شاکر بوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شاکر بویری مشهور به شاکر بوری طنزپرداز، بلاگر و زندانی سیاسی اهل ایران است. او در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۲ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و مفقود شد.

فعالیت‌ها[ویرایش]

شاکر بوری، یک بلاگر ساکن آبادان، خوزستان است. او همچنین طنزپرداز منتقد است که در ویدئوهای خود، به مسائل اجتماعی اشاره می‌کند و از نابسامانی اقتصاد ایران انتقاد می‌کند.[۱] شاکر بوری تا پیش از بازداشت، در اینستاگرام یک میلیون و سیصدهزار دنبال‌کننده داشت.[۲]

احضار و بازداشت[ویرایش]

از فقر، بدبختی و سفره و سرمایه مردمی که با وجود این بی‌سوادها نصف شد، خط می‌گیرم.

— شاکر بوری در اینستاگرام در پاسخ به تماس‌های ناشناس

شاکر بوری، در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۲ در پی احضار توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و مفقود شد.[۳][۴] مرکز مشاوره و آموزش حقوقی «دادبان» گزارش داد، شاکر بوری در پی مراجعه به اداره اطلاعات سپاه آبادان برای استرداد تلفن همراهش، ناپدید شده‌است. بر اساس این گزارش، قبلاً هم نیروهای لباس شخصی با یورش به منزل او، تلفن همراه و لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود برده بودند. پس از گذشت چند روز، خانوادهٔ او نتوانستند با او تماس بگیرند. شاکر بوری، مدتی پیش از بازداشت خود، در اینستاگرام از تهدید خود توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود.[۵]

اعلام مفقودی[ویرایش]

در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، هرانا گزارش داد که شاکر بوری با وجود گذشت هشت روز از زمان دستگیری، کماکان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.[۶][۷] همچنین یک منبع نزدیک به خانواده این طنزپرداز به هرانا گفت: «علیرغم مراجعات خانواده آقای بوری به نهادهای امنیتی و قضایی برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندشان، مسئولان از ارائه پاسخی روشن به آنها خودداری می‌کنند.» این منبع آگاه افزود: «این امر به نگرانی‌های خانواده و اطرافیان او دامن زده‌است.» هم‌زمان، بر اساس برخی در شبکه‌های اجتماعی، اداره اطلاعات آبادان از خانوادهٔ خواسته ماجرا را از طریق نیروی انتظامی پیگیری کنند و او را مفقود اعلام کنند.[۸][۹]

آزادی[ویرایش]

شاکر بوری صبح روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ با صدور قرار، موقتاً آزاد شد.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «بازداشت شاکر بوری، طنزپرداز منتقد حکومت، در آبادان؛ بازداشت دو شهروند در نوشهر». صدای آمریکا. ۲۰۲۳-۰۸-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  2. «شاکر بوری طنزپرداز منتقد حکومت بازداشت شد| اپک تایمز فارسی». اپک‌تایمز فارسی. ۱۲ مرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  3. «شاکر بوری توسط نیروهای امنیتی در آبادان بازداشت شد». خبرگزاری هرانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  4. «شاکر بوری بلاگر طنزپرداز بازداشت شد». ایران‌وایر. ۱۲ مرداد ۱۴۰۲.
  5. «شاکر بوری، طنزپرداز دستگیر شد؛ بی‌خبری از وضعیت مهدی اعتماد سعید با گذشت دو ماه از بازداشت». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۰۸-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  6. «تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت شاکر بوری». خبرگزاری هرانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  7. «تداوم بازداشت و بی‌خبری از حبیب موسوی، مهدی اعتمادسعید و شاکر بوری». ایران‌وایر. ۱۷ مرداد ۱۴۰۲.
  8. ««نگرانی» خانواده شاکر بوری در پی بی‌خبری از وضع این طنزپرداز اینستاگرامی». رادیو فردا. ۲۰۲۳-۰۸-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  9. «نگرانی‌ها از ادامه بازداشت مهدی اعتمادسعید؛ نهاد امنیتی: برای شاکر بوری اعلام مفقودی کنید». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۰۸-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۹.
  10. میزان، خبرگزاری (۱۴۰۲/۰۵/۱۹–۱۴:۰۹). «شاکر بوری با صدور قرار آزاد شد». fa. دریافت‌شده در 2023-08-10. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)