محمد اکمل امیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنرال محمد اکمل امیر
اردوی ملی افغانستان
اطلاعات شخصی
زاده١٩٩٠
شهرستان کوهستان ، استان کاپیسا
درگذشته٢٠٢٣
ولسوالی سالنگ، ولایت پروان
آرامگاهکاپیسا - کوهستان
حزب سیاسیجبهه آزادی افغانستان
خدمات نظامی
درجهبرید جنرال

اکمل امیر (زاده ١٣۶٩ کاپیسا– درگذشت ١۴٠٢ پنجشیر) از فرماندهان پیشین اردوی ملی افغانستان , جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان بود. [۱] پس از روی کار آمدن طالبان اغلب نظامیان اردوی ملی به ولایت پنجشیر رفته و به جبهه مقاومت ملی افغانستان ملحق شدند. وی از جمله فرماندهان برجسته دولت افغانستان بود که در جریان نبردهای پنجشیر در کنار احمد مسعود مشغول نبرد با طالبان بوده است. [۲]

وی در سال ۱۴۰۲ به جبهه آزادی افغانستان پیوست. فرمانده اکمل امیر در فروردین‌ماه ١۴٠٢ در شهرستان سالنگ از مربوطات ولایت پروان افغانستان در کمین نیروهای طالبان قرار گرفت و به همراه هشت تن از همرزمانش در راه دفاع از وطن جان باخت.[۳] [۴] [۵]

واکنش‌ها[ویرایش]

نشر خبر کشته شدن چند فرمانده ضد طالبان از جمله اکمل امیر و بصیر احمد اندرابی در شبکه‌های اجتماعی، طیف وسیعی از سیاستمداران ضد طالبان و کاربران رسانه‌های اجتماعی به این خبر واکنش نشان دادند.

جبهه آزادی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفته است که شش تن از اعضای آن جبهه از جمله بصیر اندرابی،‌ فهیم سالنگی، برهان اندرابی، قربان علی بامیانی، صبور فاریابی، و حسین سمنگانی در جریان چند روز درگیری مستقیم با طالبان جان باختند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در صفحه رسمی توییتر این جبهه ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌‌های اندرابی و امیر گفته است که آنان در یک نبرد چندین ساعته در برابر گروه تروریست و جاهل طالب، همراه با تعدادی از یاران شان جام شهادت نوشیدند و به جاویدانگان پیوستند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان،‌ در تویتی با نشر تصاویر این دو فرمانده ضد طالبان گفته است: "شجاعت و فداکاری آنها همیشه در یادها خواهد ماند."

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجهٔ پیشین حکومت افغانستان، در صفحه رسمی فیس‌بوکش به کشته شدن اکمل امیر و عبدالبصیر اندرابی واکنش نشان داده و گفته است که کشته شدن آنان "با شماری از همراهان دلیر‌شان در دفاع از آزادی و عزت مردم افغانستان، مایه‌ی اندوه‌ فراوان است."

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، نیز در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود اکمل امیر و بصیر اندرابی را قهرمان خطاب کرده و گفته است که آنان "دو چهرهٔ نامدار، شجاع، متین و استواری بود که در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی کشور از شهرت بلندی برخوردار بودند و پس از تسلط طالبان نیز با شیوه‌هایی مسوولیت خود را ادا کردند و سرانجام در پی توطیه جاسوسان، جان‌های شان را از دست دادند." [۶]

منابع[ویرایش]

  1. «جبهه آزادی کشته شدن فرمانده خود را در نبرد با طالبان تایید کرد». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. «اکمل امیر». ایندیپندنت فارسی.
  3. «جان باختن اکمل امیر در سالنگ تایید شد». خبرگزاری پنجشیر.
  4. «طالبان خانه اکمل امیر را در کابل محاصره کردند». خبرگزاری جمهور.
  5. «جبهه آزادی جان باختن اکمل امیر را تایید کرد». خبرگزاری اسپوتنیک.
  6. «واکنش به کشته شدن فرماندهان ضد طالبان در پنجشیر». VOA دری.