زینب سکانوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سکانوند، زینب)
زینب سکانوند
نام هنگام تولدزینب سکانوند لکران
زادهٔ۱ تیر ۱۳۷۳
شوط، آذربایجان غربی، ایران
درگذشت۱۰ مهر ۱۳۹۷ (۲۴ سال)
زندان مرکزی ارومیه
علت مرگاعدام با طناب دار
نژادکرد
اتهام(های) جزاییقتل
مجازات(های) جزاییقصاص

زینب سکانوند لکران (زادهٔ ۱ تیر ۱۳۷۳ – درگذشتهٔ ۱۰ مهر ۱۳۹۷) زنی کُرد اهل ایران بود که به اتهام قتل همسرش حسین سرمدی، در سال ۱۳۹۷ در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد. اعدام او که در زمان قتل شوهرش ۱۷ ساله بود، واکنش‌هایی را به دنبال داشت. او در ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود و پس از دو سال زندگی مشترک در اسفند سال ۱۳۹۰ به اتهام قتل همسرش بازداشت شد. بنابر گزارش‌ها او بارها مورد و آزار و اذیت و نیز ضرب و شتم همسرش قرار گرفته بود و همچنین همسرش تقاضای طلاق او را رد می‌کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

زینب سکانوند لکران در ۱ تیر ۱۳۷۳ از یک خانوادۀ فقیر و سنتی و از کردهای ایران در یکی از روستاهای شهرستان شوط زاده شد. وی به دلیل فقر و دیدگاه سنتی خانواده در شرایط سخت زندگی می‌کرد تا اینکه با حسین سرمدی آشنا شده و تنها راه نجات خودش را فرار از خانه به همراه این مرد دیده است. او به همراه همسرش از خانه فرار کرده و بعد از مدتی با رضایت خانواده و دادن مقداری پول از سوی همسر متوفی‌اش به خانواده‌اش، رسما با اجازه خانواده توانسته با او ازدواج کند.[۱][۲][۳][۴]

حادثه[ویرایش]

در گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران درباره جزئیات این حادثه آمده‌است:[۵][۶]

زینب سکاوند و همسرش شب حادثه به منظور شب نشینی به منزل پدر همسرش می‌روند که بعد از تماشای فیلم به منزل خود رفته و اختلافی پیش می آید و زن حالت قهر به خود می‌گیرد، شوهر پس از اینکه ناراحتی همسر خود را می‌بیند برای دلجویی به او پیشنهاد می‌کند که دست، پا و چشمان او را ببندد و او را به نوعی تنبیه کند و کتک بزند تا به اصطلاح آرام شود؛ اما زینب سکاوند بعد از بستن دست، پا و چشم شوهرش از آشپزخانه چاقو را آورده و با دو ضربه به گلوی همسر نهایتا او را به قتل می‌رساند و بعد به صورت خود معرف به کلانتری مراجعه می‌کند.

بنابر گزارش عفو بین‌الملل زینب سکاوند با وجود آنکه به قتل همسرش اقرار می‌کند اما پس از بازداشت، به مدت ۲۰ روز مورد کتک و شکنجه ماموران قرار می‌گیرد.[۷][۸][۹][۱۰] او در زمان قتل شوهرش تنها ۱۷ سال سن داشته‌است.[۹][۱۰][۳]

انگیزه قتل[ویرایش]

زینب سکانوند در اسفندماه ۱۳۸۸ با ۱۵ سال سن ازدواج کرد. انگیزه قتل او به خشونت خانگی مرتبط شده‌است.[۸][۱] بنابر گزارش عفو بین‌الملل و همچنین به گفته زینب سکانوند و نزدیکانش، او بارها مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم همسرش قرار می‌گیرد و همسرش درخواست طلاق او را رد می‌کند.[۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳] او حتی توسط برادر شوهرش هم مورد تجاوز قرار می‌گیرد. به دلیل این رفتارها، او به پلیس شکایت می‌کند اما شکایت‌هایش بی‌نتیجه می‌ماند.[۱۱] او بعدتر در آخرین جلسه دادگاهش، وقتی برای اولین بار به وکیل تسخیری دسترسی پیدا کرد، اعتراف خود را تکذیب کرد و به قاضی گفت که برادر شوهرش، که به گفته او چندین بار به او تجاوز کرده بود، مرتکب آن قتل شده است. سکانوند به قاضی گفت که برادر شوهرش به او وعده داده بوده که اگر مسئولیت قتل را به عهده گیرد، او را خواهد بخشید. دادگاه از بررسی اظهارات زینب سکانوند سر باز زد و در عوض، با استناد به اعترافات قبلی وی که بدون حضور وکیلش ادا شده بودند، حکم اعدام را صادر کرد.[۱۴]

محاکمه و اعدام[ویرایش]

جریان محاکمه و حکم قصاص سکانوند در سال ۱۳۹۳ درحالی صورت گرفت که وکیل مدافع نداشت.[۷][۱۱] همچنین او پس از گذشت چند سال از زمان بازداشتش در زندان با یکی از زندانیان ازدواج کرده بود و باردار بود اما در اثر شوک روحی قبل از اعدام نوزادش را از دست داد.[۸][۱][۱۳] زینب سکانوند در ۱۰ مهر ۱۳۹۷ و در سن ۲۴ سالگی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.[۷][۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «زینب سکانوند قربانی خشونت خانگی شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۱۸-۱۰-۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۱.
  2. "Iran: Former child bride executed after stillbirth" (به انگلیسی). 4 اکتبر 2018. Archived from the original on 4 October 2018.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «زینب سکانوند اعدام شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۱.
  4. ناصر اعتمادی (۱۲ اکتبر ۲۰۱۶). «عفو بین‌الملل نسبت به اعدام زینب سکانوند در ایران هشدار داد». رادیو بین‌المللی فرانسه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۲۱.
  5. «جزئیات پرونده زینب سکاوند». مشرق‌نیوز. ۲۰۱۸-۱۰-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۲۱-۰۴-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۱.
  6. «روشنگری در رابطه با پرونده زینب سکاوند/ از اقرار صریح متهم ۱۸ ساله تا دفاع وکیل از وی/ رد فرضیه دفاع مشروع برای تبرئه متهمی که خود معرف بوده است». خبرگزاری میزان. ۱۵ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۲۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ «زینب سکانوند که در نوجوانی «مرتکب جرم شده بود»، اعدام شد». رادیو فردا. ۱۰ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۱.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ میترا شجاعی. «زینب سکاوند؛ از ۱۵ تا ۲۲ سالگی در رنج خشونت و حالا منتظر اعدام». دویچه وله فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۱.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ Dyer, Chris (2018-10-02). "Iran executes former child bride 'who killed her abusive husband'". Mail Online (به انگلیسی). Archived from the original on 8 February 2019. Retrieved 2021-04-01.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ «بازتاب اعدام عروسی که به قتل در نوجوانی متهم شده بود، در «دیلی میل»». صدای آمریکا. ۱۲ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۱.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ MANSOUREH MILLS (5 October 2018). "Zeinab Sekaanvand's Case Shows a Brutal Reality for Iranian Women". Time (به انگلیسی). Archived from the original on 5 October 2018. Retrieved 2021-04-01.
  12. «نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام زینب سکانوند در روز سه شنبه». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱ آوریل ۲۰۲۱.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «وکیل زینب سکانوند: قاضی به استدلال‌های من درباره مرتکب نشدن قتل از سوی موکلم توجه نکرد؛ درخواست تجدید نظر در دیوان عالی بی‌نتیجه ماند». کمپین حقوق بشر در ایران. ۱۰ مهر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰.
  14. «گزارش جهانی مجازات اعدام سال 2018» (PDF). عفو بین‌الملل. ص. ۱۹. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۶ فوریه ۲۰۲۰.