سیاست آب در حوضه آبریز رود اردن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رود اردن
زبان عربی: نهر الأردن، , زبان عبری: נהר הירדן, nehar hayarden
ریشه‌شناسی نامGreek: Ιορδάνης < Hebrew: ירדן (yardén, "descender") < ירד
مکان
Countryاسرائیل، اردن، دولت فلسطین، سوریه
Regionخاورمیانه
Cityجریکو (مجموعه تلویزیونی)
ویژگی‌های ظاهری
سرآبHasbani
 • مکانلبنان
طول۲۵۱ کیلومتر (۱۵۶ مایل)
دبی 
 • مکاندریای مرده
ویژگی‌های حوضه
ریزابه‌ها 
 • چپBanias, Dan River (Israel), Jalud
 • راستYarmouk, Jabbok, Jabesh (Wadi Yabis)

سیاست آبی در حوضه آبریز رود اردن به مسائل سیاسی آب در حوضه آبریز رود اردن، از جمله ادعاهای رقیب و استفاده از آب، و مسائل مربوط به حقوق ساحلی آب‌های سطحی در امتداد رودخانه‌های فراملی، و همچنین در دسترس بودن و استفاده از آب‌های زیرزمینی اشاره دارد. منابع آب در منطقه کمیاب است و این مسائل مستقیماً بر پنج بخش سیاسی (اسرائیل، کرانه باختری، لبنان، سوریه و اردن) واقع در داخل و هم‌مرز حوضه که از زمان فروپاشی، واحد کنترل‌کننده سابق، امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول، ایجاد شده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

حوضه رود اردن و آب آن از موضوعات اصلی درگیری اعراب و اسرائیل (از جمله درگیری اسرائیل و فلسطین) و همچنین جنگ داخلی اخیر سوریه هستند.[۱] رودخانه اردن ۲۵۱ کیلومتر (۱۵۶ مایل) طولانی است و در بیشتر مسافت خود در ارتفاعات زیر سطح دریا جریان دارد. آب‌های آن از مناطق پر بارش در و نزدیک کوه‌های ضد لبنان در شمال سرچشمه می‌گیرد و از دریای جلیل و دره رود اردن می‌گذرد و در ارتفاع منفی ۴۰۰ متر در جنوب به دریای مرده ختم می‌شود.

جغرافیای حوضه اردن[ویرایش]

فرودست دریای طبریه، که ریزابه‌های اصلی در آن از شرق به دره اردن می‌ریزند، پایین دره به حدود ۱۵ مایل پهنا می‌یابد. مشخصه این منطقه تراس‌های آبرفتی یا ساحلی بالاتر به موازات رودخانه است. این منطقه به غور (یا غور) معروف است. این تراس‌ها به‌طور محلی توسط وادی‌های جانبی یا رودخانه‌هایی بریده شده‌اند که پیچ و خم دره‌ها را شکل می‌دهند که متناوب با تاج‌ها و برجستگی‌های تیز، با برج‌ها، قله‌ها و مورفولوژی سرزمین‌های بدخیم هستند.

منابع[ویرایش]

  1. Syrian Civil War Has Several Environmental Side-effects on Israel and Jordan "The bloody civil war in Syria has had a number of unintended environmental side-effects, one of which was revealed last week: A steep reduction in agricultural activity in the southern part of the country. As a result, farmers have used much less water from natural sources and much more water now flows in the Yarmouk River, the largest tributary of the Jordan River."

خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «Gat2003p101» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «Murakami1995p296» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.