شزم (جادوگر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شزم
اطلاعات انتشاراتی
ناشرفاست کامیکس (۱۹۴۲-۱۹۵۳)
دی‌سی کامیکس
نخستین حضورویز کامیکس شمارهٔ ۲ (فوریه ۱۹۴۰)
پدیدآورسی.سی. بک
بیل پارکر
اطلاعات داستانی
نام کاملماماراگان
وابستگی به تیممارول فمیلی
اسکادران عدالت
مردان جاودانه
توانایی‌ها
  • توسط جادو به قدرت، سرعت، پایداری و استقامت ابرانسانی دست پیدا می‌کند
  • آسیب‌ناپذیری
  • اجرا سحر و جادوی عرفانی
  • علم لایتناهی
  • دورآگاهی

شِزَم (به انگلیسی: Shazam) یک شخصیت خیالی در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است. این شخصیت توسط بیل پارکر و سی.سی. بک در ابتدا برای انتشارات فاست کامیکس خلق شده بود؛ که برای اولین بار در شمارهٔ ۲ از مجموعه کمیک ویز کامیکس (فوریه ۱۹۴۰) حضور پیدا کرد. او جادوگری باستانی است که به بیلی بَتسون جوان قدرت تبدیل شدن به ابرقهرمانی به نام کاپیتان مارول را می‌دهد. دی‌سی کامیکس سپس از سال ۱۹۷۳، ماجراجویی‌های کاپیتان مارول را تحت عنوان شزم! به نام خود ثبت کرد.

جایمن هانسو نقش این جادوگر باستانی را در فیلم‌های شزم! (۲۰۱۹)، و شزم! خشم خدایان (۲۰۲۳) به کارگردانی دیوید اف. سندبرگ، و فیلم اسپین‌آف بلک ادم (۲۰۲۲) ایفا کرده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

حدود ۹۰۰۰ سال پیش، زمانی که شزم تنها یک پسر جوان چوپان بود، توسط شش خدای فراموش شده برای تبدیل به قهرمان آن‌ها برگزیده شد. با به زبان آوردن کلمه جادویی «ولارم»،[۱] این پسر تبدیل به یک قهرمان می‌شد. سال‌ها بعد او فردی به‌شمار می‌رفت که مسئولیت اعطای این قدرت به تث ادم و بیلی بَتسون را به عهده داشت. زمانی که بیلی برای نخستین بار او را ملاقات کرد، شزم به او گفت که نامش برگرفته از سرواژه شش پهلوان باستان است و هر حرف با ویژگی‌های خاص خودش به او قدرت اعطا می‌کند. این شش حرف عبارتند از:[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «Voldar, Lumian, Arel, Ribalavei, Elbiam, Marzosh"
  2. "The Wizard (Character)" (به انگلیسی). Comicvine.Gamespot. Retrieved September 17, 2018.