مرتضی‌علی عباس میرزایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرتضی علی عباس میرزایی
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
زادهٔ۱۷ تیر ۱۳۶۱
شمیران، تهران، ایران
ملیت ایرانی
تحصیلاتکارشناسی سینما گرایش کارگردانی
محل تحصیلدانشگاه سوره
پیشهکارگردان
سال‌های فعالیت۱۳۷۶ تا کنون

مرتضی علی عباس میرزایی (زاده ۱۷ تیرماه ۱۳۶۱ در تهران) کارگردان[۱] ایرانی است. وی همان‌طور که از نام خانوادگی اش مشهود است از بازماندگان خاندان قاجار و از نوادگان عباس میرزا (ولیعهد ایران و نائب السلطنه فتحعلی شاه در آذربایجان در دوران قاجار) است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مرتضی علی عباس میرزایی[۲]متولد هفده تیرماه سال ۱۳۶۱ در شمیران از توابع تهران می‌باشد. او پس از گذراندن مقطع متوسطه در رشته ریاضی و فیزیک به دانشگاه رفت و در رشته کارگردانی سینما در دانشگاه سوره مشغول به تحصیل شد. وی پیش از این و در سن چهارده سالگی با کسب مدرک کارگردانی از انجمن سینمای جوانان ایران به ساخت فیلم کوتاه پرداخت. این کارگردان جوان ایرانی [۱] در کارنامهٔ کاری خود علاوه بر ساخت فیلم کوتاه داستانی چندین فیلم مستند را دارد، او در سال ۱۳۹۵ با ساخت فیلم سینمایی انزوا [۲] توانست توانایی خود در عرصه ساخت فیلم بلند با سبکی خاص و منحصر به فرد، به عنوان یک کارگردان موفق و توانمند را در عرصهٔ سینمای ایران به ثبت برساند، انزوا[۳]در جشنواره‌های بسیاری از جمله، فیلم فجر، کمرایمیج لهستان [۳]، کیدفرست آمریکا،[۴] سالنتو ایتالیا [۴] بایگانی‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine و … در بخش مسابقه حضور داشته باشد. وی برای فیلم انزوا در جشنواره جهانی سالنتو ایتالیا موفق به دریافت جایزهٔ بهترین کارگردانی شد.[۵] وی برای فیلم خون خدا در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت تندیس تجلی اراده ملی شد. [۵]

جایزه‌ها[ویرایش]

سال نتیجه رده جشنواره برای فیلم
۱۳۹۶ نامزدشده کارگردانی جشن منتقدین انزوا
۱۳۹۷ نامزدشده کارگردانی جشن حافظ انزوا
۱۳۹۷ پیروز کارگردانی جشنواره سالنتو ایتالیا انزوا
۱۳۹۷ پیروز کارگردانی بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر[۶] خون خدا

پانویس[ویرایش]

  1. camerimage festival. «Mortezaali Abbasmirzaei on camerimage festival». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۸.
  2. «Morteza Ali ABBAS MIRZAEI». cinando.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۱.
  3. Enzeva (2017) (به انگلیسی), retrieved 2018-08-21
  4. www.TheNetCave.com, NetMan Inc. "ISOLATION from MORTEZA ALI ABBAS MIRZAEI - KIDS FIRST! Reviews and Videos". www.kidsfirst.org (به انگلیسی). Retrieved 2018-08-21.
  5. بیانیه هیأت داوران مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر [پیوند مرده]
  6. گزارش کامل مراسم اهداء جوایز "بخش تجلی اراده ملی" سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر[پیوند مرده]

منابع[ویرایش]