پرش به محتوا

مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد

مختصات: ۳۸°۴۲′۲۱″شمالی ۹°۰۸′۳۵″غربی / ۳۸٫۷۰۵۷۲°شمالی ۹٫۱۴۳۰۷°غربی / 38.70572; -9.14307
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد
نشان
پرچم
سازمان دید کلی
بنیان‌گذاری۱۹۹۳ (۱۹۹۳)
حوزهٔ قدرتاتحادیه اروپا
ستادلیسبون، پرتغال
بودجه سالانه€۱۵.۲ میلیون (پیشنهادشده) (۲۰۱۴)[۱]
سازمان‌های اجرایی
  • الکسیس گوسدل[۲]، دایرکتر
  • لورا دآریگو[۳]، چیرمن
وبگاه

مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی) (به انگلیسی: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA)) یک آژانس اتحادیه اروپا واقع در لیسبون، پرتغال است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شده. در ژوئن ۲۰۲۲[۴] شورای اتحادیه اروپا اصلاحاتی را در این سازمان تصویب کرد که منجر به تمدید مأموریت آن[۵] و تغییر نام آن یه «آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا» می‌شود.[۶]

ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی در تلاش است تا برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، «نقطه مرجعی» در مصرف مواد مخدر باشد و «اطلاعات واقعی، عینی، قابل اعتماد و قابل مقایسه» را در مورد مصرف مواد مخدر، اعتیاد به مواد مخدر و عوارض بهداشتی مرتبط با آن از جمله هپاتیت، اچ‌آی‌وی/ایدز و سل ارائه دهد.[۷][۸] گرچه ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی در درجه اول به اروپا خدمت می‌کند، اما با سایر شرکا، دانشمندان و سیاست‌گذاران در سراسر جهان نیز کار می‌کند.[۷]

مأموریت و نقش[ویرایش]

یکی از دو ساختمان آژانس EMCDDA در لیسبون

ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی بر این اصل بنا شد که تحقیقات علمی مستقل «منبعی حیاتی برای کمک به اروپا برای درک ماهیت مشکلات مربوط به مواد مخدر و پاسخ بهتر به آنها» است.

ماموریت‌های اعلام شده این سازمان عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات واقعی، عینی، قابل اعتماد و قابل مقایسه در سطح اروپا در مورد مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر و پیامدهای آن به جامعه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا.
  • جمع‌آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد «روندهای نوظهور»، به ویژه در مصرف چند-دارو، و استفاده ترکیبی از مواد روانگردان غیرمجاز و غیرقانونی.
  • ارائه اطلاعات در مورد بهترین شیوه‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تسهیل تبادل چنین رویه‌هایی بین آنها[۷]

در میان گروه‌های هدف این مرکز، سیاست‌گذارانی هستند که از این اطلاعات برای کمک به تدوین استراتژی‌های منسجم در سطح ملی و اتحادیه اروپا برای مواد مخدر استفاده می‌کنند. در کنار آن این مرکز به متخصصان و محققانی که در زمینه مواد مخدر و به‌طور گسترده‌تر، رسانه‌های اروپایی و عموم مردم کار می‌کنند، خدمت می‌رساند.

شبکه، گزارش‌ها و مشارکت‌ها[ویرایش]

مرکز اطلاعات را عمدتاً از «شبکه Reitox» به دست می‌آورد: گروهی از نقاط کانونی در هر یک از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، نروژ، کشورهای نامزد اتحادیه اروپا و در کمیسیون اروپا.[۹] این شبکه انسانی و رایانه‌ای سیستم‌های اطلاعات ملی ۲۸ کشور عضو، نروژ و شرکای کلیدی آنها را به EMCDDA پیوند می‌دهد و به عنوان یک ابزار عملی برای جمع‌آوری و تبادل داده‌ها و اطلاعات عمل می‌کند.

گزارش سالانه وضعیت معضل مواد مخدر در اتحادیه اروپا و نروژ و یک بولتن آماری آنلاین است که مروری سالانه از آخرین وضعیت و روندهای مواد مخدر اروپا را ارائه می‌دهد.

ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی مانند برنامه بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، گروه پمپیدو شورای اروپا، سازمان جهانی گمرک، پلیس بین‌المل و اداره پلیس اروپا همکاری می‌کند.[۱۰]

Palacete do Relógio - یکی از دو ساختمان آژانس در لیسبون

ارزیابی انتقادی[ویرایش]

ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی فعالانه بر اساس داده‌های جمع‌آوری کرده خود، پیشنهاد تغییر مثبت سیاست‌های مواد مخدر را به سازمان‌هایی که می‌توانند این تغییرات را اجرا کنند، می‌دهد. یکی از این تغییرات در گزارش سالانه ۲۰۱۵ آنها با عنوان «مجازات جایگزین برای مجرمان مصرف‌کننده مواد» ارائه شد. رزمادزه و همکارانش در بررسی گزارش ائ‌ام‌سی‌دی‌دی‌اِی از این ادعا حمایت کردند که زندانی کردن مصرف‌کنندگان مواد مخدر بار مالی زیادی بر دوش دولت‌ها وارد می‌کند و همچنین آسیب بیشتری به مصرف‌کنندگان مواد مخدر و خانواده‌های آنها وارد می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که زندانی کردن مصرف‌کنندگان را جرم‌انگاری و تکرار جرم را ترویج می‌کند، در حالی که برنامه‌های درمان و توانبخشی گزینه بهتری برای ایمن نگه‌داشتن مصرف‌کننده مواد و عموم مردم است. این رویکرد جایگزین در قبال مصرف‌کنندگان مواد با دستورالعمل‌های سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۸ و شورای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ مطابقت دارد.[۱۱]

قدردانی‌ها[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳، انجمن کتابخانه آمریکا، سه نشریه EMCDDA را در میان اسناد دولتی قابل توجه سال ۲۰۱۲ به رسمیت شناخت.[۱۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴.

  1. "EMCDDA draft budget for 2014" (PDF). EMCDDA. 6 December 2013. Archived from the original (PDF) on 23 April 2014. Retrieved 17 February 2015.
  2. Directorate بایگانی‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۱ توسط Wayback Machine.
  3. EMCDDA Management Board
  4. AgenceEurope (2022-06-09). "EU Council validates tasks of new European Drugs Agency". agenceurope.eu. Europe Daily Bulletin No. 12968. Retrieved 2022-09-01.
  5. Members' Research Service (2022-06-21). "International Day against Drug Abuse and Illicit Trafficking 2022". پارلمان اروپا سرویس تحقیقی (به انگلیسی). Retrieved 2022-09-01.
  6. Permanent Representatives Committee II/CORDROGUE (2022-05-30). "Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the European Union Drugs Agency - General approach". شورای اتحادیه اروپا.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ "Mission". EMCDDA. Retrieved 17 February 2015.
  8. Joan Colom (19 September 2014). "A policy-maker's perspective on 'ECDC and EMCDDA guidance: prevention and control of infectious diseases among people who inject drugs'". BMC Infect. Dis. 14 (Suppl 6): S11. doi:10.1186/1471-2334-14-S6-S11. PMC 4178530. PMID 25253290.
  9. ECONOMISTI ASSOCIATI Bologna - Italia (November 2001). "Evaluation of the Focal Points of the European Information Network on Drugs and Drug Addiction (REITOX)" (PDF). Archived from the original (PDF) on 29 May 2019.
  10. "Partners". EMCDDA. Retrieved 17 February 2015.
  11. Razmadze, M., Otiashvili, D.,Balanchivadze, N and Tbatadze, M. 2015.
  12. EMCDDA publications recognised by the American Library Association EMCDDA 30.10.2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction در ویکی‌انبار 

الگو:Agencies of the European Union