سونیا دولونه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سونیا دلونای
سونیا ترک، ۱۹۱۲م.
نام هنگام تولدSarah Elievna Shtern
زادهٔ۱۳ نوامبر ۱۸۸۵
اودسا، امپراتوری روسیه
درگذشت۵ دسامبر ۱۹۷۹ (۹۴ سال)
پاریس، فرانسه
ملیتروسی، فرانسوی
شناخته‌شده براینقاشی
جنبشارفیسم

سونیا دولونه (۱۳ نوامبر ۱۸۸۵ – ۵ دسامبر ۱۹۷۹ م) هنرمندی فرانسوی است که بیشتر زندگی هنری‌اش را در پاریس گذراند. او به صورت رسمی در روسیه و آلمان تحصیلات آکادمی‌اش را گذراند و سپس با مهاجرت به پاریس تمریناتش را در زمینه طراحی پارچه و صحنه و فشن ادامه داد. او جنبش ارفیسم را که به دلیل استفاده از رنگ‌های قوی و اشکال هندسی مشهور است، به همراه همسرش رابرت دولونه و دیگران پایه‌گذاری کرد. او از اولین زنان هنرمند زنده‌ای بود که در سال ۱۹۶۴ میلادی نمایشگاهی در موزه لوور داشت و در سال ۱۹۷۵ میلادی به عنوان افسر لژیون دونور منصوب شد.

آثار او در دیزاین شامل مفاهیمی مثل انتزاع گرایی هندسی است و همچنین تلفیق مبلمان، پارچه، پوشش دیوار، و لباس در تمرینات هنری او دیده می‌شود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

زندگی اولیه (۱۸۸۵–۱۹۰۴)[ویرایش]

سارا الیونا استرن در ۱۳ نوامبر ۱۸۸۵ در شهر اودسا، که در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود،[۱] از پدر و مادری یهودی به دنیا آمد.[۲] پدرش سرکارگر یک کارخانه ناخن سازی مصنوعی بود.[۳]در دوران جوانی به پیش دایی خود هنری در سن پترزبورگ رفت. هنری، که وکیل و فرد ثروتمندی بود قصد داشت تا او را به عنوان فرزنخوانده انتخاب کند اما مادر سارا اجازه نداد اما با اینحال در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط خانواده هنری به فرزندی پذیرفته شد.[۴] او بعد از فرزندخوانده شدن نام سونیا را برگزید و در خانواده‌ای با طبقه و امتیازات بالا تربیت شد. آنها در تابستان به فنلاند می‌رفتند و از تمام اروپا بازدید می‌کردند که دلیلی بر آشنایی سونیا با موزه‌ها و گالری‌های اروپایی بود.. هنگامی که ۱۶ سالش بود در مدرسه‌ای با امکانات خوب در سن پترزبورگ تحصیل کرد که در آنجا مهارتش در نقاشی مورد توجه معلمش قرار گرفت. در سن ۱۸ سالگی به پیشنهاد معلمش به مدرسه هنرهای زیبا در کارلسروهه در آلمان ثبت نام کرد و تا سال ۱۹۰۵ میلادی در آنجا به تحصیل پرداخت و بعد به پاریس نقل مکان کرد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. Baron and Damase point out that much about Sonia Delaunay's early life is ambiguous or unknown: "(...) there were parts of her past that she did not easily discuss. (...) the first twenty years of her life (...) can hardly be called a detailed account. Even the actual date of her birth is ambiguous." (page 7). Odessa is mentioned as alternative place of birth, 4 November 1885 as less likely date.
  2. "Sonia Delaunay (1885–1979)". Ukrainian Jewish Encounter. 3 June 2021.
  3. Interview in BOMB Magazine
  4. Jacques Damame: p. 171
  5. Julio, Maryann De (1999-12-13). "Sonia Delaunay". Jewish Women's Archive. Retrieved 2022-02-07.