سید احمد نوربخش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید احمد نوربخش
نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی
دوره مسئولیت
۲۴ مرداد ۱۳۵۸ – ۲۴ آبان ۱۳۵۸
حوزه انتخاباتیچهارمحال و بختیاری
اکثریت۲۴٬۷۵۳ (۷۲٪)
اطلاعات شخصی
زادهح. ۱۹۴۳ (۸۰–۸۱ سال)
شهرکرد، چهارمحال و بختیاری
ملیتایران
محل تحصیلدانشگاه امیرکبیر
(کارشناسی مهندسی مکانیک)
دانشگاه بروکسل
(دکتری مهندسی مکانیک)
پیشهاستاد دانشگاه

سید احمد نوربخش (زادهٔ ۱۳۲۲ شهرکرد) سیاستمدار، نویسنده و مدرس دانشگاه ایرانی است، که هم‌اکنون بعنوان استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. وی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

نوربخش دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه بروکسل است.[۱] او در فاصله سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶ رئیس مؤسسه پژوهشی توربوماشین‌های آبی بود و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بعنوان یکی از اعضای اتاق فکر آب وزارت نیرو فعالیت می‌کرد.

مخالفت با گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی[ویرایش]

سید احمد نوربخش، نماینده استان چهارمحال و بختیاری در توضیح و تشریح سخنان مقدم مراغه‌ای اضافه می‌کند: در قانون اساسی باید مسئولیت را به مردم داد. مردم باید بیدار و به وظایف اسلامی و ملی خود آگاه شوند و به هیچ طبقه یا دسته و هیچ مبدأیی به جز خدا و بعد هم مردم نباید تکیه کرد و امتیاز خاصی داد. تاریخ نشان داده که تمرکز قدرت بالاخره فساد به وجود می‌آورد. چه ضمانت اجرایی وجود دارد که فقها بیست سال بعد، با این روش جدید و در صورت تمرکز قدرت در این گروه، با فقهای صادق و صمیمی و رهبران امروزی تفاوت نداشته باشند و عناصر فرصت‌طلب که همواره به دنبال موقعیت و قدرت می‌روند، خود را به این لباس ملبس ننمایند و روحانیت و اسلام را به بیراهه نکشند؟[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «احمد نوربخش». دانشگاه تهران.
  2. مشرق نیوز (۱۱ مرداد ۹۴). «چه کسانی مخالف اصل ولایت فقیه بودند». مشرق نیوز دات کام.