پرش به محتوا

قنطور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قنطور
نامقَنطور
کشورایران
استاناستان گیلان
شهرستانرضوانشهر
اطلاعات اثر
دیرینگیقاجاریان

حوالی جنگ جهانی دوم به کمک روس ها به جهت استراحتگاه ساخته شد. در انتهای حاکمیت قاجار برای ثبت صادرات و واردات منطقه از طریق بندر شفارود احداث شد و بعد ها در اواخر جنگ جهانی دوم برای کارگیری از کارگران راه آهن پونل-سیاوزان مورد استفاده قرار گرفت و به مرور زمان به مکانی برای علم آموزی و تحصیل بومی ها بدل شد.

تاریخچه

[ویرایش]

استراحتگاهی که حوالی جنگ جهانی دوم به کمک روس ها ساخته شد. سپس برای ثبت صادرات و واردات منطقه از طریق بندر شفارود احداث شد و بعد ها در اواخر جنگ جهانی دوم برای کارگیری از کارگران راه آهن پونل-سیاوزان مورد استفاده قرار گرفت.

پس از سقوط حاکیمت قاجار؛ از سال ۱۳۳۱ برای تحصیل کودکان بومی (بدون وجود جداسازی جنسیتی آنها) تحت نام رسمیِ دبستان امیر کبیر پونل به کار رفت. اما همچنان میان مردم محلی و حتی محصلان، این دبستان قنطور خطاب می شود. بعد ها در اوایل دهه هفتاد به دستور رئیس آموزش و پرورش این شهر این بنا کاملا تخریب گردید.

تخریب

[ویرایش]

به پیشنهاد سید جواد حسینی فر؛ رئیس آموزش و پرورش رضوانشهر این بنا تخریب شد تا جای آن خانه معلم احداث شود. اما از این پیشنهاد تنها قسمت تخریب اثر تاریخی و شکوهمند قنطور به اجرا در آمد و جای آن هرگز بنایی ساخته نشد!

مردم

[ویرایش]

محصلان و افراد محلی حول این منطقه طالش و به زبان طالشی با گویش گویشی مرکزیِ تکلم دارند.

جستارهای وابسته

[ویرایش]

خانات تالش

تالش

پونل

منابع

[ویرایش]

آرشیو قدیمی شهرستان رضوانشهر؛ صفحۀ ماه کوچه [۱]

تاریخ گیلان 	[۲]