سنقر خاکستری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سنقر خاکستری
نر بالغ
مادۀ بالغ در سیکیم شرقی، هند
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بازسانان
تیره: عقابیان
سرده: Circus
گونه: C. cyaneus
نام دوبخشی
Circus cyaneus
(کارل لینه، ۱۷۶۶)
سبز روشن: گستره تولیدمثل گذری در تابستان
سبز تیره: گستره تولیدمثلی و اقامت دایمی
آبی: گذر در زمستان
مترادف

Circus hudsonius

سنقر خاکستری[۲] (نام علمی: Circus cyaneus) یک گونه سنقر از تیرهٔ عقابیان است که دو زیرگونه دارد. این پرنده در آمریکای شمالی (در کانادا و شمال ایالات متحده آمریکا)، شمال اوراسیا از جمله در ایران (به ویژه در زمستان) یافت می‌شود. سنقر خاکستری در کنار تالابها، نیزارها، استپهای چمن‌زار و سواحل زندگی می‌کند و آشیانه خود را روی زمین، در علفزارها، کشتزارها و خاک‌های باتلاقی می‌سازد سنقر خاکستری در فصل‌های سرد به مناطق جنوب و دارای هوای معتدل مهاجرت می‌کند.

این پرنده ۴۱ تا ۵۲ سانتی‌متر است و طول بال‌های باز شدهٔ این پرنده بین ۹۷ تا ۱۲۲ سانتی‌متر است. مانند دیگر سنقرها، پرهای زینتی جنس ماده و نر متمایز هستند. همچنین وزن پرنده ماده بیشتر از نر است، وزن پرنده ماده ۳۹۰ تا ۷۵۰ گرم (متوسط ۵۳۰ گرم) است و وزن پرنده نر بین ۲۹۰ تا ۴۰۰ گرم (متوسط ۳۵۰ گرم).

پرنده ماده در زمستان در آلمان
Circus cyaneus

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012). "Circus cyaneus". IUCN Red List of Threatened Species. Version 2012.1. International Union for Conservation of Nature. Retrieved 16 July 2012.
  2. «سنقر خاکستری». وبگاه کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۲. برگرفته از کتاب راهنمای پرندگان ایران