لکسوس ال‌بی‌ایکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لکسوس ال‌بی‌ایکس (ای‌وای۱۰)
دید کلی
شرکتلکسوس (تویوتا)
تولید۲۰۲۳ (برنامه‌ریزی شده)
بدنه و شاسی
کلاسکراس‌اوور کامپکت کوچک (سگمنت بی)
شکل بدنه۵ در اس‌یووی
طرح‌بندی
سکوTNGA: GA-B[۱]
خودروهای وابسته
پیشرانه
موتور
قدرت موتور
  • ۱۰۰ کیلووات (۱۳۴ اسب بخار؛ ۱۳۶ اسب بخار متری) (M15A-FXE, combined system output)
جعبه‌دندهسی‌وی‌تی
پیشرانهٔ هایبریدPower-split
باترینیکل–هیدرید فلز
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۵۸۰ میلیمتر (۱۰۱٫۶ اینچ)
درازا۴٬۱۹۰ میلیمتر (۱۶۵٫۰ اینچ)
پهنا۱٬۸۲۵ میلیمتر (۷۱٫۹ اینچ)
بلندی۱٬۵۴۵–۱٬۵۶۰ میلیمتر (۶۰٫۸–۶۱٫۴ اینچ)[۲][۳]
وزن خالص۱٬۲۸۰ کیلوگرم (۲٬۸۲۲ پوند)

لکسوس ال‌بی‌ایکس (レクサス・LBX Rekusasu LBX؟) یک کراس‌اوور لوکس کامپکت کوچک (سگمنت بی) است که توسط لکسوس، زیرمجموعه لوکس تویوتا به بازار عرضه شده‌است. این خودرو که در اصل برای اروپا و ژاپن توسعه یافته‌است،[۴] در ژوئن ۲۰۲۳ در میلان ایتالیا به عنوان کوچک‌ترین مدل کراس‌اوور در خط تولید لکسوس معرفی شد که پایین‌تر از یوایکس سگمنت سی قرار دارد. ال‌بی‌ایکس همچنین این اولین مدل لکسوس بر اساس پلت‌فرم جی‌ای-بی است که با تویوتا یاریس کراس سری ایکس‌پی۲۱۰ و تویوتا یاریس سری ایکس‌پی۲۱۰ مشترک است.[۵] این خودرو قرار است که تا پایان سال ۲۰۲۳ وارد خط تولید شده و در اوایل سال ۲۰۲۴ همراه با بازارهای دیگر در بازار اروپا به فروش برسد.[۶]

به گفته لکسوس، نام "ال‌بی‌ایکس" مخفف "Lexus Breakthrough X(cross)-over" است.[۷] این خودرو پس از مدل ال‌اف‌ای که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد دومین خودروی لکسوس با نام ۳ حرفی است و در واقع برای جلوگیری از درگیری علامت تجاری با سیتروئن که مدل بی‌ایکس را در دهه ۱۹۸۰ در اروپا تولید می‌کرد، به جای بی‌ایکس، ال‌بی‌ایکس نام‌گذاری شده‌است.[۸][۹]

بررسی[ویرایش]

توسعه ال‌بی‌ایکس توسط مهندس ارشد Kunihiko Endo رهبری شد. به گفته اندو، دستیابی به سطح مطلوبی از اصلاح در ال‌بی‌ایکس برای همگام شدن با استانداردهای لکسوس چالش‌برانگیز بود، زیرا آنها مجبور بودند رویکرد متفاوتی را برای استفاده سنتی از مواد عایق صدا اتخاذ کنند.[۵] ال‌بی‌ایکس از یک باتری دو قطبی نیکل - هیدرید فلز استفاده می‌کند که به گفته اندو چگالی توان و توان بالقوه بسیار بیشتری نسبت به باتری‌های یون‌لیتیم سنتی ارائه می‌دهد. در مقایسه با یک باتری معمولی NiMH، این باتری سبک‌تر و فشرده‌تر است و در عین حال امکان شارژ و دشارژ شدن را نیز فراهم می‌کند. در نتیجه، خروجی باتری را می‌توان به حداکثر رساند تا از موتور الکتریکی بزرگتری نسبت به یاریس کراس استفاده کرد.[۵]

در جلو، ال‌بی‌ایکس به سیستم تعلیق مک فرسون مجهز شده‌است، در حالی که سیستم تعلیق عقب آن از نوع میله پیچشی برای مدل‌های محور جلو و از نوع دوجناقی برای انواع چهار چرخ متحرک است. برای افزایش کنترل بدنه و پایداری، لکسوس از سیستم کنترل وضعیت ترمز خودرو استفاده کرده‌است، سیستمی که از ترمز خودکار برای به حداقل رساندن حرکات شیب‌دار استفاده می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. Carson, Sean (2023-06-05). "New Lexus LBX SUV revealed as brand's smallest model yet". Auto Express (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  2. "LEXUS、新型「LBX」を世界初公開 | レクサス | グローバルニュースルーム". トヨタ自動車株式会社 公式企業サイト (به ژاپنی). Retrieved 2023-06-05.
  3. "World Premiere of the All-New Lexus LBX". WORLD PREMIERE OF THE ALL-NEW LEXUS LBX (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  4. Glon, Ronan (2023-06-05). "Lexus LBX is a city-friendly, Toyota-based crossover for Europe". Autoblog (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ Martin, Charlie (2023-06-05). "New Lexus LBX arrives as hybrid entry model". Autocar (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  6. Adrian, Padeanu (2023-06-05). "Lexus LBX Debuts As Small Luxury Crossover With 134 Hybrid Horsepower". Motor1.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  7. "Lexus LBX unveiled: baby crossover is smallest Lexus ever". CAR Magazine (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.
  8. "2024 Lexus LBX hybrid city SUV unveiled, not confirmed yet for Australia". Drive (به انگلیسی). 2023-06-05. Retrieved 2023-06-05.
  9. "2024 Lexus LBX Teased Ahead Of June 5 Reveal". MSN (به انگلیسی). Retrieved 2023-06-05.

پیوند به بیرون[ویرایش]