صلیب پاتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرم استاندارد صلیب پاتی

صلیب پاتی (به انگلیسی: Cross pattée) که به نام صلیب فرمی نیز شناخته می‌شود (فرانسوی: croix pattée‎، به آلمانی: Tatzenkreuz) نوعی صلیب مسیحی با بازوهایی است که در مرکز باریک هستند و اغلب به شکل منحنی یا خط مستقیم گشاد می‌شوند تا در محیط بزرگتر باشند. این شکل خیلی زود در هنر قرون وسطی ظاهر می‌شود، برای مثال در یک صحافی گنجینه فلزی که توسط ملکه لومبارد تئودلیندا (متوفی ۶۲۸) به کلیسای جامع مونزا داده شده‌است، و جلد پایین سده هشتم انجیل‌های لیندو در کتابخانه مورگان. یک نمونه اولیه انگلیسی از آغاز عصر هرالدری مناسب (یعنی حدود ۱۲۰۰) در آغوش بارون برکلی یافت می‌شود.

واژه‌شناسی[ویرایش]

واژه pattée یک صفت فرانسوی به شکل زنانه است که در متن کامل آن به عنوان la croix pattée به معنای تحت‌اللفظی «صلیب پا» از اسم patte به معنای واقعی پا و به‌طور کلی حیوان استفاده می‌شود.[۱] این صلیب دارای چهارپایه است که هر کدام شبیه به پا هستند، به عنوان مثال، یک جام یا شمعدان. در آلمانی به آن Tatzenkreuz از Tatze، پا، پنجه می‌گویند. پلانچه پیشنهادی مشکوک ارائه می‌دهد که این اصطلاح از فعل لاتین pateo آمده‌است، دراز کشیدن، گسترش یافتن. او بیان می‌کند که آن را بر اساس معیار شاه استفان (۱۱۳۵–۱۱۵۴) قابل تشخیص است.[۲]

استفاده‌های دیگر[ویرایش]

علامت ضربدری نیز پیش از نام اسقفی که نامه کاتولیک صادر می‌کند قرار می‌گیرد و گهگاه به عنوان نماد نقشه نشان‌دهنده مکان یک مکان مسیحی است.

در نشان‌های زیر وجود دارد:

آتش‌نشان‌ها، به ویژه در ایالات متحده، معمولاً از نسخه‌ای با بازوهای مثلثی برای وصله‌ها و مدال‌ها استفاده می‌کنند، اگرچه صلیب پاته و صلیب سنت فلوریان هر دو معمولاً با صلیب مالتی اشتباه گرفته می‌شوند. ضربدری در نشان تیراندازی در ارتش ایالات متحده و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده استفاده می‌شود.

رمزگذاری[ویرایش]

در یونیکد، یک کاراکتر Cross pattée با نام " Malte Cross " در محدوده Dingbats در نقطه کد U+2720 () کدگذاری می‌شود.

کاراکتر "X" به صورت یک متقاطع در فونت مایکروسافت Wingdings ارائه می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • صلیب در هرالدیکی

منابع[ویرایش]

  1. Larousse Dictionnaire de la Langue Francaise Lexis, Paris, 1993, p.1356
  2. Planché, J.R. The Pursuivant of Arms; or Heraldry Founded upon Facts. London, 1859, p.29

پیوند به بیرون[ویرایش]