ماریا گالبانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماریا گالبانی
تصویری از ماریا گالبانی در خبرنامهٔ رسمی کاخ باکینگهام در سال ۱۸۹۹ میلادی
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۸۷۸
گرانادا، اسپانیا
خاستگاهاسپانیا اسپانیایی
درگذشتهاحتمالاً ۲ نوامبر ۱۹۴۹ میلادی[۱]
ژانرموسیقی کلاسیک، اپرا
پیشه(ها)خواننده اپرا (سوپرانو)
ساز(ها)صدا

ماریا گالبانی (اسپانیایی: María Galvany‎) یک خواننده سوپرانوی برجستهٔ اپرا اهل اسپانیا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

شهرت وی بواسطهٔ تکنیک عالی و استادانهٔ خوانندگی و اجراهای پُرجلوه و نمایشی‌اش در اپرا بود. با این حال، اطلاعات مستندِ ناچیزی دربارهٔ زندگیِ شخصی و حرفه‌ای او در دست است. به عنوان مثال، امروزه بر این باورند که وی در سال ۱۸۷۸ به دنیا آمده است، اما برخی منابع، ۱۸۷۴ و ۱۸۷۶ را نیز ذکر کرده‌اند.

وی دانش‌آموختهٔ «هنرستان سلطنتی موسیقی مادرید» بود و نخستین اجرای حرفه‌ای‌اش در نقش اصلیِ اپرایِ «لوچیا دی لامرمور» اثرِ «گائتانو دونیزتی»، در شهر کارتاگنا (اسپانیا) (حوالی سال ۱۸۹۶) بود.

مشهورترین اثرِ ضبط‌شدهٔ او، اجرای دوصدایی‌اش با باریتون برجستهٔ اپرا، «تیتا روفو» است.

با آنکه تا حوالی دههٔ ۹۰ میلادی، عقیده بر آن بود که «ماریا گالبانی» در ۲ نوامبر ۱۹۴۹ میلادی[۱] در یک «خانهٔ سالمندان» در ریو دو ژانیرو درگذشته است؛ اما یک پزشک برزیلی به نام «ژاک آلن لئون» اظهار داشت که «ماریا گالبانی» در سال ۱۹۱۸ و به‌دلیلِ آنفلوآنزا درگذشته و سوپرانوی هم‌نامِ دیگری به نام «ماریا رویاس گالبانی» در ۱۹۴۹ در ریو دو ژانیرو فوت کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ J. B. Steane: Galvany, Maria, in Sadie, Stanley (ed) (1992). The New Grove Dictionary of Opera. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-522186-2. {{cite book}}: |first= has generic name (help), Vol. 2, p.341.

پیوند به بیرون[ویرایش]