قیام هزاره‌ها درسال ۱۳۵۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قیام هزاره‌ها درسال ۱۳۵۷
تاریخ۱۳۵۷–۱۳۶۰
موقعیت
نتایج

پیروزی هزاره‌ها

  • نیروی‌های شوروی و جمهوری دموکراتیک افغانستان بیرون رانده شدند.
طرف‌های درگیر
شورای اتفاق اسلامی

جمهوری دموکراتیک افغانستان

 اتحاد جماهیر شوروی
فرماندهان و رهبران

سید علی بهشتی

سید محمد حسن

نورمحمد تره‌کی (۱۳۵۸–۱۳۵۷)

حفیظ‌الله امین (۱۳۵۷)

ببرک کارمل (۱۳۵۷–۱۳۶۴)

در اواخر سال ۱۳۵۷، برخی از احزاب به رهبری هزاره‌ها در هزاره جات گرد آمدند تا شورای اتفاق اسلامی را به رهبری سید علی بهشتی[۱] تأسیس کنند. قیام آن‌ها موفقیت‌آمیز بود و در پی آن تمام هزاره جات آزاد شده و آن‌ها حکومت افغانستان بیرون راندند.[۲][۳]موفقیت حکومت جدید هزاره جات به دلیل حمایت آن از فرهنگ و ارزش‌های هزاره‌ها بود.[۳] پس از قیام، شورای اتفاق اسلامی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ خورشیدی، آن‌ها بر هزاره جات حکومت کرده و پس از آن سازمان نصر و سپس حزب وحدت تا سال ۱۳۷۶ بر هزاره جات حکومت کردند. در این مدت هزاره جات نسبت به سایر مناطق افغانستان آرام‌تر بود.[۱] این سازمان‌یافته‌ترین و موفق‌ترین قیام هزاره‌ها پس از چندین قیام ناموفق در قرن بیستم بود، که برای اولین بار یک حکومت سازمان‌یافته برای هزاره‌ها فراهم کرد.[۳][۴]

نتایج[ویرایش]

در پی این قیام، شورای اتفاق اسلامی، حکومتی اسلامی را تشکیل داد که اکثریت مناطق هزاره‌جات را تحت کنترل داشت.[۱][۳] دولت کابل با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تفرقه اندازی و دستکاری در مناقشات قومی و قبیله ای تلاش کرد تا حکومت جدید هزاره‌جات را تضعیف کند، اما این کارها ناکام ماند.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Sarabi, Humayun (2006). Politics and Modern History of Hazara: Sectarian Politics in Afghanistan. TUFTS UNIVERSITY. pp. 48–55.
  2. Foundation, Encyclopaedia Iranica. "HAZĀRA ii. HISTORY". iranicaonline.org (به انگلیسی). Retrieved 2023-05-02.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ Mousavi, Sayed Askar (1998). The_Hazaras_of_Afghanistan__An_Historical_Cultural_Economic_and_Political_Study. pp. 50–51.
  4. Ruttig, Thomas (Nov 27, 2006). "Islamists, Leftists – and a Void in the Center. Afghanistan's Political Parties and where they come from (1902-2006)" (PDF). Konrad Adenauer Foundation. Archived from the original (PDF) on 2013-05-24. Retrieved 2010-01-09.