگی نمی‌شد.

خروج از ایران[ویرایش]

مهدی کوخیان مرداد ماه سال ۱۳۹۸ پس از اعتصاب غذا در زندان ویژه شهرستان مراغه، مرخصی گرفت و[۱۴] با توجه به تهدید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شهریور ماه سال ۱۳۹۸ ایران را به صورت قاچاق به مقصد آلمان ترک کرد. دادگستری جمهوری اسلامی خانه مادری ایشان را که بابت وثیقه این فعال مدنی در گرو بود.مصادره کرده بود که با پرداخت پول به خزانه دولت سند خانه شان آزاد گردید. در مرداد ۱۳۹۹ در گفتگوی اختصاصی با شبکهٔ ایران اینترنشنال از کشور آلمان، در مورد ابعاد تازه‌ای از پروندهٔ زهرا نویدپور سخن گفت.[۱۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «اخبار غیررسمی از وخامت حال مهدی کوخیان بعد از ۵ روز «اعتصاب‌غذا با لبان دوخته»». ایران اینترنشنال. ۲۰۱۹-۰۸-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  2. «مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب زد | رادیو زمانه». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  3. «مهدی کوخیان، فعال مدنی و مدیر کانال «شهر خبر ملکان»، در زندان با دوختن لب‌هایش اعتصاب کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۱۹-۰۷-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  4. "خبرگزاری هرانا | مهدی کوخیان به بازپرسی دادسرای انقلاب ملکان احضار شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2020-08-13.
  5. «دادستان شهر ملکان؛ بگذارید مهدی کوخیان از ضعف و بیماری بمیرد». حقوق بشر در ایران. ۲۰۱۹-۰۸-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  6. «اعتصاب مهدی کوخیان فعال مدنی در زندان مراغه – پیام». دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  7. ««مهدی کوخیان» فعال ملی آذربایجان تحت شکنجه قرار دارد – گاماج». دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  8. نیوز، پایگاه خبری-تحلیلی اویان (۲۰۱۳-۰۴-۱۳). «اعتراض مهدی کوخیان و اوختای (عباس) ولیزاده با دوختن لبهای خود». پایگاه خبری - تحلیلی اویان نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  9. «احضار مهدی کوخیان به بازپرسی دادسرای انقلاب ملکان». سایت خبری تحلیلی کیهان نوین. ۲۰۱۹-۱۱-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.[پیوند مرده]
  10. «مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان دست به اعتصاب غذا زد». journalismisnotacrime.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  11. «مهدی کوخیان بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد | حقوق بشر در ایران». دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  12. Saied. «RADIO FARHANG - بازداشت بهمن خالقی و مهدی کوخیان/ تشدید فضای امنیتی در آستانه روز طبیعت». radiofarhang.nu. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «مهدی کوخیان، فعال سیاسی در شهر ملکان…». توییتر رسمی ایران اینترنشنال.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «مهدی کوخیان - فعال دفاع از حقوق اتنیکی». اطلس زندان‌های ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۳.